STICHTING KMR

Honderdtwintig leerlingen strijden om hoofdprijs Robotgames


- PERSBERICHT -

Rotterdam, 18 mei 2004 - Morgenochtend gaan ruim 30 teams van 17 voortgezet onderwijsscholen in de regio Rijnmond/ Drechtsteden met elkaar de strijd aan om de Festo Robotgames Trofee. Wim van Sluis, wethouder Economie en Haven van de gemeente Rotterdam, reikt morgen in zijn hoedanigheid van voorzitter van de stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam (KMR) de hoofdprijs uit.

In Sportpark de Vijfsluizen in Vlaardingen vindt woensdagochtend 19 mei de finale van de KMR Robotgames 2004 plaats. Dit jaar strijden ruim 100 leerlingen uit het tweede leerjaar van in totaal 17 voortgezet onderwijs scholen (vmbo, havo en vwo uit Rotterdam, Rijnmond en Drechtsteden) om de hoofdprijs (De Festo Robotgames Trofee en een vlucht in een Zeppelin)!
Op het eerste gezicht gaat het er matter aan toe dan de bij het bekende programma Robotwars, maar het is er niet minder spannend om. Autootjes, gebouwd van speciaal robotlego, worden niet op afstand bestuurd maar ze voeren een serie opdrachten uit die leerlingen van tevoren softwarematig hebben ingevoerd. Zo moeten de robots kleuren herkennen, blikjes opruimen en obstakels ontwijken. De winnaars laten zich door dhr. Wim van Sluis huldigen als de beste robottechneuten van de regio.

Het project
Het project wordt georganiseerd door de stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam (KMR). Gedurende de maanden januari tot en met mei 2004 bouwden groepjes van drie tot vier leerlingen een robot van lego, die softwarematig wordt aangestuurd en functioneert op basis van licht- en druksensoren. Vervolgens gingen de robots met elkaar in competitie, in eerste instantie per klas, daarna per school. De twee beste teams per school nemen deel aan de KMR Robotgames Finale. De ervaring is dat leerlingen in de leeftijd van 10-14 jaar op deze manier ontdekken dat techniek leuk en uitdagend is en dat het -ook met minder aanleg- veel minder moeilijk is dan veelal wordt aangenomen. Leerlingen maken hiermee op een onconventionele en creatieve manier kennis met technische vakken, waaronder toegepaste wiskunde en natuurkunde. Theoretische kennis wordt voor en tijdens het bouwen van de 'robot' als het ware spelenderwijs overgebracht. Vaardigheden als samenwerken, communiceren, creativiteit en presenteren worden eveneens ontwikkeld. Door het werken in kleine teams wordt tevens geleerd dat iedereen een waardevolle bijdrage kan leveren.
Iris van Essen projectmanager KMR 'meedoen aan Robotgames ondersteunt en stimuleert de keuze voor een technische opleiding!'

De KMR Robotgames zal in het schooljaar 2004-2005 overgaan in de First Lego League International (FLL). De FLL is een internationaal programma voor leerlingen van 8 t/m 14 jaar dat evenals de KMR Robotgames een praktisch interactief robotica programma combineert met een competitie. De huidige omvang van de FLL in de wereld is 45.000 deelnemende leerlingen. KMR blijft voor de regio Rijnmond/ Drechtsteden coördinator van het project en organisator van de wedstrijden.
Programma finale


09.00 - 10.00 Ontvangst van teams

10.00 - 10.10 Opening door Julian Barry en Demi Saulic 10.15 - 11.00 Eerste ronde wedstrijden

11.15 - 12.00 Tweede ronde wedstrijden

12.00 - 12.15 Presentatie tussenstand
12.15 - 12.30 Kwartfinale
12.30 - 12.40 Kruisfinale en Grand Finale
12.45 - 13.00 Uitreiking prijzen door dhr. Wim van Sluis

Over KMR
De stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam is een samenwerkingsverband van het bedrijfsleven vanuit haven en industrie, de regionale onderwijsinstellingen, gemeentelijke en regionale overheden en belangenorganisaties. Doel van KMR is het bevorderen en instandhouden van een kennisinfrastructuur die is afgestemd op het niveau en de ambities van de Mainport Rotterdam, èn die met zijn onderwijs- en onderzoeksprogramma's nauw aansluit en meegroeit met de visies, vraagstukken en kennisbehoeften van het betrokken bedrijfsleven. Voorzitter van de stichting is W. van Sluis, wethouder Economische Zaken van de gemeente Rotterdam.


---

Noot voor de redactie (