Persbericht: 19 mei 2004, no. 133
Schrappen busbaan biedt kansen voor Catharinaplein
Het schrappen van de busbaan door de Ten Hagestraat en de Kerkstraat
biedt ongekende mogelijkheden voor de herinrichting van de ruimte rond
de Catharinakerk en het Catharinahuis. Het gebied kan nu worden
toegevoegd aan het voetgangersgebied van de binnenstad en op een
hoogwaardige manier worden ingericht.
Het college van B. en W. van Eindhoven ging in oktober 2003 al akkoord
met het definitieve ontwerp voor het gebied, met uitzondering van de
daarin opgenomen busbaan. Architect G. Coenen heeft op basis van die
richtlijn van het college zijn plannen aangepast. Dinsdag ging het
college met die aanpassingen akkoord.
Met realisatie van de plannen verandert de huidige rommelige en
onoverzichtelijke situatie rond de kerk in een van de beeldbepalende
plekken van de Eindhovense binnenstad. De ruimte rond de kerk wordt
met speciaal hardsteen opnieuw geplaveid. De funderingen van de oude
kerk zullen in het hardsteen zichtbaar blijven.
Ten zuiden van de kerk, aan de kant van het Begijnhof, wordt een
stalen pergola geplaatst. De kelder van de pastorie (het voormalige
restaurant de Stadskelder) kan bewaard blijven. Mogelijk wordt
daarboven een transparant paviljoen gebouwd waar bijvoorbeeld
archeologische vondsten kunnen worden geëxposeerd. De kosten daarvan
zijn overigens niet meegenomen in de begroting die bij het plan hoort.
Aan de noordzijde van de kerk, de kant van de Kerkstraat, wordt een
voetgangersgebied aangelegd waar, net als elders in de binnenstad,
tussen 07.00 uur en 14.00 uur alleen verkeer wordt toegestaan voor het
bevoorraden van de winkels en horecagelegenheden. Door het verplaatsen
van een groot deel van de fietsenstallingen in de Kerkstraat, ontstaat
er ruimte voor voetgangers en voor terrassen.
Over de Kerstraat en het Catharinaplein komt een fietspad, dat wordt
gemarkeerd door roestvrijstalen punaises, waardoor het pad voor het
oog een integraal onderdeel van het plein vormt, maar toch zowel voor
fietsers als voetgangers de noodzakelijke veiligheid biedt. Langs het
fietspad komt een langgerekte strook met groen en water dat tevens
fungeert als begrenzing van het plein.
De plannen worden uitgevoerd zodra de bouwwerkzaamheden rond het plein
zijn afgerond. Dat zal naar verwachting eind 2005 begin 2006 zijn.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven