KPMG
Uitgevers worstelen met digitale toekomstdroom
18 mei 2004
Nederlandse uitgevers hebben zeer ambitieuze plannen met het gebruik
van Internet, maar houden ook vast aan de traditionele manier van
uitgeven.
Digitalisering, customization en e-commerce staan bij veel bedrijven
hoog op de agenda, maar worden in de praktijk nog nauwelijks
toegepast. Door het aanbieden van betaalde, persoonsgerichte
informatie willen de uitgeverijen het internet bovendien in toenemende
mate gebruiken als serieuze, parallelle inkomstenbron naast de
traditionele manieren van geld verdienen. De benodigde technologie is
bij de uitgevers echter nog maar beperkt beschikbaar. Dit blijkt uit
onderzoek van KPMG naar de digitale ambities van Nederlandse
uitgevers.
Hoewel de uitgevers verwachten dat het aanbieden van betaalde,
persoonlijke en mediumneutrale informatie een enorme vlucht zal nemen
en een prominente plaats zal innemen in het productaanbod, blijkt dit
voor veel uitgevers nog een digitale toekomstdroom, constateert Theo
Huibers van KPMGs Mediagroep: Het realiseren van deze ambitie ligt
nauwelijks in lijn met de huidige positie en de verwachte
veranderingen. Zo heeft bijna 30% van de uitgevers de speciale
opmaaktaal voor Internet XML Extensible Markup Language nog niet
ingevoerd, terwijl de helft van de uitgevers vanaf 2006 betaalde
informatie wil aanbieden via Internet. En hoewel XML geen absolute
noodzaak is voor het aanbieden van dit soort betaalde informatie,
zullen de uitgevers toch op de een of andere wijze moeten komen tot
goed gestructureerde en geordende content.
Volgens Huibers is ook de interne organisatie veelal niet ingericht op
het daadwerkelijk gepersonaliseerd aanbieden van content, laat staan
digitaal. De uitgevers worstelen met de vraag wat de werkelijk
toegevoegde waarde van hun producten is. Daarnaast zijn zij vooral op
zoek naar het ideale businessmodel voor digitale contentdistributie op
maat. Het is dan ook zeer de vraag of de digitale ambitie op een
dusdanig korte termijn waargemaakt kan worden.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de concurrentie tussen uitgevers
op het web op korte termijn fors zal toenemen en dat
bedrijfsintranetten en portals in de belangstelling komen. Op dit
moment geeft ruim de helft van de bedrijven elektronische producten
uit. Binnen afzienbare tijd zal ruim 75% van de uitgevers op het
Internet actief zijn. Hoewel de meerderheid van de uitgevers de
producten momenteel nog gratis op het web aanbiedt, zal ruim 60% hier
in de toekomst een vergoeding voor vragen. De uitgevers zien het
aanbieden van informatie aan intranetten van bedrijven bovendien als
een nieuwe markt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039