ERNST AND YOUNG
ERNST & YOUNG: 12e ICT Barometer / 2
KPN Mobile wijkt niet voor buitenlandse concurrenten
Netwerk en naamsbekendheid belangrijke pijlers
ROTTERDAM, 17 MEI 2004 - KPN Mobile wordt als beste aanbieder van
mobiele telefonie beoordeeld. De toetreding van buitenlandse
aanbieders op de Nederlandse markt heeft aan deze positie niets
veranderd. Echter, het marktaandeel van KPN Mobile neemt wel af. Als
belangrijkste reden hiervoor geldt dat de kosten voor mobiele
telefonie bij KPN Mobile door de geënquêteerden te hoog worden
bevonden.
Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst &
Young. De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst &
Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het
onderzoek maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst
& Young en is uitgevoerd in april 2004 door Interview NSS onder 628
directeuren, managers en professionals.
KPN Mobile als beste beoordeeld
Uit het onderzoek blijkt dat KPN Mobile over het algemeen als beste
wordt beoordeeld door de ondervraagden. Ook het netwerk van KPN Mobile
wordt als beste beoordeeld. Het Britse Vodafone scoort het hoogst op
het gebied van innovatie en imago. Orange, onderdeel van France
Telecom, biedt de beste service en heeft het best beoordeelde
dienstenpakket. Het Nederlandse Telfort scoort met name slecht op het
gebied van bereik, service, dienstenpakket en innovatie. De andere
aanbieders van mobiele telefonie scoren zeer wisselend, aldus het
onderzoek. T-Mobile uit Duitsland is de meest kostenvriendelijke
aanbieder van mobiele telefonie voor de zakelijke markt. Volgens Jacob
Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership is het zeker
voor de zakelijke gebruikers van mobiele telefonie goed dat de
concurrentie qua prijs steeds pittiger wordt. Verschuur: 'Dit segment
was, vaak alleen al om reden van de slecht geregelde nummer
portabiliteit, tamelijk lui. Prijs wordt steeds belangrijker ondanks
de waarderingen over imago, kwaliteit en service. T-Mobile heeft wat
dit betreft de Nederlandse markt goed begrepen.'
Marktaandeel van KPN Mobile in ruim twee jaar met een kwart
afgenomen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondervraagden
zijn mobiele telefoniediensten (zowel zakelijk als privé) afneemt bij
KPN Mobile. Dit was in de ICT Barometer van februari 2002 nog 44
procent. Een kwart van de klanten is sindsdien overgestapt naar een
andere aanbieder. Het feit dat KPN Mobile als te duur wordt
beoordeeld, is de belangrijkste reden hiervoor. 'Aangezien het aspect
kosten juist het belangrijkste criterium is bij de keuze voor een
aanbieder van mobiele telefonie, zal KPN Mobile op zijn hoede moeten
zijn om niet nog meer klanten te verliezen. Maar ook Vodafone heeft
marktaandeel verloren. Volgens ons onderzoek van februari 2002 nam nog
29 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals
diensten af bij Vodafone. In april 2004 is hun aandeel gedaald tot 25
procent. T-Mobile en Telfort hebben hun marktaandeel zien stijgen.
Daarnaast heeft het Duitse Debitel ook marktaandeel van de grote twee
aanbieders afgesnoept', aldus Jacob Verschuur.
Slechts 40 procent ontvangt mobiele telefoon van de zaak
Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals beschikt
maar 40 procent over een mobiele telefoon van de zaak. Met name in de
overheids- en not-for-profitsector ontvangt slechts 17 procent van de
ondervraagden een mobiele telefoon van de zaak. Een andere
opmerkelijke bevinding uit het onderzoek is het gegeven dat twee keer
zoveel mannen als vrouwen een mobiele telefoon van de zaak
ontvangen.
Nieuwe toepassingen mobiele telefonie in opkomst
Tussen de 10 en 20 procent van de ondervraagden maakt gebruik van
nieuwe mogelijkheden van de mobiele telefoon. Dit is al een
aanzienlijk aantal aangezien deze toepassingen pas circa twee jaar op
grote schaal worden aangeboden op de markt. De agendafunctie is de
meest gebruikte nieuwe functie (17 procent), gevolgd door e-mailen (15
procent) en foto's maken (13 procent). Aankopen via de mobiele
telefoon worden door 5 procent van alle gebruikers gedaan. Nog altijd
een gering percentage, maar ook hier is een stijgende lijn
waarneembaar. Voor al deze diensten geldt dat ze voor de mobiele
telefonie-aanbieder beduidend meer geld opleveren dan reguliere
belminuten. Verschuur: 'De mobiele telefoniemarkt wordt overstroomt
met innovaties. Ik verwacht dat de aanbieder die innovaties weet te
combineren met een gunstige prijsstelling marktaandeel zal gaan
winnen. Uit het onderzoek blijkt dat T-Mobile op dit moment hiervoor
de beste papieren heeft.'
Draadloze netwerken
Uit het onderzoek blijkt tevens dat één op de vijf organisaties
gebruik maakt van draadloze computernetwerken. Van de ondervraagden
verwacht maar liefst 80 procent een toename van draadloze
computernetwerken binnen de eigen organisatie. De twee belangrijkste
redenen waarom organisaties over gaan op draadloze netwerken zijn
mobiliteit en gebruikersgemak. Met name bij grote organisaties van 100
tot 500 werknemers verwacht men een toename van het aantal draadloze
netwerken; binnen kleine organisaties met minder dan 20 werknemers
wordt relatief minder snel een toename van draadloze netwerken
verwacht. Jacob Verschuur: 'De ontwikkeling dat bedrijven steeds meer
gebruik maken van flexplekken voor het personeel zal een impuls
krijgen met de opkomst van draadloze netwerken. Het is daarom niet
verwonderlijk dat juist grote organisaties hun beschikbare
kantoorruimte zo flexibel mogelijk willen inrichten. Draadloze
netwerken kunnen de missende schakel zijn in het verder ontwikkelen
van flexkantoren en het verder besparen op kosten.'
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel &
distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoekbureau Interview NSS. Van de ondervraagden is bekend
hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan
hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en
functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over
ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de
samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als
representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking worden gezien.
De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek
een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste
businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Noot voor redactie,