Gemeente Ambt Montfort
Welzijnsloket in Ambt Montfort
Aanleiding
Er zijn legio (alledaagse) kwesties en vragen te bedenken waar burgers
van alle leeftijden tegen aan kunnen lopen of waarmee zij
geconfron-teerd worden, én waarmee zij geen raad weten hoe te
handelen. Maar waar vind je het antwoord op alle vragen ? Wat moet je
doen, waar kun je terecht ?
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft zich de
voorbije jaren o.a. gericht op het stimuleren van de totstandkoming
van loketten voor burgers, bij de gemeenten, waar deze met vragen over
wonen, welbevinden en zorg terecht kunnen. Een heel breed
(welzijns)terrein kan hieronder gerangschikt worden.
De stap naar het opzetten van een zogenaamde brede frontoffice of
éénloketfunctie blijkt niet eenvoudig, maar het belang wordt wel
steeds vaker erkend.
De functies van een dergelijke éénloketfunctie ( frontoffice ) zijn:
* vraagverheldering;
* het transparant maken van het aanbod;
* het zijn van een laagdrempelig (onafhankelijk) aanspreekpunt voor
de burger waar service en informatiefuncties zijn samengebracht;
* de afstemming organiseren tussen vragen van ouders, jeugdigen,
kortom alle burgers, op het brede welzijnsterrein, en de toegang
tot deze aanbodgerichte voorzieningen;
* het inzichtelijk maken van de gehele (welzijns)administratie, de
zogenaamde backofficie, en ervoor te zorgen dat alle burgers met
hun wensen, vragen, suggesties enz., zonder omwegen, meteen op de
juiste plaats met hun vraag terecht komen.
Een dergelijk frontoffice kan uiteraard in het gemeentehuis gevestigd
worden, maar kan in principe overal gestalte krijgen, in een
buurthuis, cultureel centrum of zelfs in een winkelcentrum. Natuurlijk
kan er ook een elektronische variant gerealiseerd worden. Gemeenten
bieden die mogelijkheid via het internet !
Situatie gemeente Ambt Montfort
Dergelijke vragen en ideeën leven er ook binnen onze gemeente.
Er zijn mogelijkheden die een aanzet kunnen geven tot de uiteindelijke
vorming van zon frontoffice, startend bij bureau welzijn. Er worden,
niet alleen met burgers, maar juist met alle verenigingen en
instellingen op het brede welzijnsterrein al intensief contacten
onderhouden, vragen beantwoord en problemen opgelost. In die zin is al
sprake van een soort eerste aanspreekpunt, welke vragen van burgers
verder de organisatie inleidt. Dit aanspreekpunt wordt nu officieel
vormgegeven, primair gericht op de navolgende aandachtsgebieden:
(niet) gemeentelijke accommodaties, sport en spelvoorzieningen,
ouderen, vrijetijds-besteding, subsidiëring ( tarieven en
subsidiebeleid ), jeugd en jongerenwerk, (jeugd)gezondheidszorg, werk
en inkomen, sociaal cultureel werk, onderwijs, en (kinder)opvang.
Speciale aandacht is er voor het centrale aanspreekpunt t.a.v. jeugd.
Binnen de prioriteiten die door de Raad gesteld zijn in de nota
Jeugdbeleid, is afgesproken één contactpersoon bij de gemeente te
benoemen die als aanspreekpunt fungeert voor verenigingen die te maken
krijgen met een kind/jeugdige die in zijn ontwikkeling wordt bedreigd.
Dit wordt bij deze coördinator ondergebracht en van daaruit verder
vorm gegeven. Er zal een actieve informatievoorziening zijn tussen de
verantwoordelijke ambtenaar en het aanspreekpunt.
Praktische invulling met onmiddellijke ingang zal er sprake zijn van:
* een telefonisch spreekuur in het gemeentehuis van dinsdag t/m
donderdag van 10.00 11.00 uur (0475-538836);
* werken op afspraak buiten deze tijden om;
* persoonlijk contact, minstens 1 x per jaar met verenigingen en
organisaties op het gebied van sport, jeugd, (niet)gemeentelijke
accommodaties, etc.;
* het bezoeken verenigingsraden c.q. jaarvergaderingen;
* het bezoeken van manifestaties, uitvoeringen, recepties en
jubilea.
Periode en formalisering
Deze taken worden, na aankondiging in ambtsberichten, per direct
uitgevoerd en na 4 maanden geëvalueerd.
Uw aanspreekpunt voor álle welzijnsaangelegenheden bij de gemeente:
Pierre Boosten, tel: 538836.