Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van het tweede parkeermagazijn van de Broekman Group, in Rotterdam op 17 mei 2004 om ongeveer 17.15 uur.

Dames en heren,

De inzet van het kabinet is samen te vatten in drie woorden: economie, economie, economie. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het innovatiebeleid, in de Nota Ruimte en ook in mijn eigen Nota Mobiliteit. In die Nota krijgen gebieden en verbindingen die economisch bijzonder van belang zijn voorrang. Eerst Nederland in beweging brengen, en dan in beweging houden, want onze economie moet het hebben van bereikbaarheid - dat is het verhaal waarmee ik al maanden de boer op ga. Meestal blijft het abstract en ver weg. Daarom ben ik blij dat ik vandaag in het kort mijn toekomstscenario mag ontvouwen tegen een wel zeer gepast decor. Want zo wil ik Broekman Group wel noemen. Ik zal u uitleggen waarom.

Zonder nou mijn hele mobiliteitsbeleid uit de doeken te doen, wil ik toch een paar zaken aanstippen die voor u relevant zijn. Behalve de Nota Mobiliteit zijn dat de nieuwe Havenvisie en de Tweede Maasvlakte. Investeringen in ruimte en mobiliteit ter versterking van onze nationale economie en onze internationale concurrentiepositie: dat staat centraal. De Havenvisie zoomt vanuit de Notas Mobiliteit en Ruimte verder in op de Nederlandse zeehavens. Behalve een algemene component, bevat de Havenvisie ook een specifiek deel, toegesneden op de afzonderlijke havens. In de specifieke visie voor mainport Rotterdam neemt de Tweede Maasvlakte natuurlijk een belangrijke plaats in.

Zo: dat voor wat betreft de papieren context. Nu veel interessanter! naar de praktijk.

Mainport Rotterdam is natuurlijk zon gebied van bijzonder groot economisch belang dat een hoofdrol speelt in al deze beleidsstukken. Mijn beleid is er op gericht om de Rotterdamse haven de ruimte en de achterlandverbindingen te geven die nodig zijn voor de toekomst. Rotterdam is de grootste Europese haven met de beste diepzeemogelijkheden. Met de Tweede Maasvlakte breiden we de capaciteit om diepzeeschepen te ontvangen enorm uit. Zon groot, nieuw havengebied ligt er natuurlijk niet van vandaag op morgen. Tot die tijd zullen we daarom zuinig moeten omspringen met de ruimte die we hebben. Vandaar dat ik het van harte toejuich dat Broekman met de nieuwe investeringen het haventerrein intensief gebruikt.

Op de langere termijn biedt efficiënt ruimtegebruik echter geen soelaas. Tijdens een reis naar China afgelopen najaar heb ik met eigen ogen kunnen zien wat voor containerstromen ons te wachten staan uit die richting. De groei van de Chinese havens, en de terminals die ze daar bouwen: daar puilen werkelijk je ogen van uit. Ik wil de hele haven- en transportgemeenschap ervan doordringen, dat we ons echt in moeten stellen op de opkomst van de tijgers in het Verre Oosten, vooral de Chinese supertijger. Als ik zo naar het klantenbestand van Broekman Group kijk Mazda, Subaru, Suzuki, Daihatsu, Hyundai, Kia, SsangYong - zit dat besef bij u vast al tussen oren. We zullen die Tweede Maasvlakte op de lange termijn in ieder geval hard nodig hebben. Ik ben daar nu nog druk over aan het onderhandelen met het havenbedrijf en de gemeente Rotterdam, maar de Maasvlakte komt er zeker.

Prachtig natuurlijk, meer faciliteiten voor containeroverslag, maar dat betekent wel dat de druk op de achterlandverbindingen nog groter wordt dan die al is. We verwachten zeker een groei van 100% of meer van het goederenvervoer binnen tien à vijftien jaar. Het ligt bovendien voor de hand dat de nieuwe toetreders in Centraal-Europa economisch een enorme inhaalslag gaan maken. Vooral het oostwaartse transport zal dus enorm toenemen. Hier komt de Nota Mobiliteit om de hoek kijken. Daarin staan twee dingen over de bereikbaarheid van economische centra:


1. Bij investeringen krijgen hoofdverbindingsassen prioriteit. Gezien het verhaal dat ik net vertelde, betekent dat in het Rotterdamse geval bijvoorbeeld de verbindingen naar het oosten, richting het Ruhrgebied en nog verder, naar het nieuwe Europa. Ik neem aan dat de versterking van die corridor voor u erg interessant is, als bedrijf met vestigingen in Praag en Boedapest en natuurlijk met de Volkswagengroep als klant.


2. Ten tweede moeten we alle zeilen bij zetten om die alsmaar groeiende goederenstromen te kunnen verwerken. Dat betekent dat we niet alleen op de weg moeten wedden, maar ook op binnenvaart, shortsea en spoor. Ook hier is Broekman weer een schoolvoorbeeld ik zei toch dat uw bedrijf een zeer geschikt decor is om over mijn beleid te praten! De Broekman Group maakt voor het transport van 240.000 autos per jaar gebruik van én binnenvaart, én short sea, én spoorvervoer.

Een kritische geest kan zich afvragen waar we het allemaal voor doen: waarom we toch al die vracht willen kunnen verwerken. Dat is niet omdat er een stelletje BNP-fetisjisten in het kabinet zit. Economische groei is voor ons niet het hoogste doel, maar is nu eenmaal essentieel om meer werk te genereren en om mensen te kunnen laten meedoen. Om twee elementen uit de titel van het regeerakkoord te citeren. Niet economie om de economie, dus, maar ten gunste van de samenleving. Als je de koek niet in steeds kleinere partjes wil verdelen, moet je zorgen dat de koek groeit!

We investeren zoveel in het goederenvervoer en de zeehavens, omdat de spin-off van het haven-industrieel complex enorm is. De maatschappelijke waarde gaat dus veel verder dan transport en overslag op zich. Ik wijs bijvoorbeeld naar Rotterdam Car Center, het technisch centrum dat hiernaast staat. Daar krijgen de meeste autos nog een behandeling voor ze verder worden getransporteerd. Dat levert natuurlijk extra banen op. Maar goed, ik zal het gras niet wegmaaien voor de voeten van wethouder Van Sluis, want die zal het ongetwijfeld nog over de Rotterdamse werkgelegenheid gaan hebben.

Dames en heren,

Wat ik maar wil zeggen: mijn beleid is gericht op bedrijven als Broekman. Bedrijven die kansen grijpen op de internationale markt en daarbij alle mogelijkheden benutten die voorhanden zijn. Ik doel hier enerzijds op de groeimarkten in Oost-Azië en Midden-Europa waar Broekman actief is, en anderzijds op de vervoerswijzen per trein, per binnenschip en per short sea. Ondernemers die hun kop boven het maaiveld durven steken juist in moeilijke tijden - brengen de economische motor weer in beweging. Tenslotte profiteren ook de bouwers, de transporteurs en andere logistieke dienstverleners van het nieuwe automagazijn. En hun werknemers natuurlijk. Wat weer goed is voor de stad. Etcetera, etcetera. Vandaar dus onze inzet: economie, economie, economie.

Dank u wel.