Vlaamse overheid

Vlaams minister van Onderwijs en Vorming Marleen Vanderpoorten gaat bij 6000 leerlingen uit de A-stroom van de eerste graad van 122 secundaire scholen peilen hoe goed ze diverse informatiebronnen zoals woordenboeken, tabellen en kaarten kunnen raadplegen om de nodige informatie te verwerven. Eindtermen uit verschillende vakken en vakoverschrijdende eindtermen komen daarbij aan bod. De resultaten worden in januari 2005 bekend gemaakt.

"Deze peiling dient om na te gaan wat onze leerlingen kennen en kunnen. De resultaten zullen ons een goede indruk geven van de mate waarin leerlingen de eindtermen bereiken," zegt minister Vanderpoorten.

In de toekomst zullen er nog dergelijke peilingen worden uitgevoerd in het basis- en het secundair onderwijs. Elk jaar zullen er andere eindtermen en ontwikkelingsdoelen centraal staan. De peilingen moeten helpen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren.

De toetsafnames zullen plaatsvinden op woensdagvoormiddag 19 mei. In elke school nemen twee tot vier klassen van het tweede leerjaar A van de eerste graad secundair onderwijs deel. Een externe toetsassistent staat samen met leerkrachten in voor de toetsafname.

Eindtermen en ontwikkelingsdoeleinden werden sinds 1996 door het Vlaamse Parlement goedgekeurd. Dit is de tweede maal dat er een peiling naar de beheersing ervan wordt uitgevoerd. De eerste peiling dateert van mei 2002 en onderzocht de eindtermen wiskunde en begrijpend lezen in het basisonderwijs.

Enkele vragen van de peilingsproef zullen morgenmiddag ter beschikking zijn.

Info: Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten tel. 0475 98 33 73 - 02 553 99 23
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
---