Time : 1:22:37 PM
Date : Monday, May 17, 2004
Sender Name: Bureau fédéral du Plan
Het Federaal Planbureau stelt zijn economische vooruitzichten voor de periode 2004-2009 voor.
Herstel van de wereldeconomie, maar met regionale verschillen
Het herstel van de wereldeconomie dat sinds de groeivertraging in
2001 meermaals
werd aangekondigd, krijgt eindelijk vorm: de groei van de
wereldeconomie en van de internationale handel versnelde in het
tweede semester van 2003. Hoewel de verschillende economische zones
hebben bijgedragen tot die opleving, is vooral het herstel van de
Amerikaanse en Japanse economie opzienbarend. In de eurozone verloopt
het herstel trager.
De economische groei van de eurozone, die werd afgeremd door de
appreciatie van de euro, zou 1,8 % bedragen in 2004 en 2,3 % in 2005.
In de Verenigde Staten, waar het monetaire beleid soepeler is en het
begrotingsbeleid expansiever, zou 4,2 % bedragen in 2004 en 3,2 % in
2005.
Op middellange termijn zou de economische groei in de eurozone, na
een hoogtepunt van 2,5 % in 2006, geleidelijk terugkeren naar een
tempo dat in de buurt van zijn potentiële groei ligt (2,1 %). Dat
scenario is echter omgeven door belangrijke onzekerheden die in het
bijzonder toe te schrijven zijn aan de Amerikaanse financiële
onevenwichten en aan de huidige geopolitieke situatie en de gevolgen
hiervan op de olieprijzen.
De Belgische groei trekt aan tot in 2005, handhaaft zich in 2006 en
verzwakt nadien.
De groei van de Belgische economie stijgt van 2 % in 2004 naar 2,7 %
in 2005. Daarmee doet België het iets beter dan de eurozone. De
combinatie van goede exportresultaten en binnenlandse economische
maatregelen (meer overheidsinvesteringen in de aanloop naar de
gemeenteraadsverkiezingen, daling van de verplichte heffingen,
stijging van de sociale uitgaven), verklaart waarom de opleving
groter wordt en het sterkst is in 2005.
Ook in 2006 zou de economische groei (2,5 %) vrij krachtig zijn
dankzij de aanhoudend sterke internationale conjunctuur en nieuwe
begrotingsimpulsen. In de periode 2007-2009 valt de Belgische groei
terug op zijn 'potentiële' groeitempo (2,1 %) als gevolg van de
Europese conjunctuurvertraging en het ontbreken van bijkomende
begrotingsimpulsen.
Stijgend aantal arbeidsplaatsen en lichte daling van het aantal
werklozen
De impact van het herstel op de werkgelegenheid zal pas vanaf 2005
ten volle merkbaar zijn. Na een werkgelegenheidscreatie van 9000
eenheden in 2004, zouden er vanaf 2005 tot 2009 gemiddeld 30 000
plaatsen per jaar bijkomen. Over de volledige projectieperiode zou de
nettowerkgelegenheidscreatie bijna 160 000 eenheden bedragen. Als we
rekening houden met een gelijktijdige toename van 150 000 eenheden
bij de bevolking op arbeidsleeftijd - vooral in de leeftijdsklasse
50-64 jaar - zou de werkgelegenheidsgraad matig stijgen (van 61,3 %
in 2003 naar 62,3 % in 2009). Die werkgelegenheidscreatie zou slechts
gepaard gaan met een lichte daling van de werkloosheidsgraad, die,
als we de oudere werklozen meerekenen, van 14,1 % in 2003 afbuigt
naar 13,5 % in 2009 (of een daling van 10 000 personen).
Matige ontwikkeling van de loonkosten, lage inflatie
Naast de economische groei, spelen de matige loonkostenontwikkeling
en de maatregelen ter aanmoediging van banen met een lage
productiviteit een rol bij de werkgelegenheidscreatie. Over de
volledige periode zou de stijging van de reële loonkost per uur in de
marktsector gemiddeld slechts 1,4 % per jaar bedragen en bijgevolg
lager liggen dan de productiviteitsgroei die - hoewel historisch laag
- toch 1,6 % zou halen. De inflatie zou zich daardoor stabiliseren
rond gemiddeld 1,6 % per jaar.
Stabilisering van de broeikasgasemissies
De daling van de energie-intensiteit van het bbp met gemiddeld 1,2 %
per jaar en de stijging van het aandeel van gas en elektriciteit in
het energie-eindverbruik resulteren in een daling van de
energiegebonden CO2 -intensiteit van het bbp (met jaarlijks
gemiddeld 1,8 %). Daardoor zouden de broeikasgasemissies zich
nagenoeg stabiliseren in de volgende jaren. Zonder bijkomende
maatregelen zouden de emissies de internationale engagementen van
België evenwel met 14 % overschrijden in 2009.
Overheidsfinanciën met een tekort
Na vier jaar een begrotingsoverschot of - evenwicht te hebben
geboekt, zou de gezamenlijke overheid de komende jaren een tekort
laten optekenen. In 2004 blijft het tekort beperkt tot 0,3 % van het
bbp dankzij eenmalige verrichtingen. Het deficit zou stijgen van 1,2
% van het bbp in 2005 naar 1,4 % van het bbp in 2006. Vanaf 2007 zou
het dalen en 0,7 % van het bbp bedragen in 2009. Het opnieuw
verschijnen van een overheidstekort betreft enkel Entiteit I (de
federale overheid en de sociale zekerheid). Het vorderingentekort van
Entiteit I zou in totaal 0,9 % van het bbp bedragen in 2004 en 1,3 %
van het bbp in 2009.
De huidige koers van het begrotingsbeleid is expansief: over de
periode 2003-2006 zouden de verschillende initiatieven van de
overheid (belastingverlaging, hogere sociale uitgaven) een
begrotingsimpuls van bijna 2 % van het bbp vertegenwoordigen. De
gunstige impact van het herstel op de fiscale en parafiscale
ontvangsten wordt afgeremd doordat de loonmassa en de particuliere
consumptie trager aantrekken en doordat de consumptie van
accijnsgebonden producten stagneert. Het vorderingensaldo,
gecorrigeerd voor conjunctuurinvloeden en bepaald in het kader van
het Stabiliteits- en groeipact, is in 2004 licht positief, maar laat
in 2005 een tekort van ongeveer 1 % van het bbp optekenen.
Indien het structureel evenwicht niet wordt hervonden, zouden de
doelstellingen van het Stabiliteitsprogramma 2004-2007 in verband met
het vorderingensaldo (nl. een evenwicht tot 2006 en een overschot van
0,3 % van het bbp in 2007) niet worden gehaald. Bovendien zou het erg
moeilijk worden om de doelstelling van de Hoge Raad voor Financiën te
halen (een overschot van 1,5 % van het bbp in 2011) met het oog op de
financiering van de vergrijzing van de bevolking in het volgende
decennium.
Toch zou de overheidsschuld in percentage van het bbp blijven dalen,
maar in een trager tempo. De schuldratio zou lager zijn dan 100 % van
het bbp vanaf 2004 en minder dan 90 % van het bbp bedragen vanaf
2007, zoals voorzien in het stabiliteitsprogramma.
De publicatie Economische vooruitzichten 2004-2009 kan gedownload of
besteld worden via de website www.plan.be.
Voor meer informatie kunt u terecht bij
F. Bossier (fb@plan.be 02/507 74 43)
of bij F. Vanhorebeek (fvh@plan.be 02/507 74 56).
URL: http://www.plan.be