easyJet

EasyJet vecht fusie Air France/KLM aan

Londen, 18 mei 2004 - easyJet heeft een verzoek ingediend bij het Gerecht van Eerste Aanleg in Luxemburg, met het verzoek tot het Gerecht om de verklaring van de Europese Commissie inzake de fusie van Air France en KLM te vernietigen.

easyJet ondersteunt de nodige consolidaties in de Europese luchtvaartindustrie en heeft lange tijd betoogd dat het onhoudbaar is voor elk land om een eigen nationale luchtvaartmaatschappij te hebben. Het is echter essentieel dat het belang van de consument voorop staat wanneer consolidatie zich voordoet. Franse consumenten, met name in Parijs, ondervinden al nadeel door een kleinere keuze aan luchtvaartmaatschappijen en hogere vluchtprijzen dan elders in Europa. Het was dus essentieel dat de Europese Commissie geen stappen zou ondernemen die de onderlinge concurrentie nog verder zou verkleinen.

easyJet is van mening dat de keuze van de consument wezenlijk zal verminderen door de fusie van Air France en KLM, en dat door het precedent dat dit schept voor alle toekomstige fusies, de Europese Commissie geen toestemming had moeten geven voor de fusie op de volgende gronden:

* Het accepteren van middelen door de Commissie, voorgesteld door Air France en KLM, die overduidelijk de concurrentie op routes waar hun diensten samenvallen en waar ze een overheersende positie innemen, niet afdoende herstellen.

* Het falen van de Commissie om de impact van de fusie op de onaantastbare overheersing van Air France en KLM op hun respectievelijke thuisbases in Parijs en Amsterdam in overweging te nemen.

* Het falen van de Commissie om de KLM te beschouwen als een potentiele concurrent van Air France onder de nieuwe regels, die vermoedelijk zullen ontstaan als gevolg van de 'open skies' onderhandelingen die op dit moment plaatsvinden tussen de EU en derde landen, met name de VS.

* Het falen van de Commissie om haar conclusie aan haar standpunt dat de luchthavens Paris Charles de Gaulle en Paris Orly voor consumenten in Parijs uitwisselbare luchthavens te onderbouwen.
* Het falen van de Commissie om de versterking van de machtspositie van de gefuseerde luchtvaartmaatschappijen op routes anders dan die waar de diensten Air France en KLM momenteel overlappen te beschouwen.

Terugkijkend op de verklaring van de Europese Commissie inzake de fusie en de rechtvaardigingen die daaruit voortvloeien, is easyJet met name verontrust over:

* De acceptatie van de Commissie van middelen die niet voldoen aan de standaarden van haar eigen gepubliceerde richtlijnen, in juridische kringen beter bekend als de 'Notice on Remedies'.
* Het falen van de Commissie om de fusie te beoordelen volgens vastgestelde jurisprudentie en precedenten.

De directeur van easyJet, Ray Webster, zegt hierover:

"De fusie van Air France en KLM kan beschouwd worden als het startschot voor toekomstig benodigde consolidatie van de Europese luchtvaart. easyJet ondersteunt deze consolidatie oprecht - er zijn veel te veel nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa. Echter, het belang van de consument dient altijd op de eerste plaats te komen en het is de plicht van de Europese Commissie om dit te waarborgen."

"De twee grote luchthavens van Parijs (Charles de Gaulle en Orly) hebben de meest beperkte 'slots' van Europa. Bovendien is er een aantal belangrijke toegangsdrempels die enige mate van netconcurrentie met Air France tegenhouden. Als gevolg hiervan, zijn de vluchttarieven hoger en hebben de consumenten veel minder keuze dan in bijna elke andere grote markt in Europa. De Commissie had stappen die tot gevolg hebben dat de dominantie van Air France in deze reeds enorm beperkte markt vergroot, niet moeten nemen."

"In plaats daarvan, staat het de twee luchtvaartmaatschappijen toe slechts een paar 'slots' in te leveren op een minuscuul aantal routes. Elke luchtvaartmaatschappij die zonder een veel groter marktaandeel probeert te concurreren op de route Parijs-Amsterdam, tussen de thuisbases van deze twee luchtvaartmaatschappijen, zal daarin waarschijnlijk niet slagen."

"De Commissie heeft tot taak, neergelegd in de 'Fusie Regulering' ('Merger Regulation'), om duidelijke stappen te ondernemen tegen structurele veranderingen die kunnen leiden tot het scheppen of versterken van dominante ondernemingen in de gemeenschappelijke markt. Het is duidelijk dat, in de huidige vorm, de fusie van Air France en KLM de dominante positie van Air France versterkt, en dat dit een verontrustend precedent schept voor alle toekomstige consolidaties."

Overige informatie

Het verzoek tot vernietiging werd ingediend op vrijdag 14 mei 2004.

In april 2004 begon easyJet een campagne om consumenten bewust te maken van de kwestie waar Franse reizigers mee te maken krijgen, en riep op tot een aantal substantiële veranderingen die gemaakt moeten worden om de luchtvaartconcurrentie te vergroten en de vluchttarieven in Frankrijk te verlagen. easyJet is met name verontrust over de volgende feiten:


1. Reizigers in Frankrijk hebben minder keuze in goedkope luchtvaartmaatschappijen dan in vrijwel elk ander land in Europa:
* Low-cost luchtvaartmaatschappijen vliegen slechts voor 4% op binnenlandse bestemmingen; dit in vergelijking tot 42% in de UK, 18% in Duitsland en 14% in Italië.

* Low-cost luchtvaartmaatschappijen vliegen vanuit Frankrijk slechts voor 20% naar bestemmingen binnen Europa; dit in vergelijking met 39% vanuit de UK en 30% vanuit Italie.

* Slechts 9% van de reizigers die vanuit Parijs naar een andere Europese bestemming vliegt, vliegt met een low cost luchtvaartmaatschappij; vergeleken met 20% uit Amsterdam, 39% vanuit Berlijn, 38% vanuit Dublin en 35% vanuit Londen.


2. Geen enkele andere Europese markt wordt zo gedomineerd door haar nationale luchtvaartmaatschappij:

* Air France neemt 74% van de Franse binnenlandse vluchten voor haar rekening.

* Air France heeft een monopolie op 27 van de 42 routes vanuit Parijs, en slechts belangwekkende concurrentie op 3 routes (Marseille, Nice, Toulouse).

* Air France is de enige nationale luchtvaartmaatschappij in Europa die haar aandeel in de binnenlandse markt in de periode van 1996 tot 2003 heeft vergroot.

* Air France neemt 53% van de start- en landings-'slots' op luchthaven Orly voor haar rekening en 74% op Charles de Gaulles. Geen enkele andere luchtvaartmaatschappij beheerst haar hoofdstedelijke luchthavens in zo'n grote mate.

Op maandag 10 mei kondigde easyJet aan dat zij juridische stappen zal ondernemen tegen COHOR, de Franse toewijzer van 'slots', inzake het tekortschieten in onafhankelijkheid jegens Air France. Het gebrek aan toegang tot 'slots' op de Parijse luchthavens Orly en Charles de Gaulle is een structurele hindernis voor grotere luchtvaartconcurrentie in Frankrijk. Ondanks het feit dat ze de tweede luchtvaartmaatschappij van Frankrijk is, blijft easyJet ver achter Air France en is ze niet in staat een voldoende aantrekkelijke hoeveelheid 'slots' te bemachtigen, om haar netwerk net zo uit te breiden als elders in Europa.

EU-regels schrijven voor dat 'slots' toegewezen moeten worden op een 'neutrale, transparante en niet-discriminerende' manier, door een aangewezen 'slot'-coordinator, van wie 'de neutraliteit onbetwist is'. easyJet betoogt dat:

* COHOR's onafhankelijkheid van Air France bedenkelijk is;
* COHOR's reglement veel macht verleent aan de leden die haar hebben opgericht: voornamelijk Air France;

* Air France's bezit van 'slots' afwijkt van Europese standaarden;
* Ook genoemd moet worden dat het contactpunt van de 'slot' toewijzer bij de 'Civil Aviation Authority', de DGAC, zowel in het bestuur van Air France zit, als Directeur Generaal van de DGAC is.

easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd