Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
de opening van het tweede parkeermagazijn van de Broekman Group, in
Rotterdam op 17 mei 2004 om ongeveer 17.15 uur.
Dames en heren,
De inzet van het kabinet is samen te vatten in drie woorden: economie,
economie, economie. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het
innovatiebeleid, in de Nota Ruimte en ook in mijn eigen Nota
Mobiliteit. In die Nota krijgen gebieden en verbindingen die
economisch bijzonder van belang zijn voorrang. Eerst Nederland in
beweging brengen, en dan in beweging houden, want onze economie moet
het hebben van bereikbaarheid - dat is het verhaal waarmee ik al
maanden de boer op ga. Meestal blijft het abstract en ver weg. Daarom
ben ik blij dat ik vandaag in het kort mijn toekomstscenario mag
ontvouwen tegen een wel zeer gepast decor. Want zo wil ik Broekman
Group wel noemen. Ik zal u uitleggen waarom.
Zonder nou mijn hele mobiliteitsbeleid uit de doeken te doen, wil ik
toch een paar zaken aanstippen die voor u relevant zijn. Behalve de
Nota Mobiliteit zijn dat de nieuwe Havenvisie en de Tweede Maasvlakte.
Investeringen in ruimte en mobiliteit ter versterking van onze
nationale economie en onze internationale concurrentiepositie: dat
staat centraal. De Havenvisie zoomt vanuit de Notas Mobiliteit en
Ruimte verder in op de Nederlandse zeehavens. Behalve een algemene
component, bevat de Havenvisie ook een specifiek deel, toegesneden op
de afzonderlijke havens. In de specifieke visie voor mainport
Rotterdam neemt de Tweede Maasvlakte natuurlijk een belangrijke plaats
in.
Zo: dat voor wat betreft de papieren context. Nu veel interessanter!
naar de praktijk.
Mainport Rotterdam is natuurlijk zon gebied van bijzonder groot
economisch belang dat een hoofdrol speelt in al deze beleidsstukken.
Mijn beleid is er op gericht om de Rotterdamse haven de ruimte en de
achterlandverbindingen te geven die nodig zijn voor de toekomst.
Rotterdam is de grootste Europese haven met de beste
diepzeemogelijkheden. Met de Tweede Maasvlakte breiden we de
capaciteit om diepzeeschepen te ontvangen enorm uit. Zon groot, nieuw
havengebied ligt er natuurlijk niet van vandaag op morgen. Tot die
tijd zullen we daarom zuinig moeten omspringen met de ruimte die we
hebben. Vandaar dat ik het van harte toejuich dat Broekman met de
nieuwe investeringen het haventerrein intensief gebruikt.
Op de langere termijn biedt efficiënt ruimtegebruik echter geen
soelaas. Tijdens een reis naar China afgelopen najaar heb ik met eigen
ogen kunnen zien wat voor containerstromen ons te wachten staan uit
die richting. De groei van de Chinese havens, en de terminals die ze
daar bouwen: daar puilen werkelijk je ogen van uit. Ik wil de hele
haven- en transportgemeenschap ervan doordringen, dat we ons echt in
moeten stellen op de opkomst van de tijgers in het Verre Oosten,
vooral de Chinese supertijger. Als ik zo naar het klantenbestand van
Broekman Group kijk Mazda, Subaru, Suzuki, Daihatsu, Hyundai, Kia,
SsangYong - zit dat besef bij u vast al tussen oren. We zullen die
Tweede Maasvlakte op de lange termijn in ieder geval hard nodig
hebben. Ik ben daar nu nog druk over aan het onderhandelen met het
havenbedrijf en de gemeente Rotterdam, maar de Maasvlakte komt er
zeker.
Prachtig natuurlijk, meer faciliteiten voor containeroverslag, maar
dat betekent wel dat de druk op de achterlandverbindingen nog groter
wordt dan die al is. We verwachten zeker een groei van 100% of meer
van het goederenvervoer binnen tien à vijftien jaar. Het ligt
bovendien voor de hand dat de nieuwe toetreders in Centraal-Europa
economisch een enorme inhaalslag gaan maken. Vooral het oostwaartse
transport zal dus enorm toenemen. Hier komt de Nota Mobiliteit om de
hoek kijken. Daarin staan twee dingen over de bereikbaarheid van
economische centra:
1. Bij investeringen krijgen hoofdverbindingsassen prioriteit. Gezien
het verhaal dat ik net vertelde, betekent dat in het Rotterdamse geval
bijvoorbeeld de verbindingen naar het oosten, richting het Ruhrgebied
en nog verder, naar het nieuwe Europa. Ik neem aan dat de versterking
van die corridor voor u erg interessant is, als bedrijf met
vestigingen in Praag en Boedapest en natuurlijk met de Volkswagengroep
als klant.
2. Ten tweede moeten we alle zeilen bij zetten om die alsmaar
groeiende goederenstromen te kunnen verwerken. Dat betekent dat we
niet alleen op de weg moeten wedden, maar ook op binnenvaart, shortsea
en spoor. Ook hier is Broekman weer een schoolvoorbeeld ik zei toch
dat uw bedrijf een zeer geschikt decor is om over mijn beleid te
praten! De Broekman Group maakt voor het transport van 240.000 autos
per jaar gebruik van én binnenvaart, én short sea, én spoorvervoer.
Een kritische geest kan zich afvragen waar we het allemaal voor doen:
waarom we toch al die vracht willen kunnen verwerken. Dat is niet
omdat er een stelletje BNP-fetisjisten in het kabinet zit. Economische
groei is voor ons niet het hoogste doel, maar is nu eenmaal essentieel
om meer werk te genereren en om mensen te kunnen laten meedoen. Om
twee elementen uit de titel van het regeerakkoord te citeren. Niet
economie om de economie, dus, maar ten gunste van de samenleving. Als
je de koek niet in steeds kleinere partjes wil verdelen, moet je
zorgen dat de koek groeit!
We investeren zoveel in het goederenvervoer en de zeehavens, omdat de
spin-off van het haven-industrieel complex enorm is. De
maatschappelijke waarde gaat dus veel verder dan transport en overslag
op zich. Ik wijs bijvoorbeeld naar Rotterdam Car Center, het technisch
centrum dat hiernaast staat. Daar krijgen de meeste autos nog een
behandeling voor ze verder worden getransporteerd. Dat levert
natuurlijk extra banen op. Maar goed, ik zal het gras niet wegmaaien
voor de voeten van wethouder Van Sluis, want die zal het ongetwijfeld
nog over de Rotterdamse werkgelegenheid gaan hebben.
Dames en heren,
Wat ik maar wil zeggen: mijn beleid is gericht op bedrijven als
Broekman. Bedrijven die kansen grijpen op de internationale markt en
daarbij alle mogelijkheden benutten die voorhanden zijn. Ik doel hier
enerzijds op de groeimarkten in Oost-Azië en Midden-Europa waar
Broekman actief is, en anderzijds op de vervoerswijzen per trein, per
binnenschip en per short sea. Ondernemers die hun kop boven het
maaiveld durven steken juist in moeilijke tijden - brengen de
economische motor weer in beweging. Tenslotte profiteren ook de
bouwers, de transporteurs en andere logistieke dienstverleners van het
nieuwe automagazijn. En hun werknemers natuurlijk. Wat weer goed is
voor de stad. Etcetera, etcetera. Vandaar dus onze inzet: economie,
economie, economie.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat