AMD MARKETING COMMUNICATIE

Het eerste nationale RFID Event

Het RFID-tijdperk is gestart. Wat doet Nederland?

RFID/EPC(tm) Technologie gaat binnen enkele jaren de huidige barcode vervangen. Dit zal ingrijpende gevolgen hebben voor de interactie tussen bedrijven, de manier van zakendoen en de interne organisatie van bedrijven. De eerste concrete toepassingen van RFID technologie in de logistiek zijn in de VS en Europa al gestart.

Op 19 Mei 2004 zal het eerste Nationale RFID Event plaatsvinden in het Word Trade Center in Rotterdam. Belangrijkste doelstelling: het bevorderen van kennis en informatie uitwisseling op nationale schaal, om de positie van Nederland als distributieland in Europa te versterken en innovaties te stimuleren.

Het eerste nationale RFID Event zal zich met name richten op de toegevoegde waarde van RFID/EPC(tm) technologie in de waardeketen van bedrijven. Ook de specifieke toepassing in verschillende branches, bijvoorbeeld snellopende consumenten goederen en pharma zullen aan bod komen. Toonaangevende (inter)nationale sprekers uit het bedrijfsleven, standaardisatie-organisaties, technologie bedrijven en dienstverleners zullen de relevante aspecten van RFID uitgebreid bespreken. Bijvoorbeeld: Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven optimaal gebruik maken van deze technologische innovatie? Wat zijn de technische mogelijkheden van RFID? Wat zijn de kosten en baten van RFID? Maar ook, hoe kan RFID geïmplementeerd worden in organisaties?

In het dagprogramma van het RFID Event verwachten we circa 500 bezoekers (beleidsvoorbereiders) uit het Nederlandse bedrijfsleven. Tijdens het avondprogramma worden circa 50 directie voorzitters uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven bijgepraat over de actuele stand van zaken. Twee bedrijven hebben zich inmiddels als sponsor aan het evenement verbonden t.w.: HP (Hewlett Packard) en Rotterdam Digital Port. Met drie andere multinationale ondernemingen zijn de onderhandelingen in een vergevorderd stadium.

Wat is RFID?
RFID (Radio Frequency IDentification) in combinatie met EPC(tm) (Electronic Product Code) is de opvolger van de huidige barcode, met een significante uitbreiding van de mogelijkheden. Het principe is simpel. Elk product krijgt een unieke RFID-tag. Wordt deze tag ergens in de waardeketen geactiveerd door een scanner, dan zendt het een radiosignaal uit waardoor het zichzelf identificeert met de eigen unieke EPC(tm) code. Dit maakt het mogelijk om individuele producten nauwgezet te volgen in de logistieke keten.

De voordelen van RFID
Producenten, transportbedrijven, distributeurs en de detailhandel kunnen met RFID technologie belangrijke bedrijfsvoordelen realiseren. Onder meer: sterke verhoging van de efficiency in de logistiek (door automatisering en terugdringen faalkosten), voorraadreductie (en dus verlaging van het werkkapitaal), meer veiligheid (door het snel kunnen traceren van incourante goederen) en het aanpakken van illegale kopieën van producten.

Actuele ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2005 eist de Amerikaanse supermarktgigant Wal-Mart van haar toeleveranciers, de huidige barcodes te vervangen door RFID- tags voor pallets en dozen. Zo denkt het bedrijf 8 miljard dollar per jaar te kunnen besparen. Het begin van een domino-effect?

Het Eerste Nationale RFID Event wordt geinitieerd door Mieloo & Alexander-Business Integrators en xXess in nauwe samenwerking met AM+D Marketing Communications.