AMD MARKETING COMMUNICATIE
Het eerste nationale RFID Event
Het RFID-tijdperk is gestart. Wat doet Nederland?
RFID/EPC(tm) Technologie gaat binnen enkele jaren de huidige barcode
vervangen. Dit zal ingrijpende gevolgen hebben voor de interactie
tussen bedrijven, de manier van zakendoen en de interne organisatie
van bedrijven. De eerste concrete toepassingen van RFID technologie in
de logistiek zijn in de VS en Europa al gestart.
Op 19 Mei 2004 zal het eerste Nationale RFID Event plaatsvinden in het
Word Trade Center in Rotterdam. Belangrijkste doelstelling: het
bevorderen van kennis en informatie uitwisseling op nationale schaal,
om de positie van Nederland als distributieland in Europa te
versterken en innovaties te stimuleren.
Het eerste nationale RFID Event zal zich met name richten op de
toegevoegde waarde van RFID/EPC(tm) technologie in de waardeketen van
bedrijven. Ook de specifieke toepassing in verschillende branches,
bijvoorbeeld snellopende consumenten goederen en pharma zullen aan bod
komen. Toonaangevende (inter)nationale sprekers uit het bedrijfsleven,
standaardisatie-organisaties, technologie bedrijven en dienstverleners
zullen de relevante aspecten van RFID uitgebreid bespreken.
Bijvoorbeeld: Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven optimaal gebruik
maken van deze technologische innovatie? Wat zijn de technische
mogelijkheden van RFID? Wat zijn de kosten en baten van RFID? Maar
ook, hoe kan RFID geïmplementeerd worden in organisaties?
In het dagprogramma van het RFID Event verwachten we circa 500
bezoekers (beleidsvoorbereiders) uit het Nederlandse bedrijfsleven.
Tijdens het avondprogramma worden circa 50 directie voorzitters uit de
top van het Nederlandse bedrijfsleven bijgepraat over de actuele stand
van zaken. Twee bedrijven hebben zich inmiddels als sponsor aan het
evenement verbonden t.w.: HP (Hewlett Packard) en Rotterdam Digital
Port. Met drie andere multinationale ondernemingen zijn de
onderhandelingen in een vergevorderd stadium.
Wat is RFID?
RFID (Radio Frequency IDentification) in combinatie met EPC(tm)
(Electronic Product Code) is de opvolger van de huidige barcode, met
een significante uitbreiding van de mogelijkheden. Het principe is
simpel. Elk product krijgt een unieke RFID-tag. Wordt deze tag ergens
in de waardeketen geactiveerd door een scanner, dan zendt het een
radiosignaal uit waardoor het zichzelf identificeert met de eigen
unieke EPC(tm) code. Dit maakt het mogelijk om individuele producten
nauwgezet te volgen in de logistieke keten.
De voordelen van RFID
Producenten, transportbedrijven, distributeurs en de detailhandel
kunnen met RFID technologie belangrijke bedrijfsvoordelen realiseren.
Onder meer: sterke verhoging van de efficiency in de logistiek (door
automatisering en terugdringen faalkosten), voorraadreductie (en dus
verlaging van het werkkapitaal), meer veiligheid (door het snel kunnen
traceren van incourante goederen) en het aanpakken van illegale
kopieën van producten.
Actuele ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2005 eist de Amerikaanse supermarktgigant Wal-Mart
van haar toeleveranciers, de huidige barcodes te vervangen door RFID-
tags voor pallets en dozen. Zo denkt het bedrijf 8 miljard dollar per
jaar te kunnen besparen. Het begin van een domino-effect?
Het Eerste Nationale RFID Event wordt geinitieerd door Mieloo &
Alexander-Business Integrators en xXess in nauwe samenwerking met AM+D
Marketing Communications.