Federale regering Belgie
Speech Verhofstadt-Opening Brose Group Gent
(2004-05-18)
Persdienst Eerste Minister
TOESPRAAK VAN EERSTE MINISTER GUY VERHOFSTADT BIJ DE OPENING VAN BROSE
GROUP GENT. Gent, 18 mei 2004.
Dames en heren,
Nog niet zo lang geleden stonden her en der onheilsprofeten op om het
definitieve einde van de industrie en meer bepaald de auto-industrie
in België te voorspellen. Er waren ook moeilijkheden. Dat zal niemand
ontkennen. Maar die moeilijkheden waren wereldwijd. Na 11 september
dook de economische groei naar beneden en de werkeloosheid naar
omhoog.
Die economische terugval was uiteraard ook in België te voelen. Ook in
de auto-industrie. Toch heb ik steeds geweigerd om die onheilsprofeten
te geloven. Wij hebben met de regering geweigerd om ons neer te leggen
bij de idee dat België als klein land toch niet het verschil kan maken
in onze geglobaliseerde economie. Dat de Belgische economie slechts
kan ondergaan.
Meer nog, we hebben een heel pak aan maatregelen genomen om onze
economie zuurstof te geven en om onze arbeidsmarkt aantrekkelijk te
maken. We hebben dit gedaan in hoog tempo. Met drie superministerraden
in twee maanden tijd. Volgens mensen van mijn administratie was de
werkdruk van dit jaar de hoogste in dertig jaar. Het was ook nodig.
Met onze beslissingen hebben we onze strategie ten aanzien van de
werkgelegenheid en de industrie veranderd van een defensieve naar een
offensieve aanpak. In plaats van af te wachten op beslissingen en
evoluties van buitenaf, hebben we zelf het heft in handen genomen om
België opnieuw aantrekkelijk te maken. Ik geef enkele voorbeelden.
We hebben België opnieuw aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe industriële
ontwikkelingen door te investeren in clean technology. Vandaag waren
we en zijn we nog steeds de grote specialisten in biotechnologie en
farmaceutische industrie. Wij willen dit morgen ook zijn op het vlak
van de nieuwe technologieën inzake motoren en brandstoffen. We hebben
daar mogelijkheden gecreëerd die nu al vruchten afwerpen.
Hetzelfde geldt voor het wetenschappelijk onderzoek. We hebben
bijvoorbeeld beslist dat de wetenschappelijke instellingen voor hun
onderzoekers voor de helft vrijgesteld zijn van het doorstorten van de
bedrijfsvoorheffing. Ook dit heeft zijn succes al bewezen. Zo hebben
verschillende bedrijven onlangs hun onderzoeks en ontwikkelingscentrum
in België zeer sterk uitgebreid.
De federale regering heeft nog andere maatregelen genomen die ten
goede komen aan de auto-industrie. We hebben de belastingen op nacht
en ploegarbeid verlaagd. We hebben de belastingen op lonen doen dalen.
We hebben verschillende fiscale maatregelen genomen om investeringen
in ons land aantrekkelijk te maken.
Al deze maatregelen gelden bij uitstek voor de auto-industrie. En ik
mag zeggen dat die het goed doet in ons land. Opel en Volkswagen
draaien op volle toeren. En Ford heeft ondanks de moeilijke en
pijnlijke herstructurering niet alleen beslist om in België te
blijven, maar bovendien om voor 600 miljoen dollar extra te investeren
en drie nieuwe modellen te bouwen in Genk. Vandaag hebben we bovendien
vernomen dat ze ook die productie nog zullen opdrijven.
De grootste investering is evenwel die van Volvo en Brose. Volvo Cars
Gent en Brose Gent hebben maar liefst 2200 nieuwe jobs gecreëerd. Dit
is het bewijs dat de zogenaamde onheilsprofeten met hun pessimistische
voorspelling ongelijk hebben. Er is niet alleen nog plaats voor
industrie in ons land, de industrie en meer bepaald de auto-industrie
bloeit in ons land.
Dames en heren,
Wij moeten verder gaan met hervormen. We moeten verder gaan om ons
land aantrekkelijk te maken voor de auto-industrie. Ik denk hierbij
aan vier concrete maatregelen:
1. Vandaag moeten de werkgevers zelf het initiatief nemen en een
gemotiveerde aanvraag mét opleidingsplan indienen. Daarom vind ik dat
in de toekomst de VDAB zelf op een pro-actieve manier op zoek moet
gaan naar ondernemingen om automatisch die IBO-contracten aan te
bieden.
2. Ten tweede moeten we onze maatregel voor de ploegenarbeid
uitbreiden. Waar werkgevers nu voor 1% zijn vrijgesteld van het
doorstorten van de bedrijfsvoorheffing, moet dit in de toekomst naar
2% gaan.
3. Ploegenarbeid moet ook voor de werknemers aantrekkelijker gemaakt
worden. We moeten het bedrag van forfaitaire beroepskosten voor
arbeiders in ploegensysteem verhogen met 500 euro. Dit zou een
incentive zijn van 250 euro voor de werknemer. Zo stimuleren we niet
alleen industriële onderneming om in ons land te investeren. We
stimuleren ook werknemers om in die industrie te gaan werken.
4. Tenslotte moeten werknemers die overuren presteren die over een
langere tijd kunnen opsparen.
Dames en heren,
We hebben met deze regering inspanningen gedaan voor de industrie in
het algemeen en de auto-industrie in het bijzonder. We zullen die
inspanningen, die offensieve strategie verder zetten en versnellen.
Sommigen vragen zich af of dit alles wel zin heeft. Ik kan die mensen
vanaf vandaag één advies geven: ga eens naar Gent. Ga eens naar Brose
en Volvo. Ga eens kijken naar dat prachtig nieuwe gebouw waar 2200
nieuwe jobs zijn gecreëerd en ingevuld door laaggeschoolden en
langdurig werklozen. Mensen die anders weinig kansen krijgen. Ga daar
maar eens kijken en u zal overtuigd zijn dat de auto-industrie een
grote toekomst heeft in ons land.
Ik wil afsluiten met u allen te zeggen: gefeliciteerd en welkom in
België.
Ik dank u.
Kanselarij van de Eerste Minister
Persdienst
Wetstraat 16
1000 Brussel
Persdienst Eerste Minister
Copyright Presscenter.org | Legal |
info@presscenter.org