Rechts houden op IJ en Noordzeekanaal verplicht
18 mei 2004 - Gemeentelijk Havenbedrijf
Het Gemeentelijk Havenbedrijf gaat deze zomer samen met de
Waterpolitie strenger optreden tegen pleziervaartuigen die op het IJ
en het Noordzeekanaal onvoldoende rechts varen. Hiermee willen zij de
veiligheid op het kanaal en het IJ vergroten en de doorstroming van
het scheepvaartverkeer verbeteren. Gebleken is dat kleine
pleziervaartuigen zich vaak niet bewust zijn van de gevaren die het
varen op deze drukke route met zich mee kan brengen.
Zowel op het Noordzeekanaal als op het IJ is de laatste jaren het
scheepvaartverkeer zowel in aantal als afmetingen enorm toegenomen.
Naast de drukte kent de vaarweg ook nog een scherpe bocht ter hoogte
van het Centraal Station. Om deze bocht te maken hebben
binnenvaartschepen veel ruimte nodig (uitzwaaien). Bovendien moet het
scheepvaartverkeer rekening houden met de overstekende veerponton op
het IJ. Daarnaast zal de komende jaren vaak van drijvende werktuigen
op het IJ gebruik worden gemaakt vanwege de grootschalige
bouwactiviteiten langs de oever.
Gevaarlijke situaties kunnen gaan ontstaan wanneer kleine
pleziervaartuigen niet voldoende rechts aanhouden en in het vaarwater
van de grote binnenvaartschepen komen. Door hun afmetingen en snelheid
zijn de binnenvaartschepen namelijk beperkt in hun wendbaarheid.
Ten behoeve van de veiligheid en de goede doorstroming van het
scheepvaartverkeer is daarom in het Binnenvaartpolitiereglement
bepaald dat op een aantal wateren, waaronder het Noordzeekanaal en het
zogeheten `afgesloten' IJ, kleine schepen verplicht zijn rechts ofwel
stuurboordwal aan te houden.
Op verkeersborden langs de vaarroute worden deze kleine schepen,
aangeduid als `sport', hierop attent gemaakt. Het gaat vooral om
pleziervaartuigen kleiner dan 20 meter.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam