Netwerkbijeenkomst Mobiliteit
Mevrouw Rita van Gelder, voorzitter gewest Friesland opent de
bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom en legt de relatie met
de vorige netwerkbijeenkomst Mobiliteit.
De heer Gijs Klomp, voormalig projectleder chipkaart en adviseur van
de ANBO bijt de spits af met de chipkaart ov. Hij licht toe hoe de
kaart zal werken met het beginsel van check in check out. Op de
chipkaart staat in feite geld, dat wordt afgeschreven door de kaart
door een automaat te laten lezen tijdens in en uitstappen. De NS wil
in 2007 de chipkaart hebben ingevoerd en heeft een proef met de
chipkaart lopen op de lijn Rotterdam Hoek van Holland. Daarbij wordt
specificatie vóór de reis toegepast: de reiziger moet vóór de reis via
een automaat het doel van de reis aangeven. Dit impliceert een extra
handeling voor de reiziger en dus minder reisgemak. De landelijke
ouderenbonden staan hier dan ook zeer kritisch tegenover. Aansluitend
vindt een toelichting door de heer Scheffers van Trans Link Systems
(TLS) plaats in de demonstratieruimte van de chipkaart. TLS bestaat in
feite uit de 5 grote OV-bedrijven (NS, Connexxion, GVB, RET en HTM) en
is opgericht om de chipkaart in te voeren. De deelnemers stellen onder
meer vragen over de gevolgen van mogelijke storingen, het reizen met
eerste klas en complicaties bij grensverkeer.
De heer Jeroen Haver, projectleider OPC gaat vervolgens in op OPC en
de werking van de Wet personenvervoer in de praktijk. Het programma
Ondersteuning collectief Personenvervoer aan Consumentenorganisaties
(OPC) is opgericht door de ouderenbonden, CG-Raad en Rover om
consumentenplatforms in het ov te ondersteunen met trainingen, een
website, Nieuwsbrief, kenniscentrum en regio-adviseurs. Dit jaar is
een tussentijdse evaluatie WP 2000 in de Tweede Kamer gepland. Wat
zijn de bevindingen van OPC over de Wp 2000 in de praktijk? De heer
Haver licht toe waarom in de driehoek OV-autoriteit vervoerder -
consument/reiziger de positie van de laatste het minst sterk is. Hij
stelt dat door een onvoldoende focus op de klant een succesvolle
doorbraak van de reizigersgroei uitblijft.
s Middags gaat Liesbeth Boerwinkel, beleidsmedewerker van het
landelijk bureau in op actuele ontwikkelingen op het gebied van
mobiliteit. Naar aanleiding hiervan vindt onder meer discussie plaats
over Valys, het nieuwe systeem voor bovenregionaal vervoer voor
gehandicapten, en bezuinigingen door gemeenten op WVG vervoer en de
regiotaxi. Met betrekking tot specifieke ANBO-acties licht zij toe wat
de aanleiding was voor recente peiling onder zorgverzekeraars naar
verstrekking en hergebruik rollators en hoe de regionale pers het
onderwerp heeft opgepakt.
Aansluitend gaat zij in op de scootmobiel. Wat kwam uit de Meldactie
Scootmobiel Rollen of stilstaan naar voren en wat kan hieraan worden
gedaan? Wat betreft onduidelijkheid over verkeersregels voor
scootmobielers is de KBOH (Kwaliteits- en Bruikbaarheidsonderzoek van
Hulpmiddelen voor gehandicapten en ouderen) bezig een brochure voor
gebruikers te ontwikkelen. Met betrekking tot struikelblokken op het
wegdek heeft de Consumentenbond een artikel over aansprakelijkheid
geschreven. Maar het meest belangrijke dat uit de Meldactie naar voren
kwam, was het gebrek aan onvoldoende rijlessen op maat. Het landelijk
bureau heeft voorbeelden verzameld van verschillende laagdrempelige
initiatieven van lokale organisaties om de rijvaardigheid voor
scootmobielers te stimuleren. Deze zullen in de brochure worden
verwerkt.
Tot slot gaat de heer Theo van Rijn, communicatieadviseur en
vrijwilliger bij de ANBO in op het project Veilig en Vitaal op de
fiets, een project van de Fietsersbond. Hij licht op aansprekende
wijze toe dat juist bij 70-plussers lichamelijke kracht,
reactievermogen en/of gevoel voor evenwicht kunnen afnemen. Hoe kunnen
deze mensen gestimuleerd worden deel te nemen aan een
rijvaardigheidstraining? Hij licht het draaiboek van Veilig en Vitaal
op de fiets van de Fietsersbond toe en wat erbij komt kijken om een
rijvaardigheidstraining goed op te zetten. Aangeraden wordt een
programma van één dag te verzorgen met een bijdrage van een
politieagent, fietsenmaker, opticien en evt. een arts. Naast
begeleiding door iemand die gericht is op het trainen van
rijvaardigheid (bijv. een sportleraar), zou de algehele leiding dienen
te worden uitbesteed aan een algemeen begeleider die goed is in de
omgang met de deelnemers. Voor mensen die overwegen om op lokaal of
regionaal niveau zelf een rijvaardigheidstraining op te zetten biedt
de heer van Rijn zich aan als achterwacht/coach.
De dagvoorzitter, mevrouw Rita van Gelder, concludeert dat het een
geslaagde netwerkbijeenkomst was en dankt iedereen hartelijk voor
diens inbreng.
ANBO