Gemeente Amsterdam

Rechts houden op IJ en Noordzeekanaal verplicht 18 mei 2004 - Gemeentelijk Havenbedrijf

Het Gemeentelijk Havenbedrijf gaat deze zomer samen met de Waterpolitie strenger optreden tegen pleziervaartuigen die op het IJ en het Noordzeekanaal onvoldoende rechts varen. Hiermee willen zij de veiligheid op het kanaal en het IJ vergroten en de doorstroming van het scheepvaartverkeer verbeteren. Gebleken is dat kleine pleziervaartuigen zich vaak niet bewust zijn van de gevaren die het varen op deze drukke route met zich mee kan brengen.

Zowel op het Noordzeekanaal als op het IJ is de laatste jaren het scheepvaartverkeer zowel in aantal als afmetingen enorm toegenomen.

Naast de drukte kent de vaarweg ook nog een scherpe bocht ter hoogte van het Centraal Station. Om deze bocht te maken hebben binnenvaartschepen veel ruimte nodig (uitzwaaien). Bovendien moet het scheepvaartverkeer rekening houden met de overstekende veerponton op het IJ. Daarnaast zal de komende jaren vaak van drijvende werktuigen op het IJ gebruik worden gemaakt vanwege de grootschalige bouwactiviteiten langs de oever.

Gevaarlijke situaties kunnen gaan ontstaan wanneer kleine pleziervaartuigen niet voldoende rechts aanhouden en in het vaarwater van de grote binnenvaartschepen komen. Door hun afmetingen en snelheid zijn de binnenvaartschepen namelijk beperkt in hun wendbaarheid.

Ten behoeve van de veiligheid en de goede doorstroming van het scheepvaartverkeer is daarom in het Binnenvaartpolitiereglement bepaald dat op een aantal wateren, waaronder het Noordzeekanaal en het zogeheten `afgesloten' IJ, kleine schepen verplicht zijn rechts ofwel stuurboordwal aan te houden.

Op verkeersborden langs de vaarroute worden deze kleine schepen, aangeduid als `sport', hierop attent gemaakt. Het gaat vooral om pleziervaartuigen kleiner dan 20 meter.

© Gemeente Amsterdam