18-05-2004
Alcohol een ander verhaal, basisscholieren leren omgaan met alcohol
Utrecht, 18 mei 2004. Veel kinderen komen al op relatief jonge
leeftijd in aanraking met alcohol. Ongeveer 12% van de scholieren van
10-12 jaar zegt regelmatig (de afgelopen vier weken) alcohol te hebben
gedronken en 6% is wel eens dronken geweest. Vooral mixdrankjes zoals
breezers blijken populair te zijn. Omdat alcohol zowel de lichamelijke
als de geestelijke ontwikkeling van kinderen kan vertragen, heeft het
Trimbos-instituut een speciaal preventieprogramma ontwikkeld voor
leerlingen in het basisonderwijs. Alcohol, een ander verhaal is een
nieuw onderdeel van het al meer dan tien jaar bestaande
preventieproject De gezonde school en genotmiddelen dat bedoeld is om
leerlingen in het basis- en het voortgezet onderwijs te wijzen op de
gevolgen van alcoholgebruik, drugsgebruik roken.
Aanleiding voor het nieuwe alcoholvoorlichtingsproject van het
Trimbos-instituut, was de Alcoholnota van het Kabinet uit 2001. Hierin
wordt aangestuurd op intensivering van alcoholpreventie in de groepen
7 en 8 van het basisonderwijs. Vanuit preventief oogpunt is
voorlichting het meest effectief als dit gebeurt vlak voordat de
grootste groep begint met experimenteren. Daarom is het belangrijk om
al in het basisonderwijs aandacht te besteden aan het onderwerp
alcohol.
Naast het integrale project over genotmiddelen De gezonde school en
genotmiddelen, waarin de lessen worden gegeven aan de hand van
lesboekjes, is nu voor het onderwerp alcohol het aanvullende lespakket
Alcohol, een ander verhaal beschikbaar. Hierbij wordt gebruik gemaakt
van de onderwijsmethode 'verhalend ontwerpen': onderwijs wordt verpakt
in een verhaal dat voor de leerlingen betekenisvol en herkenbaar is.
In één van de verhalen openen de leerlingen bijvoorbeeld een eigen
alcoholvoorlichtingsbureau. Een stukje van de echte wereld wordt als
het ware de klas binnengehaald. De leerlingen leven zich in het
onderwerp in en worden uitgedaagd om dit stukje van de wereld zelf te
onderzoeken. Het kenmerkende van de methode is dat de leerlingen alles
zelf lijken te doen. Dit zorgt voor betrokkenheid en voor samenhang
tussen verschillende leeractiviteiten.
Het nieuwe lespakket bestaat uit vier katernen: een informatiekatern
en drie katernen met in elk één van de drie verhalende ontwerpen
waaruit de leerkracht een keus kan maken. De verhalen zijn ontworpen
door het Bureau Educatief Ontwerpen uit Gouda. Alle drie de verhalen
zijn getest in de praktijk. De ervaringen met het lespakket tot nu toe
zijn veelbelovend. Leerlingen, leerkrachten én ouders zijn tijdens de
uitvoering van een verhaal vaak erg enthousiast en betrokken.
Leerkrachten die al bekend zijn met de methode Verhalend Ontwerpen
kunnen meteen met het materiaal aan de slag. Leerkrachten bij wie dit
niet het geval is, kunnen advies vragen bij GGD'en of een instelling
voor verslavingszorg. Sommige van deze instellingen bieden
ondersteuning bij de invoering van de lesmethode in de vorm van een
korte bijscholing.
Het lespakket Alcohol, een ander verhaal is vanaf heden te bestellen
bij het Trimbos-instituut via de websites www.trimbos.nl en
www.dgsg.nl of tel. (030) 297 11 80.
---
Voor meer informatie, bel Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald
Wychgel (030 - 297 11 16), voorlichters Trimbos-instituut.
Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00 Fax: (030) 297 11 11