ERNST AND YOUNG

ERNST & YOUNG: 12e ICT Barometer / 2

KPN Mobile wijkt niet voor buitenlandse concurrenten

Netwerk en naamsbekendheid belangrijke pijlers

ROTTERDAM, 17 MEI 2004 - KPN Mobile wordt als beste aanbieder van mobiele telefonie beoordeeld. De toetreding van buitenlandse aanbieders op de Nederlandse markt heeft aan deze positie niets veranderd. Echter, het marktaandeel van KPN Mobile neemt wel af. Als belangrijkste reden hiervoor geldt dat de kosten voor mobiele telefonie bij KPN Mobile door de geënquêteerden te hoog worden bevonden.

Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young. De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het onderzoek maakt deel uit van de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd in april 2004 door Interview NSS onder 628 directeuren, managers en professionals.

KPN Mobile als beste beoordeeld
Uit het onderzoek blijkt dat KPN Mobile over het algemeen als beste wordt beoordeeld door de ondervraagden. Ook het netwerk van KPN Mobile wordt als beste beoordeeld. Het Britse Vodafone scoort het hoogst op het gebied van innovatie en imago. Orange, onderdeel van France Telecom, biedt de beste service en heeft het best beoordeelde dienstenpakket. Het Nederlandse Telfort scoort met name slecht op het gebied van bereik, service, dienstenpakket en innovatie. De andere aanbieders van mobiele telefonie scoren zeer wisselend, aldus het onderzoek. T-Mobile uit Duitsland is de meest kostenvriendelijke aanbieder van mobiele telefonie voor de zakelijke markt. Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership is het zeker voor de zakelijke gebruikers van mobiele telefonie goed dat de concurrentie qua prijs steeds pittiger wordt. Verschuur: 'Dit segment was, vaak alleen al om reden van de slecht geregelde nummer portabiliteit, tamelijk lui. Prijs wordt steeds belangrijker ondanks de waarderingen over imago, kwaliteit en service. T-Mobile heeft wat dit betreft de Nederlandse markt goed begrepen.'

Marktaandeel van KPN Mobile in ruim twee jaar met een kwart afgenomen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondervraagden zijn mobiele telefoniediensten (zowel zakelijk als privé) afneemt bij KPN Mobile. Dit was in de ICT Barometer van februari 2002 nog 44 procent. Een kwart van de klanten is sindsdien overgestapt naar een andere aanbieder. Het feit dat KPN Mobile als te duur wordt beoordeeld, is de belangrijkste reden hiervoor. 'Aangezien het aspect kosten juist het belangrijkste criterium is bij de keuze voor een aanbieder van mobiele telefonie, zal KPN Mobile op zijn hoede moeten zijn om niet nog meer klanten te verliezen. Maar ook Vodafone heeft marktaandeel verloren. Volgens ons onderzoek van februari 2002 nam nog 29 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals diensten af bij Vodafone. In april 2004 is hun aandeel gedaald tot 25 procent. T-Mobile en Telfort hebben hun marktaandeel zien stijgen. Daarnaast heeft het Duitse Debitel ook marktaandeel van de grote twee aanbieders afgesnoept', aldus Jacob Verschuur.

Slechts 40 procent ontvangt mobiele telefoon van de zaak Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals beschikt maar 40 procent over een mobiele telefoon van de zaak. Met name in de overheids- en not-for-profitsector ontvangt slechts 17 procent van de ondervraagden een mobiele telefoon van de zaak. Een andere opmerkelijke bevinding uit het onderzoek is het gegeven dat twee keer zoveel mannen als vrouwen een mobiele telefoon van de zaak ontvangen.

Nieuwe toepassingen mobiele telefonie in opkomst Tussen de 10 en 20 procent van de ondervraagden maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden van de mobiele telefoon. Dit is al een aanzienlijk aantal aangezien deze toepassingen pas circa twee jaar op grote schaal worden aangeboden op de markt. De agendafunctie is de meest gebruikte nieuwe functie (17 procent), gevolgd door e-mailen (15 procent) en foto's maken (13 procent). Aankopen via de mobiele telefoon worden door 5 procent van alle gebruikers gedaan. Nog altijd een gering percentage, maar ook hier is een stijgende lijn waarneembaar. Voor al deze diensten geldt dat ze voor de mobiele telefonie-aanbieder beduidend meer geld opleveren dan reguliere belminuten. Verschuur: 'De mobiele telefoniemarkt wordt overstroomt met innovaties. Ik verwacht dat de aanbieder die innovaties weet te combineren met een gunstige prijsstelling marktaandeel zal gaan winnen. Uit het onderzoek blijkt dat T-Mobile op dit moment hiervoor de beste papieren heeft.'

Draadloze netwerken
Uit het onderzoek blijkt tevens dat één op de vijf organisaties gebruik maakt van draadloze computernetwerken. Van de ondervraagden verwacht maar liefst 80 procent een toename van draadloze computernetwerken binnen de eigen organisatie. De twee belangrijkste redenen waarom organisaties over gaan op draadloze netwerken zijn mobiliteit en gebruikersgemak. Met name bij grote organisaties van 100 tot 500 werknemers verwacht men een toename van het aantal draadloze netwerken; binnen kleine organisaties met minder dan 20 werknemers wordt relatief minder snel een toename van draadloze netwerken verwacht. Jacob Verschuur: 'De ontwikkeling dat bedrijven steeds meer gebruik maken van flexplekken voor het personeel zal een impuls krijgen met de opkomst van draadloze netwerken. Het is daarom niet verwonderlijk dat juist grote organisaties hun beschikbare kantoorruimte zo flexibel mogelijk willen inrichten. Draadloze netwerken kunnen de missende schakel zijn in het verder ontwikkelen van flexkantoren en het verder besparen op kosten.'

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Noot voor redactie,