Ingezonden persbericht


Modewarenhuis Maison de Bonneterie verbetert kwaliteit sturingsinformatie met ProClarity

BI-oplossing biedt inzicht in bedrijfsprestaties retailer

's-Hertogenbosch, 18 mei 2004 - Maison de Bonneterie heeft voor de ontsluiting en presentatie van managementinformatie gekozen voor de Business Intelligence-oplossing van ProClarity. Op basis van de analytische softwareoplossing voor beslissingsondersteuning van deze leverancier gaat het modewarenhuis gegevens uit diverse bedrijfssystemen combineren en presenteren. Door de inzet van ProClarity kunnen medewerkers via een desktopomgeving beschikken over een volledig beeld van alle bedrijfsactiviteiten en -ontwikkelingen. Daardoor kan bedrijfsinformatie effectiever geanalyseerd worden, zodat de organisatie snel en adequaat kan anticiperen op ontwikkelingen in het consumentengedrag en de wensen van specifieke klantengroepen optimaal kan invullen.

De ICT-omgeving van Maison de Bonneterie is opgebouwd volgens het 'best of breed'-principe. Voor specifieke functionaliteiten als inkoop, HRM & Payroll, tijdregistratie & roosterplanning, en kassasystemen werden losstaande systemen aangeschaft. Dit leidde tot de situatie dat voor het samenstellen van rapportages verschillende bronnen werden gebruikt. Het combineren, integreren en tegen elkaar afzetten van data uit de verschillende systemen was complex en inflexibel. Dit beïnvloedde ook de kwaliteit van de sturingsinformatie die op basis van de rapportages en analyses werd gegenereerd. Vanuit deze situatie zocht Maison de Bonneterie een overkoepelende rapportagemogelijkheid, onafhankelijk van de diverse deelsystemen. ProClarity bleek 80% van de belangrijkste prestatie-eisen standaard te bieden. Een ander pluspunt van deze oplossing was de gebruikersvriendelijke gebruikersinterface. Gebruikers hebben vanaf hun werkplek snel toegang tot eenduidige rapportage- en analyseschermen en kunnen snel inzoomen op specifieke gegevens.

Maison de Bonneterie koos voor ProClarity vanwege de combinatie van analysekracht, grote flexibiliteit en performance, alsmede de aantrekkelijke prijsstelling. Ook was het van belang dat de ProClarity-oplossingen gebaseerd zijn op Microsoft-technologie. Dit is een vereiste doordat de meeste applicaties van het bedrijf gebruikmaken van een SQL-database. Hierdoor werd de inrichting van het datawarehouse aanzienlijk eenvoudiger. Vanuit het datawarehouse worden door Maison de Bonneterie op basis van OLAP cubes rapportages gegenereerd die via ProClarity gepresenteerd en geanalyseerd worden. De inrichting en implementatie van de Business Intelligence-oplossing is uitgevoerd door ProClarity-partner Datacon in Tilburg.

Luuk van Geijtenbeek, Manager Logistiek & ICT bij Maison de Bonneterie: "In de oude situatie was het zeer lastig om bijvoorbeeld de gegevens uit het tijdsplanning- en roostersysteem af te zetten tegen de omzet die op specifieke momenten werd gerealiseerd. Inmiddels zijn de datacubes voor sales- en goederengegevens ingericht en werken we aan een derde cube voor het Customer Loyalty Program. Met de keuze voor ProClarity kunnen we nu sneller betere sturingsinformatie genereren, waardoor we dynamiek aan onze rapportage toevoegen. Daarnaast krijgen gebruikers via de intuïtieve tool direct inzicht in alle aspecten van de bedrijfsprestaties. Dit biedt de basis om onze bedrijfsvoering voortdurend aan te scherpen en optimaal af te stemmen op de behoeften van onze klanten."

###

Over Maison de Bonneterie
Maison de Bonneterie is al meer dan honderd jaar een begrip in kwaliteit, met twee grote modewarenhuizen in Amsterdam en Den Haag. Het bedrijf past zich telkens aan de veranderingen in maatschappij en winkelgedrag aan. De laatste decennia is de doelgroep van Maison de Bonneterie aanzienlijk verbreed, met name door de introductie van 'New Image', een speciaal op jongeren gericht concept in een geheel eigen en eigentijdse omgeving met dito assortiment. Enkele jaren geleden opende Maison de Bonneterie als eerste in Nederland aparte shops in de shop van Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. De keuze van Maison de Bonneterie om een toonaangevende rol in het casual-segment te spelen, is zeer succesvol gebleken. In dat kader opende Maison de Bonneterie in 1998 in Laren een heren-casual-winkel onder de naam: Bonneterie Casuals (Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gant). Vanuit deze fundamenten blijft Maison de Bonneterie op zoek naar nieuwe uitdagingen om tot verdere groei en rendement te komen.