18-05-2004
Alcohol een ander verhaal, basisscholieren leren omgaan met alcohol

Utrecht, 18 mei 2004. Veel kinderen komen al op relatief jonge leeftijd in aanraking met alcohol. Ongeveer 12% van de scholieren van 10-12 jaar zegt regelmatig (de afgelopen vier weken) alcohol te hebben gedronken en 6% is wel eens dronken geweest. Vooral mixdrankjes zoals breezers blijken populair te zijn. Omdat alcohol zowel de lichamelijke als de geestelijke ontwikkeling van kinderen kan vertragen, heeft het Trimbos-instituut een speciaal preventieprogramma ontwikkeld voor leerlingen in het basisonderwijs. Alcohol, een ander verhaal is een nieuw onderdeel van het al meer dan tien jaar bestaande preventieproject De gezonde school en genotmiddelen dat bedoeld is om leerlingen in het basis- en het voortgezet onderwijs te wijzen op de gevolgen van alcoholgebruik, drugsgebruik roken.

Aanleiding voor het nieuwe alcoholvoorlichtingsproject van het Trimbos-instituut, was de Alcoholnota van het Kabinet uit 2001. Hierin wordt aangestuurd op intensivering van alcoholpreventie in de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Vanuit preventief oogpunt is voorlichting het meest effectief als dit gebeurt vlak voordat de grootste groep begint met experimenteren. Daarom is het belangrijk om al in het basisonderwijs aandacht te besteden aan het onderwerp alcohol.

Naast het integrale project over genotmiddelen De gezonde school en genotmiddelen, waarin de lessen worden gegeven aan de hand van lesboekjes, is nu voor het onderwerp alcohol het aanvullende lespakket Alcohol, een ander verhaal beschikbaar. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de onderwijsmethode 'verhalend ontwerpen': onderwijs wordt verpakt in een verhaal dat voor de leerlingen betekenisvol en herkenbaar is. In één van de verhalen openen de leerlingen bijvoorbeeld een eigen alcoholvoorlichtingsbureau. Een stukje van de echte wereld wordt als het ware de klas binnengehaald. De leerlingen leven zich in het onderwerp in en worden uitgedaagd om dit stukje van de wereld zelf te onderzoeken. Het kenmerkende van de methode is dat de leerlingen alles zelf lijken te doen. Dit zorgt voor betrokkenheid en voor samenhang tussen verschillende leeractiviteiten.

Het nieuwe lespakket bestaat uit vier katernen: een informatiekatern en drie katernen met in elk één van de drie verhalende ontwerpen waaruit de leerkracht een keus kan maken. De verhalen zijn ontworpen door het Bureau Educatief Ontwerpen uit Gouda. Alle drie de verhalen zijn getest in de praktijk. De ervaringen met het lespakket tot nu toe zijn veelbelovend. Leerlingen, leerkrachten én ouders zijn tijdens de uitvoering van een verhaal vaak erg enthousiast en betrokken.

Leerkrachten die al bekend zijn met de methode Verhalend Ontwerpen kunnen meteen met het materiaal aan de slag. Leerkrachten bij wie dit niet het geval is, kunnen advies vragen bij GGD'en of een instelling voor verslavingszorg. Sommige van deze instellingen bieden ondersteuning bij de invoering van de lesmethode in de vorm van een korte bijscholing.

Het lespakket Alcohol, een ander verhaal is vanaf heden te bestellen bij het Trimbos-instituut via de websites www.trimbos.nl en www.dgsg.nl of tel. (030) 297 11 80.


---

Voor meer informatie, bel Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030 - 297 11 16), voorlichters Trimbos-instituut. Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00 Fax: (030) 297 11 11