Vlaams minister van Onderwijs en Vorming Marleen
Vanderpoorten gaat bij 6000 leerlingen uit de A-stroom van
de eerste graad van 122 secundaire scholen peilen hoe goed
ze diverse informatiebronnen zoals woordenboeken, tabellen
en kaarten kunnen raadplegen om de nodige informatie te
verwerven. Eindtermen uit verschillende vakken en
vakoverschrijdende eindtermen komen daarbij aan bod. De
resultaten worden in januari 2005 bekend gemaakt.
"Deze peiling dient om na te gaan wat onze leerlingen
kennen en kunnen. De resultaten zullen ons een goede indruk
geven van de mate waarin leerlingen de eindtermen
bereiken," zegt minister Vanderpoorten.
In de toekomst zullen er nog dergelijke peilingen worden
uitgevoerd in het basis- en het secundair onderwijs. Elk
jaar zullen er andere eindtermen en ontwikkelingsdoelen
centraal staan. De peilingen moeten helpen om de kwaliteit
van het onderwijs te bewaken en te verbeteren.
De toetsafnames zullen plaatsvinden op woensdagvoormiddag
19 mei. In elke school nemen twee tot vier klassen van het
tweede leerjaar A van de eerste graad secundair onderwijs
deel. Een externe toetsassistent staat samen met
leerkrachten in voor de toetsafname.
Eindtermen en ontwikkelingsdoeleinden werden sinds 1996
door het Vlaamse Parlement goedgekeurd. Dit is de tweede
maal dat er een peiling naar de beheersing ervan wordt
uitgevoerd. De eerste peiling dateert van mei 2002 en
onderzocht de eindtermen wiskunde en begrijpend lezen in
het basisonderwijs.
Enkele vragen van de peilingsproef zullen morgenmiddag ter
beschikking zijn.
Info: Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten
tel. 0475 98 33 73 - 02 553 99 23
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
---
Vlaamse overheid