Gemeente Utrecht

STRUCTUURVISIE UTRECHT:
beleidskader toekomstige stedelijke ontwikkeling

De Structuurvisie Utrecht schetst Utrecht op middellange termijn als een ongedeelde stad met twee aanvullende centra: het Stationsgebied en Leidsche Rijn Centrum. Een stad die met zijn hoge economische dynamiek en aantrekkelijk woon- en leefmilieus een sterke positie inneemt in de Deltametropool en in de regio. De structuurvisie Utrecht is na uitgebreide discussie met interne en externe partijen door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld en ter behandeling doorgestuurd naar de gemeenteraad.

In 2015 zijn het Stationsgebied en Leidsche Rijn Centrum met elkaar verbonden via de Vleutenseweg als binnen stedelijke route. Via een noordelijke route met station Lage Weide als knooppunt en een zuidelijke route met verkeersplein Hooggelegen als aantakpunt zijn beide centra verbonden met de randstedelijke en (inter)nationale infrastructuur.

De structuurvisie Utrecht geeft aan dat onverkort prioriteit moet worden gegeven aan de ontwikkeling van het stationsgebied, van Leidsche Rijn, de herstructurering van de naoorlogse wijken, de bereikbaarheid van de stad en de ontwikkeling van nieuwe recreatiegebieden.

Voor de langere termijn (tot 2030) schetst de structuurvisie Utrecht een drietal ontwikkelingsperspectieven, die gebaseerd zijn op al aanwezige kernkwaliteiten van de stad.
* Het perspectief ´De Markt` gaat uit van Utrecht als randstedelijke centrumstad met een hoge economisch dynamiek.
* Het perspectief ´Het Podium is een vertaling van Utrecht als ontmoetingsstad voor winkelen, cultuur, onderwijs en recreatie.
* Utrecht als grote stad met zijn gekoesterde kleinschaligheid en sociale cohesie levert het perspectief ´De Binnentuin´op. Op basis van deze drie ontwikkelingsperspectieven zijn voor de periode tot 2015 aanvullende prioriteiten geformuleerd. Het gaat daarbij onder meer om de aanleg van nieuwe infrastructuur vanaf de aansluiting A2 Lage Weide naar de binnenstad. Prioriteit krijgt ook de concentratie van verstedelijking (werken en wonen) langs de zuidelijke verbindingsroute tussen de twee stadscentra (Graadt van Roggeweg, de Martin Luther Kinglaan en de A2). Om aan de aanhoudende druk op de woningmarkt tegemoet te komen wil de stad (als aanvulling op de lopende bouwprogramma´s van 27.000 woningen) tot 2015 tenminste nog eens 8500 woningen extra bouwen; het gaat daarbij onder meer om locaties als Rijnenburg, de Merwedekanaalzone en het Veemarktterrein. De ontmoetingsfunctie van Utrecht wordt verder uitgebouwd in het Leidsche Rijnpark en de recreatieve ontsluiting van de Hollandse waterlinie. Prioriteit krijgen ook de groene en recreatieve verbindingen van de stad met het buitengebied via De Vecht, Kromme Rijn, Fort de Bilt, het Noorderpark, Haarzuilens en Rijnenburg.

De structuurvisie Utrecht is geen uitvoeringsplan maar dient als richtsnoer bij het nemen van beslissingen over toekomstige ontwikkeling van de stad. De visie maakt aan burgers, marktpartijen en belangengroepen duidelijk waar de prioriteiten van de gemeente liggen. De structuurvisie is voor de stad ook van belang om de stedelijke belangen te behartigen bij het Rijk en andere overheden. Het formuleert de inbreng van de stad in het Regionaal Structuurplan (BRU), het Streekplan (provincie) en de nota Ruimte (het rijk).

Noot voor de media:
Heeft u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen dan kunt u contact opnemen met de afdeling bestuurscommunicatie, Gerard Derksen tel: 030 286 1168 0f 06 270 30 714