AutoRai

19-5-2004

Renault Modus: compact van buiten, ruim van binnen

Renault breidt het leveringsprogramma uit met de Modus. Een nieuw model waarmee Renault in aanvulling op de Twingo en Clio een nog grotere rol zal gaan spelen in de marktsegmenten A en B. De Modus is vanaf najaar 2004 leverbaar.

De Modus combineert de grootste interieurruimte in zijn klasse met compacte buitenmaten. De Modus heeft dezelfde sympathieke stijl als de andere compacte Renaults. De ruime uitrusting van de Modus biedt een scala aan eigenschappen en innovatieve functies, plus een uitstekend rijcomfort.

De Modus is een alternatief voor de hatchbacks in de A- en B-segmenten met een opvallend ruimteaanbod. Het glasoppervlak is zeer groot. Daarbij zorgen de als optie leverbare glazen zonnedaken, elektrisch of handmatig bediend, voor bijzonder veel licht in het interieur. Zoals dit gebruikelijk is bij andere Renault-modellen biedt de Modus keuze uit vijf ambiances in het interieur.

Praktisch en comfortabel
Het efficiënte gebruik van de beschikbare ruimte en de variabele indeling van het interieur zijn eigenschappen die vergelijkbaar zijn met een MPV. De achterbank is verschuifbaar en biedt naar keuze twee of drie zitplaatsen. De achterklep is horizontaal gedeeld voor een optimale bereikbaarheid van de bagageruimte. Een bijzonder optie is een speciaal voor de Modus ontwikkelde fietsendrager.

De Modus biedt een hoogwaardig rijcomfort. Veel aandacht is besteed aan de ergonomie van de inzittenden. De rijpositie is even comfortabel als in een hatchback, maar hoger, wat zorgt voor een beter uitzicht en gemakkelijke instap. Het centraal geplaatste instrumentarium is voor alle inzittenden afleesbaar.

Soepel en dynamisch
Het onderstel van de Modus is afgeleid van de Mégane. De Modus is leverbaar met drie zestienkleps benzinemotoren (1.2, 1.4, en 1.6) en de twee 1.5 liter dCi diesels met 65pk en 80pk. Op korte termijn wordt het aanbod uitgebreid met twee diesels die voldoen aan de emissienorm Euro IV.
De handgeschakelde versnellingsbakken zijn identiek aan de Mégane, met op de Modus aangepaste overbrengingsverhoudingen. De 1.6-16V motor is ook met een automatische transmissie leverbaar.

Een nieuw platform en technische innovatie voor betere veiligheid Het koetswerk met zeer grote stijfheid leidt bij de Modus tot een gedegen basis voor het uitstekende weggedrag en vormt een solide basis voor de passieve veiligheid. De Modus is de eerste Renault die is ontwikkeld op het gezamenlijke B-platform van Renault en Nissan. Met zijn ruim bemeten remsysteem behoort ook de actieve veiligheid van de Modus tot de top in zijn klasse. Het Bosch 8.0 ABS-EBD-systeem is hierbij van belang, er is een nieuwe generatie ESP met ondersturingscontrole en een bandenspanningcontrolesysteem. De Modus is ook beschikbaar met extra verlichting in bochten een wereldprimeur in deze klasse- double-distance Xenon koplampen, met automatische hoogteregeling voor de lichtbundels.

Renault heeft een grote naam in passieve veiligheid. De Modus is geconstrueerd met een zo hoog mogelijke score in de vergelijkende Euro-NCAP botsproeven als uitgangspunt. In de constructie van de carrosserie van de Modus zijn diverse geprogrammeerde kreukelzones opgenomen. De Modus beschikt over Renaults derde generatie System for Restraint and Protection (SRP3). De Modus heeft standaard zes airbags, waaronder adaptieve frontairbags en veiligheidsgordels voorin met gordelspanners en spankrachtbegrenzers.

Een auto die het beste voor heeft met automobilist en milieu De Modus heeft servicebeurten om de 30.000 km voor alle versies met benzinemotor en om de 20.000 km voor de diesels. De constructie van de Modus garandeert een grote duurzaamheid bij lage gebruikskosten. Op de carrosserie geldt een corrosiegarantie van twaalf jaar. Vijfennegentig procent van het gewicht van de Modus kan eenvoudig worden gerecycled. In het ´eco-design van de Modus is ook rekening gehouden met toekomstige eisen rond het verminderde gebruik van zware metalen.

Groter marktaandeel voor Renault in de segmenten A en B Renault is een van de belangrijkste spelers in de marktsegmenten A en B, die samen ongeveer een derde van de totale Europese automarkt uitmaken. In 2003 bedroeg het marktaandeel van Renault met de Clio en de Twingo hierin 11,5 procent. Voor beide modellen zullen in de komende jaren nieuwe versies verschijnen. Door de uitbreiding van het aanbod met de Modus zal Renault een aanzienlijk groter aandeel in dit deel van de markt opeisen.

De Modus wordt uitsluitend gefabriceerd in de Renaultfabriek in het Spaanse Valladolid.