College brengt ambities in beeld in Perspectiefnota
In Overijssel is vooralsnog geen geld voor nieuw beleid in 2005, zo
hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel vandaag bekend gemaakt bij
de presentatie van de Perspectiefnota 2005. Reden voor het gebrek aan
geld vormt de onduidelijkheid over het toekomstige Rijksbeleid en de
bijbehorende financiële middelen vanuit Den Haag. Gedeputeerde Job
Klaasen, portefeuillehouder Financiën in Overijssel, verwacht in
september meer duidelijkheid te hebben vanuit het Rijk over de
financieringsruimte voor het komende jaar.
Ondanks het gebrek aan financiële middelen voor nieuwe ambities hebben
Gedeputeerde Staten binnen het bestaande beleid wel een aantal
prioriteiten aangegeven. De perspectiefnota bevat de belangrijkste
speerpunten van de provincie voor de komende anderhalf jaar en biedt
daarnaast een doorkijk naar de jaren die komen. De basis voor de
perspectiefnota 2005 wordt gevormd door het Onderhandelingsakkoord
'Ruimte voor actie'. In de nota worden de beleidsthema's voor de
periode 2005 - 2007 verder uitgewerkt. Ook geven Gedeputeerde Staten
aan waar zij over twee jaar op kunnen worden afgerekend.
Werkgelegenheid
Bedrijvigheidsplannen vanuit gemeenten, impulsen voor het aantrekken
van innovatieve kennisintensieve bedrijvigheid en het opstellen van
een jeugdbanenplan in samenwerking met regionale arbeidsmarktpartijen,
dat zijn de acties die Gedeputeerde Staten willen ondernemen om de
werkgelegenheid in Overijssel flink te stimuleren. Daarnaast wordt er
nog steeds druk bij de rijksoverheid gelobbyd om via het Nieuw
Perspectief voor Twente de 2600 verloren arbeidsplaatsen door de
sluiting van vliegbasis Twenthe te compenseren.
Bereikbaarheid
Voor de ontwikkeling van een goede economie is bereikbaarheid van
steden en bedrijven van essentieel belang. Aandachtspunten hierbij
zijn onder andere de N35, de omleiding Ommen, de A28 en de
verkeersafwikkeling rond Zwolle. In 2005 zal de provincie het nieuwe
Provinciaal Verkeer- en Vervoersplan vaststellen.
Wonen
Via een scala van acties, zoals het vereenvoudigen van regels,
prestatieafspraken met gemeenten, voorfinanciering van noodzakelijke
bodemsaneringsprojecten en de inzet van speciale landelijke
aanjaagteams wil Overijssel in 2005 het woningtekort terugdringen.
Vooral de woningbouwproductie in de steden en het bouwen op maat voor
starters en ouderen op het platteland hebben de aandacht.
Water
Overijssel wil geen natte voeten meer en ook geen droogte, daarom zijn
behalve technische ook steeds meer ruimtelijke maatregelen om op een
veilige, schone en recreatieve manier met water te leven. In 2005
worden de gebieden voor opvang van water in het streekplan aangegeven.
Voor projecten rond wateropvang en waterkwaliteit is een
wateractieprogramma gemaakt in samenwerking met waterschappen en
gemeenten. Verder wordt in het kader van Ruimte voor de rivier gewerkt
aan het project Uiterwaarden Olst, de dijkverlegging Westenholte
voorbereid en wordt de haalbaarheid van een bypass van de IJssel in
Kampen en/of Deventer onderzocht.
Zorg
In de zorg spitsen de inspanningen van de provincie zich toe op het
wegwerken van de wachtlijsten in de jeugdzorg en een toegankelijk en
bereikbaar eerstelijnszorg. Concrete projecten hierbij zijn de
ontwikkeling van jeugdzorgboerderijen, Eigen Kracht Conferenties en
een verbetering van de bedrijfsvoering van en aansluiting tussen de
lokale jeugdzorgvoorzieningen wat de doorstroom ten goede komt.
Hierdoor kunnen er meer jongeren geholpen worden. Voor wat betreft de
eerstelijnszorg geven Gedeputeerde Staten in 2005 financiële
ondersteuning aan vier 'hoeden' (huisartsen onder één dak) en vier
zogenaamde zorgpostenplus (huisartsenpools).
Cultuur
Cultuureducatie, amateurkunst en bibliotheken zijn de accenten binnen
het beleidsveld cultuur. Komend jaar zijn het vooral educatieve
projecten op het gebied van popmuziek die de leerlingen in het primair
en voortgezet onderwijs moeten interesseren in kunst en cultuur.
Daarnaast worden met gemeenten afspraken gemaakt over de opzet van een
goed netwerk van bibliotheken.
Veiligheid
Een gezonde en veilige leefomgeving is wat het provinciebestuur voor
de Overijsselse inwoners wil bereiken. Het versterken van de
(grensoverschrijdende) samenwerking en het onderling beter organiseren
en afstemmen van het veiligheidsbeleid vormen belangrijke
aandachtspunten. Daarbinnen wordt ook het aspect jeugd en veiligheid
niet vergeten. Concrete projecten: toetsing van gemeentelijke plannen,
strikt handhaven van bedrijven en de verdere ontwikkeling van de
risicokaart.
Platteland
In 2005 is de uitvoering van het Reconstructieplan in volle gang. Doel
is om in dat jaar onder andere 2500 hectare agrarische grond te
verkavelen, een start te maken met de clustering van intensieve
veehouderij en het verder realisering van de Ecologische
Hoofdstructuur met een belangrijke rol voor agrarisch en particulier
beheer (150 hectare in 2005 en in 2007 ongeveer 700 hectare in
particulier beheer). Daarnaast zetten Gedeputeerde Staten zich in voor
de vitaliteit van de kleine kernen (betaalbaar openbaar vervoer en de
ontwikkeling van kulturhusen) en de herbestemming van agrarische
bebouwing (Rood voor Rood en Rood voor Groen).
Grote steden
Maatwerkafspraken moeten de rol versterken die de grote steden in de
economische en sociaal culturele ontwikkeling van Overijssel spelen.
Hiervoor heeft de provincie in samenwerking met de gemeenten een nieuw
convenant opgesteld die in 2005 zal ingaan. De speerpunten van de
verschillende steden zijn: Enschede en Almelo - wonen midden/hoge
inkomens, Hengelo - veiligheid en economische ontwikkeling, Deventer -
herstructurering oude wijken, Zwolle - versterking van de binnenstad.
De andere provincie
Bij de uitvoering van plannen is niet alleen de inhoud belangrijk,
maar ook de wijze waarop die plannen worden ontwikkeld en uitgevoerd.
Dan gaat het om de keuze van de onderwerpen, de manier van
communiceren en samenwerking. Het provinciebestuur heeft gekozen om
duidelijke keuzes te maken, ruimte te gegeven aan burgers en
maatschappelijke organisaties en te gaan voor concrete resultaten. In
2005 worden daarom de volgende acties ondernomen: versterking van
burgerparticipatie, vermindering van regels, een herijking van
subsidies, stroomlijning van vergunningverlening en handhaving, een
andere wijze van toezicht op de gemeenten in combinatie met een
versterking van een gebiedsgerichte samenwerking en een vergroting van
de internationale samenwerking (onder meer met Nordrhein-Westfalen).
Bij al deze acties speelt ook het gebruik van ICT een belangrijke rol.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
Open perspectiefnota_2005.pdf perspectiefnota_2005.pdf
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel