KPMG


Uitgevers worstelen met digitale toekomstdroom

18 mei 2004

Nederlandse uitgevers hebben zeer ambitieuze plannen met het gebruik van Internet, maar houden ook vast aan de traditionele manier van uitgeven.

Digitalisering, customization en e-commerce staan bij veel bedrijven hoog op de agenda, maar worden in de praktijk nog nauwelijks toegepast. Door het aanbieden van betaalde, persoonsgerichte informatie willen de uitgeverijen het internet bovendien in toenemende mate gebruiken als serieuze, parallelle inkomstenbron naast de traditionele manieren van geld verdienen. De benodigde technologie is bij de uitgevers echter nog maar beperkt beschikbaar. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de digitale ambities van Nederlandse uitgevers.

Hoewel de uitgevers verwachten dat het aanbieden van betaalde, persoonlijke en mediumneutrale informatie een enorme vlucht zal nemen en een prominente plaats zal innemen in het productaanbod, blijkt dit voor veel uitgevers nog een digitale toekomstdroom, constateert Theo Huibers van KPMGs Mediagroep: Het realiseren van deze ambitie ligt nauwelijks in lijn met de huidige positie en de verwachte veranderingen. Zo heeft bijna 30% van de uitgevers de speciale opmaaktaal voor Internet XML Extensible Markup Language nog niet ingevoerd, terwijl de helft van de uitgevers vanaf 2006 betaalde informatie wil aanbieden via Internet. En hoewel XML geen absolute noodzaak is voor het aanbieden van dit soort betaalde informatie, zullen de uitgevers toch op de een of andere wijze moeten komen tot goed gestructureerde en geordende content.

Volgens Huibers is ook de interne organisatie veelal niet ingericht op het daadwerkelijk gepersonaliseerd aanbieden van content, laat staan digitaal. De uitgevers worstelen met de vraag wat de werkelijk toegevoegde waarde van hun producten is. Daarnaast zijn zij vooral op zoek naar het ideale businessmodel voor digitale contentdistributie op maat. Het is dan ook zeer de vraag of de digitale ambitie op een dusdanig korte termijn waargemaakt kan worden.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de concurrentie tussen uitgevers op het web op korte termijn fors zal toenemen en dat bedrijfsintranetten en portals in de belangstelling komen. Op dit moment geeft ruim de helft van de bedrijven elektronische producten uit. Binnen afzienbare tijd zal ruim 75% van de uitgevers op het Internet actief zijn. Hoewel de meerderheid van de uitgevers de producten momenteel nog gratis op het web aanbiedt, zal ruim 60% hier in de toekomst een vergoeding voor vragen. De uitgevers zien het aanbieden van informatie aan intranetten van bedrijven bovendien als een nieuwe markt.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039