Tweede gezant voor Sneller Beter, Rein Willems, president-directeur Shell
Vorige week had ik een bijeenkomst van OECD-ministers van volksgezondheid over een vergelijkende
studie naar de gezondheidszorgsystemen in de verschillende landen.
Hoewel Nederland het in deze studie lang niet slecht doet, is het opvallend dat alle landen met
ongeveer dezelfde problemen worstelen. De komende vergrijzing en het daarmee toenemende beroep
op zorg en dus de stijgende kosten van de zorg stelt alle landen voor grote problemen. Het gaat bij het
aanpakken van dit vraagstuk niet alleen om de betaalbaarheid van de zorg, maar juist ook om de
organisatie en de kwaliteit van de zorg. In alle deelnemende landen is de druk op het systeem groot en
in alle landen zullen alle partijen de komende jaren voor een grote inspanning staan. Alle partijen zullen
de eigen verantwoordelijkheid moeten nemen; zeker ook de zorgverzekeraars, de ziekenhuizen maar
ook de patienten/verzekerden.
Op 20 november heb ik samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en de
Consumentenbond het startsein gegeven voor dit programma en even later heeft ook de Orde van
Medisch Specialisten zich aangesloten. Doel van Sneller Beter is: verbeteren van de doelmatigheid en
de kwaliteit in de curatieve zorg en het innovatief vermogen in deze sector versterken.
Wat doet Sneller Beter?
Sneller Beter bestaat uit verschillende onderdelen. Benchmarking van ziekenhuizen, het uitdragen van
prestatie-indicatoren door de Inspectie op het gebied van kwaliteit en het verspreiden van goede
voorbeelden (`good practices') door onder andere het kwaliteitsinstituut CBO.
Maar het belangrijkste dat we willen bereiken is dit: ziekenhuizen, specialisten, huisartsen, managers,
verpleegkundigen en anderen bewust maken dat er nog heel veel winst valt te boeken in ons huidige
zorgsysteem. En dan praat ik niet alleen over financiële winst maar zeker ook over kwaliteitswinst voor
de patiënt. Sterker nog: doelmatigheid en kwaliteitsverbetering gaan bijna altijd hand in hand. De
voorbeelden op de website geven steeds weer aan: innovatie leidt tot betere kwaliteit én meer
kostenvoordelen. Veiligheid voor de patiënt staat dan natuurlijk voorop.
De thema's
Om de kennis over de mogelijkheden om nieuwe technieken toe te passen te vergroten wil ik kennis
van buitenaf de zorgsector binnenhalen. Daarvoor hebben we in totaal vijf thema's gekozen: logistiek,
rekenschap, patiëntveiligheid, de innovatieve rol van de medisch specialist en zeggenschap van de
patiënt.
Het eerste thema is logistiek. Een ziekenhuisorganisatie is een van de meest complexe is die er
bestaat. Een goede logistiek is vitaal voor het functioneren van het ziekenhuisbedrijf. Dat begint met
de logistiek rond materialen en hulpmiddelen, waar in ziekenhuizen voor tientallen miljoenen in
omgaan.
Maar steeds meer aandacht krijgt tegenwoordig de patiëntenlogistiek. Hoe kun je ervoor zorgen dat
een patiënt op tijd de juiste dokters ziet? Dat bij een diagnose snel de juiste artsen en
verpleegkundigen betrokken zijn? Dit lijken medisch-inhoudelijke vraagstukken, maar ze hebben nog
meer met organisatie en logistiek te maken. Binnen ziekenhuizen komt steeds meer aandacht voor
deze vragen. Daarom leek het ons een goed idee als de zorgsector gebruik kon maken van de kennis
van een bedrijf dat bij uitstek gekwalificeerd is op het gebied van logistiek en klantgerichtheid: TPG
Post.
Peter Bakker, CEO van TPG Post, is bereid geweest de afgelopen maanden zijn kennis aan de
zorgsector over te dragen. Het eindrapport van Peter Bakker verwacht ik op 3 juni. Wat ik zo hoor, zal
Peter Bakker met heel aansprekende zaken komen.
En we zijn er trots op dat we ook voor het tweede thema, patiëntveiligheid, een prima ambassadeur
gevonden hebben: Rein Willems, president directeur van Shell.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport