STICHTING KMR
Honderdtwintig leerlingen strijden om hoofdprijs Robotgames
- PERSBERICHT -
Rotterdam, 18 mei 2004 - Morgenochtend gaan ruim 30 teams van 17
voortgezet onderwijsscholen in de regio Rijnmond/ Drechtsteden met
elkaar de strijd aan om de Festo Robotgames Trofee. Wim van Sluis,
wethouder Economie en Haven van de gemeente Rotterdam, reikt morgen in
zijn hoedanigheid van voorzitter van de stichting Kennisinfrastructuur
Mainport Rotterdam (KMR) de hoofdprijs uit.
In Sportpark de Vijfsluizen in Vlaardingen vindt woensdagochtend 19
mei de finale van de KMR Robotgames 2004 plaats. Dit jaar strijden
ruim 100 leerlingen uit het tweede leerjaar van in totaal 17
voortgezet onderwijs scholen (vmbo, havo en vwo uit Rotterdam,
Rijnmond en Drechtsteden) om de hoofdprijs (De Festo Robotgames Trofee
en een vlucht in een Zeppelin)!
Op het eerste gezicht gaat het er matter aan toe dan de bij het
bekende programma Robotwars, maar het is er niet minder spannend om.
Autootjes, gebouwd van speciaal robotlego, worden niet op afstand
bestuurd maar ze voeren een serie opdrachten uit die leerlingen van
tevoren softwarematig hebben ingevoerd. Zo moeten de robots kleuren
herkennen, blikjes opruimen en obstakels ontwijken. De winnaars laten
zich door dhr. Wim van Sluis huldigen als de beste robottechneuten van
de regio.
Het project
Het project wordt georganiseerd door de stichting Kennisinfrastructuur
Mainport Rotterdam (KMR). Gedurende de maanden januari tot en met mei
2004 bouwden groepjes van drie tot vier leerlingen een robot van lego,
die softwarematig wordt aangestuurd en functioneert op basis van
licht- en druksensoren. Vervolgens gingen de robots met elkaar in
competitie, in eerste instantie per klas, daarna per school. De twee
beste teams per school nemen deel aan de KMR Robotgames Finale.
De ervaring is dat leerlingen in de leeftijd van 10-14 jaar op deze
manier ontdekken dat techniek leuk en uitdagend is en dat het -ook met
minder aanleg- veel minder moeilijk is dan veelal wordt aangenomen.
Leerlingen maken hiermee op een onconventionele en creatieve manier
kennis met technische vakken, waaronder toegepaste wiskunde en
natuurkunde. Theoretische kennis wordt voor en tijdens het bouwen van
de 'robot' als het ware spelenderwijs overgebracht. Vaardigheden als
samenwerken, communiceren, creativiteit en presenteren worden eveneens
ontwikkeld. Door het werken in kleine teams wordt tevens geleerd dat
iedereen een waardevolle bijdrage kan leveren.
Iris van Essen projectmanager KMR 'meedoen aan Robotgames ondersteunt
en stimuleert de keuze voor een technische opleiding!'
De KMR Robotgames zal in het schooljaar 2004-2005 overgaan in de First
Lego League International (FLL). De FLL is een internationaal
programma voor leerlingen van 8 t/m 14 jaar dat evenals de KMR
Robotgames een praktisch interactief robotica programma combineert met
een competitie. De huidige omvang van de FLL in de wereld is 45.000
deelnemende leerlingen. KMR blijft voor de regio Rijnmond/
Drechtsteden coördinator van het project en organisator van de
wedstrijden.
Programma finale
09.00 - 10.00 Ontvangst van teams
10.00 - 10.10 Opening door Julian Barry en Demi Saulic
10.15 - 11.00 Eerste ronde wedstrijden
11.15 - 12.00 Tweede ronde wedstrijden
12.00 - 12.15 Presentatie tussenstand
12.15 - 12.30 Kwartfinale
12.30 - 12.40 Kruisfinale en Grand Finale
12.45 - 13.00 Uitreiking prijzen door dhr. Wim van Sluis
Over KMR
De stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam is een
samenwerkingsverband van het bedrijfsleven vanuit haven en industrie,
de regionale onderwijsinstellingen, gemeentelijke en regionale
overheden en belangenorganisaties. Doel van KMR is het bevorderen en
instandhouden van een kennisinfrastructuur die is afgestemd op het
niveau en de ambities van de Mainport Rotterdam, èn die met zijn
onderwijs- en onderzoeksprogramma's nauw aansluit en meegroeit met de
visies, vraagstukken en kennisbehoeften van het betrokken
bedrijfsleven. Voorzitter van de stichting is W. van Sluis, wethouder
Economische Zaken van de gemeente Rotterdam.
---
Noot voor de redactie (