ANBO

Netwerkbijeenkomst Mobiliteit

Mevrouw Rita van Gelder, voorzitter gewest Friesland opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom en legt de relatie met de vorige netwerkbijeenkomst Mobiliteit.

De heer Gijs Klomp, voormalig projectleder chipkaart en adviseur van de ANBO bijt de spits af met de chipkaart ov. Hij licht toe hoe de kaart zal werken met het beginsel van check in check out. Op de chipkaart staat in feite geld, dat wordt afgeschreven door de kaart door een automaat te laten lezen tijdens in en uitstappen. De NS wil in 2007 de chipkaart hebben ingevoerd en heeft een proef met de chipkaart lopen op de lijn Rotterdam Hoek van Holland. Daarbij wordt specificatie vóór de reis toegepast: de reiziger moet vóór de reis via een automaat het doel van de reis aangeven. Dit impliceert een extra handeling voor de reiziger en dus minder reisgemak. De landelijke ouderenbonden staan hier dan ook zeer kritisch tegenover. Aansluitend vindt een toelichting door de heer Scheffers van Trans Link Systems (TLS) plaats in de demonstratieruimte van de chipkaart. TLS bestaat in feite uit de 5 grote OV-bedrijven (NS, Connexxion, GVB, RET en HTM) en is opgericht om de chipkaart in te voeren. De deelnemers stellen onder meer vragen over de gevolgen van mogelijke storingen, het reizen met eerste klas en complicaties bij grensverkeer.

De heer Jeroen Haver, projectleider OPC gaat vervolgens in op OPC en de werking van de Wet personenvervoer in de praktijk. Het programma Ondersteuning collectief Personenvervoer aan Consumentenorganisaties (OPC) is opgericht door de ouderenbonden, CG-Raad en Rover om consumentenplatforms in het ov te ondersteunen met trainingen, een website, Nieuwsbrief, kenniscentrum en regio-adviseurs. Dit jaar is een tussentijdse evaluatie WP 2000 in de Tweede Kamer gepland. Wat zijn de bevindingen van OPC over de Wp 2000 in de praktijk? De heer Haver licht toe waarom in de driehoek OV-autoriteit vervoerder - consument/reiziger de positie van de laatste het minst sterk is. Hij stelt dat door een onvoldoende focus op de klant een succesvolle doorbraak van de reizigersgroei uitblijft.

s Middags gaat Liesbeth Boerwinkel, beleidsmedewerker van het landelijk bureau in op actuele ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Naar aanleiding hiervan vindt onder meer discussie plaats over Valys, het nieuwe systeem voor bovenregionaal vervoer voor gehandicapten, en bezuinigingen door gemeenten op WVG vervoer en de regiotaxi. Met betrekking tot specifieke ANBO-acties licht zij toe wat de aanleiding was voor recente peiling onder zorgverzekeraars naar verstrekking en hergebruik rollators en hoe de regionale pers het onderwerp heeft opgepakt.

Aansluitend gaat zij in op de scootmobiel. Wat kwam uit de Meldactie Scootmobiel Rollen of stilstaan naar voren en wat kan hieraan worden gedaan? Wat betreft onduidelijkheid over verkeersregels voor scootmobielers is de KBOH (Kwaliteits- en Bruikbaarheidsonderzoek van Hulpmiddelen voor gehandicapten en ouderen) bezig een brochure voor gebruikers te ontwikkelen. Met betrekking tot struikelblokken op het wegdek heeft de Consumentenbond een artikel over aansprakelijkheid geschreven. Maar het meest belangrijke dat uit de Meldactie naar voren kwam, was het gebrek aan onvoldoende rijlessen op maat. Het landelijk bureau heeft voorbeelden verzameld van verschillende laagdrempelige initiatieven van lokale organisaties om de rijvaardigheid voor scootmobielers te stimuleren. Deze zullen in de brochure worden verwerkt.

Tot slot gaat de heer Theo van Rijn, communicatieadviseur en vrijwilliger bij de ANBO in op het project Veilig en Vitaal op de fiets, een project van de Fietsersbond. Hij licht op aansprekende wijze toe dat juist bij 70-plussers lichamelijke kracht, reactievermogen en/of gevoel voor evenwicht kunnen afnemen. Hoe kunnen deze mensen gestimuleerd worden deel te nemen aan een rijvaardigheidstraining? Hij licht het draaiboek van Veilig en Vitaal op de fiets van de Fietsersbond toe en wat erbij komt kijken om een rijvaardigheidstraining goed op te zetten. Aangeraden wordt een programma van één dag te verzorgen met een bijdrage van een politieagent, fietsenmaker, opticien en evt. een arts. Naast begeleiding door iemand die gericht is op het trainen van rijvaardigheid (bijv. een sportleraar), zou de algehele leiding dienen te worden uitbesteed aan een algemeen begeleider die goed is in de omgang met de deelnemers. Voor mensen die overwegen om op lokaal of regionaal niveau zelf een rijvaardigheidstraining op te zetten biedt de heer van Rijn zich aan als achterwacht/coach.

De dagvoorzitter, mevrouw Rita van Gelder, concludeert dat het een geslaagde netwerkbijeenkomst was en dankt iedereen hartelijk voor diens inbreng.