Gemeente Laarbeek
* Stemmen in een stembureau naar keuze of een volmacht?
* Tijdelijk verplaatsing weekmarkt Beek en Donk
* Vakantie gepland? Wees op tijd voor uw reisdocument!
* Handhavingsactie bedrijventerreinen Aarle-Rixtel
Stemmen in een stembureau naar keuze of een volmacht?
Op donderdag 10 juni 2004 worden in Nederland de leden van het
Europees Parlement gekozen. De stembureaus zijn hiervoor geopend van
07.30 uur 's ochtends tot 21.00 uur 's avonds. Iedereen die
kiesgerechtigd is krijgt binnenkort een oproepingskaart in de
brievenbus. Op deze oproepingskaart staat in welk stembureau u kunt
stemmen. Maar u hoeft daar niet naar toe. U kunt in elk ander
stembureau binnen Nederland terecht. U moet dit wel uiterlijk 27 mei
2004 schriftelijk aanvragen bij het gemeentehuis, afdeling
Publiekszaken, Koppelstraat 37 te Beek en Donk. De benodigde
formulieren worden gratis verstrekt. Ook is het mogelijk tot uiterlijk
4 juni 2004 onder overlegging van de oproepingskaart naar de genoemde
afdeling te gaan. U krijgt dan (in beide gevallen) een kiezerspas om
in het door u gekozen stembureau te gaan stemmen.
Volmacht
Als u op 10 juni verhinderd bent, hoeft uw stem niet verloren te gaan.
U kunt een ander, bijvoorbeeld een familielid of een goede bekende,
een zogenaamde volmacht geven. U laat dan deze persoon voor u stemmen.
Als diegene bij hetzelfde stembureau gaat stemmen als op uw
oproepingskaart staat, vult u samen de daarvoor bestemde ruimte op uw
kaart in en geeft u deze ingevulde kaart aan hem of haar mee. Deze
wijze van stemmen is mogelijk tot en met de dag van de verkiezing.
Wilt u iemand voor u laten stemmen, die in een ander stemdistrict
woont, dan moet u dit schriftelijk aanvragen bij de eerder genoemde
afdeling Publiekszaken. Een dergelijke aanvraag kan tot uiterlijk 27
mei 2004 worden gedaan. Ook voor deze mogelijkheid worden gratis
formulieren verstrekt.
Tijdelijk verplaatsing weekmarkt Beek en Donk
De wekelijkse markt op woensdagochtend op het Piet van Thielplein in
Beek en Donk wordt in de periode van 26 mei tot 31 juli 2004
verplaatst naar het Heuvelplein.
In die periode wordt er gewerkt aan de uitvoering van het project
`Sfeerverbetering Piet van Thielplein'. Het Piet van Thielplein krijgt
een opknapbeurt waardoor de weekmarkt daar tijdelijk niet gehouden kan
worden. Het Heuvelplein bleek de beste locatie om de markt tijdelijk
op te stellen.
U bent van harte welkom op de weekmarkt in Beek en Donk!
Terug naar boven
Vakantie gepland? Wees op tijd voor uw reisdocument!
Als u naar het buitenland gaat, bijvoorbeeld op vakantie, moet u in
het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen in
Europa *) kunt u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze
is goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditcardformaat.
5 dagen wachten op een paspoort of identiteitskaart
Controleer ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog
geldig is. Als uw reisdocument gaat verlopen raden wij u aan tijdig
een nieuw document aan te vragen.
Sinds 1 oktober 2001 is de procedure veranderd en duurt het aanvragen
van reisdocumenten en bijschrijvingen van kinderen 5 werkdagen.
In verband met een enorme toename van aanvragen voor reisdocumenten /
bijschrijvingen de komende vakantieperiode dient u rekening te houden
met een langere wachttijd aan de balie.
Wat heeft u nodig?
Een nieuw reisdocument moet u altijd persoonlijk aanvragen en ook
persoonlijk ophalen. U moet de huidige reisdocumenten en één recente
professionele pasfoto meenemen. Deze foto dient recht van voren te
zijn genomen tegen een lichte egale achtergrond. De grootte van de
pasfoto moet 3,5 bij 4,5 cm zijn waarbij het gezicht in de breedte
ongeveer 2 cm van de afbeelding in beslag neemt.
Kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen en kinderen tot
12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben
schriftelijke toestemming én de huidige reisdocumenten nodig van beide
ouders.
Kinderen ook mee voor aanvraag bijschrijving in paspoort
Om de identiteit van kinderen te kunnen controleren dient u bij het
aanvragen van een bijschrijving uw kind en één pasfoto van uw kind mee
te nemen. Ook voor deze foto geldt dat de foto recht van voren genomen
moet zijn en dat de grootte van de pasfoto 3,5 bij 4,5 cm is waarbij
het gezicht in de breedte ongeveer 2 cm van de afbeelding in beslag
neemt. Daarnaast is schriftelijke toestemming én het reisdocument van
de andere ouder vereist. Dit geldt ook als uw kind reeds is
bijgeschreven in uw huidige document. Uw kind hoeft niet mee te komen
om het paspoort met bijschrijving op te halen.
De kosten nog even op een rij
o Paspoort (exclusief bijschrijving kinderen) - EUR 37,00
o Nederlandse identiteitskaart - EUR 30,00
o Bijschrijven kind in een nieuw paspoort - EUR 7,00
o Bijschrijven kind in een bestaand paspoort - EUR 17,00
o Toeslag spoedprocedure paspoort (inclusief bijschrijving) /
Nederlandse identiteitskaart - EUR 38,00
o Toeslag spoedprocedure bijschrijven kind in een bestaand paspoort -
EUR 18,00
De kosten zijn te voldoen bij de aanvraag.
Spoedprocedure
Indien u een beroep doet op een spoedprocedure, kunt u in de regel het
document ophalen op de eerstvolgende werkdag (met uitzondering van de
openstelling op woensdagmiddag en donderdagavond). Hiervoor gelden de
tarieven die hierboven zijn vermeld.
Nieuwe EU-landen
Vanaf 1 mei 2004 kunt u met een Nederlandse identiteitskaart tevens
naar de volgende nieuwe EU-landen reizen: Cyprus, Estland, Hongarije,
Malta, Polen, Slovenië en Tsjechië.
Van de autoriteiten van Letland en Litouwen is nog niet officieel
vernomen dat zij de Nederlandse identiteitskaart accepteren als
reisdocument. Ook omtrent Slowakije bestaat nog geen zekerheid. Voor
meer informatie kun u het beste contact opnemen met de ambassades van
het betreffende land. Deze gegevens kunt u vinden op www.minbuza.nl.
Op deze pagina kunt u doorklikken naar de ambassades.
Meer informatie
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kunt u
terecht bij de afdeling Publiekszaken (burgerzaken) van de gemeente,
telefoonnummer 0492-451451 of op deze site onder Publieksbalie -
burgerzaken - Reisdocumenten of op www.paspoortinformatie.nl.
*) De identiteitskaart is geldig in Andorra, België, Denemarken,
Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië,
Noord-Ierland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta,
Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Turkije,
Zweden en Zwitserland.
Terug naar boven
Handhavingsactie bedrijventerreinen Aarle-Rixtel
De afgelopen jaren zijn door de gemeente Laarbeek vele bedrijven
projectmatig gecontroleerd op de naleving van de milieuregelgeving.
Binnenkort zullen de bedrijventerreinen Torenakker en Duivenakker te
Aarle-Rixtel worden gecontroleerd op de naleving van de
milieuregelgeving.
De gemeente Laarbeek kiest bewust voor het projectmatig controleren
van bedrijventerreinen. Op die manier worden alle bedrijven op
dezelfde manier behandeld: `gelijke monniken, gelijke kappen'. De
verschillende handhavende disciplines voeren de controles gezamenlijk
uit om te voorkomen dat bedrijven in korte tijd meer keren worden
gecontroleerd. Bovendien kan door het gezamenlijk uitvoeren van de
actie onmiddellijk kennis en ervaring worden uitgewisseld.
Uit de resultaten van eerdere jaren is gebleken dat ondernemers zeer
tevreden zijn over de werkwijze waarop de bedrijven door de
verschillende disciplines worden gecontroleerd.
De controles zullen samen met de politie Gemert-Laarbeek en brandweer
Laarbeek worden uitgevoerd. Steekproefsgewijs wordt een aantal
bedrijven gecontroleerd op bestemmingsplanmatige aspecten en
brandveiligheid. Aan de hand van de controles kan een actueel beeld
worden gevormd van de (milieu)belasting en de risico's op de
Torenakker en Duivenakker.
De datum waarop de handhavingsactie wordt uitgevoerd wordt niet van
tevoren bekend gemaakt. Door deze niet vooraf bekend te maken kan de
bedrijfssituatie zo reëel mogelijk worden beoordeeld.