Gemeente Eindhoven

Persbericht: 19 mei 2004, no. 133

Schrappen busbaan biedt kansen voor Catharinaplein

Het schrappen van de busbaan door de Ten Hagestraat en de Kerkstraat biedt ongekende mogelijkheden voor de herinrichting van de ruimte rond de Catharinakerk en het Catharinahuis. Het gebied kan nu worden toegevoegd aan het voetgangersgebied van de binnenstad en op een hoogwaardige manier worden ingericht.

Het college van B. en W. van Eindhoven ging in oktober 2003 al akkoord met het definitieve ontwerp voor het gebied, met uitzondering van de daarin opgenomen busbaan. Architect G. Coenen heeft op basis van die richtlijn van het college zijn plannen aangepast. Dinsdag ging het college met die aanpassingen akkoord.
Met realisatie van de plannen verandert de huidige rommelige en onoverzichtelijke situatie rond de kerk in een van de beeldbepalende plekken van de Eindhovense binnenstad. De ruimte rond de kerk wordt met speciaal hardsteen opnieuw geplaveid. De funderingen van de oude kerk zullen in het hardsteen zichtbaar blijven.

Ten zuiden van de kerk, aan de kant van het Begijnhof, wordt een stalen pergola geplaatst. De kelder van de pastorie (het voormalige restaurant de Stadskelder) kan bewaard blijven. Mogelijk wordt daarboven een transparant paviljoen gebouwd waar bijvoorbeeld archeologische vondsten kunnen worden geëxposeerd. De kosten daarvan zijn overigens niet meegenomen in de begroting die bij het plan hoort. Aan de noordzijde van de kerk, de kant van de Kerkstraat, wordt een voetgangersgebied aangelegd waar, net als elders in de binnenstad, tussen 07.00 uur en 14.00 uur alleen verkeer wordt toegestaan voor het bevoorraden van de winkels en horecagelegenheden. Door het verplaatsen van een groot deel van de fietsenstallingen in de Kerkstraat, ontstaat er ruimte voor voetgangers en voor terrassen.

Over de Kerstraat en het Catharinaplein komt een fietspad, dat wordt gemarkeerd door roestvrijstalen punaises, waardoor het pad voor het oog een integraal onderdeel van het plein vormt, maar toch zowel voor fietsers als voetgangers de noodzakelijke veiligheid biedt. Langs het fietspad komt een langgerekte strook met groen en water dat tevens fungeert als begrenzing van het plein.
De plannen worden uitgevoerd zodra de bouwwerkzaamheden rond het plein zijn afgerond. Dat zal naar verwachting eind 2005 begin 2006 zijn.

© 2004 Gemeente Eindhoven