STAP

Veel prijsacties voor mixdranken in supermarkten

Nieuw onderzoek naar verkoop zoete alcoholhoudende drankjes in 100 supermarkten

Uit nieuw onderzoek van STAP (Stichting Alcoholpreventie) blijkt dat de 1 op de 3 van de onderzochte winkels tijdens het onderzoek prijsacties voor alcoholhoudende mixdranken voerde. De grote supermarktketens bieden bovendien een groot assortiment mixdranken aan. Uit het onderzoek blijkt dat eveneens bijna 1 op de 3 supermarkten aan alle geldende regels voor het vermelden van leeftijdsgrenzen voldoen. Van de onderzochte winkels had 90% de populaire drankjes correct op de schappen geplaatst. Het onderzoek werd in maart en april 2004 uitgevoerd.

Prijsoorlog: geen uitzondering voor mixdranken
Supermarkten geven regelmatig aan het moeilijk te vinden om te voorkomen dat kinderen onder de 16 alcohol kopen. Toch weerhoudt dit de supermarkten er niet van het aanbod van mixdranken extra aantrekkelijk te maken door middel van prijsacties. In maar liefst 33 supermarkten worden tijdens het onderzoek premixen met een kortingsprijs aangeboden. Van de 21 onderzochte ketens zijn er 15 die een premix verkopen met een prijs van minder dan 1 euro. De prijzen van mixdranken in flesjes van 275 ml lopen uiteen van euro 0,49 (een Bacardi Breezer kortingsactie bij Albert Heijn - zie noot 1) tot euro
1,77 (bij He-markt).
Gezien het feit dat bij kinderen onder de 16 premixen het populairste alcoholhoudende drankje zijn en dat ze ze in veel gevallen gemakkelijk zelf kunnen kopen, vindt STAP deze uitkomst van het onderzoek zorgelijk.

Ruim assortiment mixdranken
Ook uit de grootte van het assortiment blijkt dat alcoholhoudende mixdranken voor supermarkten nog steeds een aantrekkelijk product zijn. Supermarktketen Jumbo springt er uit met gemiddeld ruim 33 premixen in haar assortiment. Ketens als Golff, Coop, Konmar, Super de Boer en Albert Heijn hebben gemiddeld een aanbod van meer dan 25 verschillende premixen. Opvallend is dat Dirk van de Broek gestopt lijkt te zijn met de verkoop van de 'breezers'.

Slechts 31% leeftijdsaanduidingen op alle afgesproken plekken Supermarkten zijn wettelijk verplicht duidelijk zichtbaar aan te geven dat aan kinderen onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verstrekt. De afspraak is dat er leeftijdsbordjes staan bij de ingang, de kassa en de schappen.
In vergelijking met 2003 is er een afname te zien in het aantal supermarkten dat op alle afgesproken plaatsen leeftijdsaanduidingen voert. In 2003 had 41% van de bezochte supermarkten de bordjes overal staan, in 2004 31%. Maar er is ook een afname te zien in het aantal dat nergens bordjes had staan: in 14% van de winkels waren in 2003 nergens bordjes aanwezig, in 2004 geldt dat voor 12% van de supermarkten. Opvallend is dat bij C1000 bij zes van de 14 bezochte filialen wordt voldaan aan alle regels over plaatsing van leeftijdsaanduidingen. Gezien het relatief grote aantal filialen dat bezocht is, was dit een hoge uitkomst. Bij Albert Heijn geldt dit bijvoorbeeld voor 3 van de 19 bezochte winkels en bij Super de Boer voor 4 van de 10.

Geen mixdranken bij fris in het schap: regel wordt steeds beter nageleefd
De Drank en Horecawet bepaalt dat mixdranken in de winkel niet bij de frisdranken mogen staan. Deze bepaling wordt goed nageleefd. In totaal zijn er van de 96 supermarkten 86 (90%) die de premixen juist hebben geplaatst in de supermarkt. Uit vergelijkbaar onderzoek blijkt dat het percentage supermarkten dat zich aan deze regel houdt in de loop der jaren is toegenomen (1997: 52%; 1998: 74%; 2003: 83%). Van de onderzochte supermarkten heeft 10% de premixen bij de frisdranken opgesteld.

Rapport 'Mixdranken in overvloed'
De resultaten van het nieuwe onderzoek staan vermeld in het rapport 'Mixdranken in overvloed' dat vandaag uitkomt. Het rapport wordt beschikbaar gesteld aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Het onderzoek van STAP is een vervolg op eerdere onderzoeken naar de verkoop van mixdranken in supermarkten. Aan de uitvoering van het onderzoek werd o.a. meegewerkt door medewerkers van de preventieafdelingen van de regionale verslavingszorg.

noot 1: Naar aanleiding van deze kortingsactie heeft STAP een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

STAP (Stichting Alcoholpreventie), 18 mei 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

18 mei 04 14:20