IP/04/652
Brussel, 18 mei 2004
Commissie keurt fusie van UPC en Noos goed
De Europese Commissie heeft vandaag haar goedkeuring gehecht aan de
voorgenomen overname van de Franse kabelexploitant Noos door UPC, zelf
ook een kabelbedrijf dat op zijn beurt in handen is van Liberty Media.
De operatie levert geen bezwaren op uit het oogpunt van de
mededinging.
Op 4 april 2004 ontving de Commissie de kennisgeving dat UPC het
bedrijf Noos wil kopen van de Franse groep Suez.
UPC en Noos zijn twee kabelexploitanten die op een aantal markten in
Frankrijk actief zijn, met name betaaltelevisie, verwerving van
televisie-inhoud, internet, telefoon en
telecommunicatie-infrastructuur. France Telecom Cable en NC
Numéricable, (een onderdeel van de Vivendi-groep) zijn de andere twee
exploitanten op de Franse kabelmarkt, die grotendeels onderontwikkeld
is en concurreert met andere technologieën, zoals de transmissie van
televisie, internet en telefonie per satelliet, ADSL en andere
landlijnen.
Hoewel UPC door de operatie de grootste wordt op de Franse markt voor
betaaltelevisie per kabel, zal zij slechts een bescheiden aandeel
hebben op de totale betaaltelevisiemarkt, in vergelijking met Canal+,
het toonaangevende bedrijf voor betaaltelevisie, en zelfs TPS, de
andere grote exploitant van betaaltelevisie per satelliet in
Frankrijk. Voorts zal France Telecom de onbetwiste marktleider blijven
voor internet- en telefoniediensten.
Uitgaande van een relevante markt die beperkt wordt tot die voor
betaaltelevisie per kabel, kwam de Commissie tot de vaststelling dat
UPC voldoende concurrentie zal ondervinden van NC Numéricâble en
France Telecom Cable, niet alleen omdat zij merkbaar aanwezig zijn op
de markt voor betaaltelevisie per kabel, maar ook vanwege hun sterke
aanwezigheid op aangrenzende markten zoals die van de verstrekking van
televisie-inhoud, betaaltelevisie per satelliet en ADSL, internet en
telefonie.
De Commissie stelde voorts vast dat er ook geen gevaar was dat
televisiezenders van de kabeltelevisiemarkt zouden worden uitgesloten,
en dat de combinatie van UPC en Noos misschien juist
expansiemogelijkheden biedt voor kabeltelevisie in Frankrijk.
Achtergrond
UPC is een onderdeel van UnitedGlobalCom (UGC), een toonaangevende,
internationale verstrekker van video-, spraak- en internetdiensten via
breedband, met activiteiten in 14 landen. UGC staat zelf onder de
zeggenschap van Liberty Media, een internationaal media-, amusement-,
technologie- en communicatiebedrijf. Noos is thans in handen van het
Suez-concern, dat geleidelijk aan zijn mediabelangen in Frankrijk
afstoot.
De transactie vindt plaats op een moment dat de Franse
telecommunicatie- en mediawetgeving wordt herzien en versoepeld voor
de kabelexploitanten, die tot dusverre bij elke gemeente afzonderlijk
een licentie dienden aan te vragen en die geen gebieden van meer dan
acht miljoen inwoners konden bedienen.
European Commission