FNV Bouw


datum: 18-05-2004

Grote campagne tegen valgevaar

Als je valt, valt het tegen! Dat is een van de slogans waarmee werknemers en werkgevers in de bouw het valgevaar te lijf gaan. In een grootschalige campagne wordt werknemers nog eens op het hart gedrukt alert te zijn bij het werken op hoogte. Eén op de zes bouwvakkers komt tijdens zijn loopbaan ernstig ten val. Werknemers in de bouw zijn vaak echte 'hoogwerkers': ze klimmen op ladders, werken op steigers, zitten op daken en zijn met klussen bezig naast liftschachten en trapgaten. Eén moment van onoplettendheid of één verkeerde beweging kan fataal zijn. Vallen staat bovenaan de toptien van bedrijfsongelukken in de bouw, alle controles en waarschuwingen ten spijt. FNV Bouw wil er dus nòg meer aandacht voor. Bij de CAO-onderhandelingen van vorig jaar werd afgesproken een nieuwe grootschalige campagne tegen valgevaar op te tuigen. Partijen trokken daar een bedrag van drie miljoen euro voor uit. Op 18 mei is het startschot gegeven voor de campagne '1 op 6'. Zes weken lang, tot en met 29 juni, worden de werknemers in de bouw intensief aangesproken op de grootste valkuil van hun vak. In het najaar wordt dat nogmaals gedaan en ook volgend jaar komt de campagne terug.

In de actieweken bezoeken speciale promoteams de werkplek. Er zijn posters en advertenties ontwikkeld, die in de actieweken verschijnen op billboards langs de weg, in de krant en natuurlijk ook in vakbondsbladen zoals FNV Bouw Magazine. Op tijden dat bouwvakkers pendelen naar hun werk worden spotjes uitgezonden op hun favoriete radiostations. Ook de televisie wordt bij de campagne ingeschakeld. En natuurlijk is er een website: www.1op6.nl.

FNV Bouw
Postbus 520 3440 AM Woerden

Fax: (0348) 423 610