19-5-2004
Renault Modus: compact van buiten, ruim van binnen
Renault breidt het leveringsprogramma uit met de Modus. Een nieuw
model waarmee Renault in aanvulling op de Twingo en Clio een nog
grotere rol zal gaan spelen in de marktsegmenten A en B. De Modus is
vanaf najaar 2004 leverbaar.
De Modus combineert de grootste interieurruimte in zijn klasse met
compacte buitenmaten. De Modus heeft dezelfde sympathieke stijl als de
andere compacte Renaults. De ruime uitrusting van de Modus biedt een
scala aan eigenschappen en innovatieve functies, plus een uitstekend
rijcomfort.
De Modus is een alternatief voor de hatchbacks in de A- en B-segmenten
met een opvallend ruimteaanbod. Het glasoppervlak is zeer groot.
Daarbij zorgen de als optie leverbare glazen zonnedaken, elektrisch of
handmatig bediend, voor bijzonder veel licht in het interieur. Zoals
dit gebruikelijk is bij andere Renault-modellen biedt de Modus keuze
uit vijf ambiances in het interieur.
Praktisch en comfortabel
Het efficiënte gebruik van de beschikbare ruimte en de variabele
indeling van het interieur zijn eigenschappen die vergelijkbaar zijn
met een MPV. De achterbank is verschuifbaar en biedt naar keuze twee
of drie zitplaatsen. De achterklep is horizontaal gedeeld voor een
optimale bereikbaarheid van de bagageruimte. Een bijzonder optie is
een speciaal voor de Modus ontwikkelde fietsendrager.
De Modus biedt een hoogwaardig rijcomfort. Veel aandacht is besteed
aan de ergonomie van de inzittenden. De rijpositie is even comfortabel
als in een hatchback, maar hoger, wat zorgt voor een beter uitzicht en
gemakkelijke instap. Het centraal geplaatste instrumentarium is voor
alle inzittenden afleesbaar.
Soepel en dynamisch
Het onderstel van de Modus is afgeleid van de Mégane. De Modus is
leverbaar met drie zestienkleps benzinemotoren (1.2, 1.4, en 1.6) en
de twee 1.5 liter dCi diesels met 65pk en 80pk. Op korte termijn wordt
het aanbod uitgebreid met twee diesels die voldoen aan de emissienorm
Euro IV.
De handgeschakelde versnellingsbakken zijn identiek aan de Mégane, met
op de Modus aangepaste overbrengingsverhoudingen. De 1.6-16V motor is
ook met een automatische transmissie leverbaar.
Een nieuw platform en technische innovatie voor betere veiligheid
Het koetswerk met zeer grote stijfheid leidt bij de Modus tot een
gedegen basis voor het uitstekende weggedrag en vormt een solide basis
voor de passieve veiligheid. De Modus is de eerste Renault die is
ontwikkeld op het gezamenlijke B-platform van Renault en Nissan. Met
zijn ruim bemeten remsysteem behoort ook de actieve veiligheid van de
Modus tot de top in zijn klasse. Het Bosch 8.0 ABS-EBD-systeem is
hierbij van belang, er is een nieuwe generatie ESP met
ondersturingscontrole en een bandenspanningcontrolesysteem. De Modus
is ook beschikbaar met extra verlichting in bochten een wereldprimeur
in deze klasse- double-distance Xenon koplampen, met automatische
hoogteregeling voor de lichtbundels.
Renault heeft een grote naam in passieve veiligheid. De Modus is
geconstrueerd met een zo hoog mogelijke score in de vergelijkende
Euro-NCAP botsproeven als uitgangspunt. In de constructie van de
carrosserie van de Modus zijn diverse geprogrammeerde kreukelzones
opgenomen. De Modus beschikt over Renaults derde generatie System for
Restraint and Protection (SRP3). De Modus heeft standaard zes airbags,
waaronder adaptieve frontairbags en veiligheidsgordels voorin met
gordelspanners en spankrachtbegrenzers.
Een auto die het beste voor heeft met automobilist en milieu
De Modus heeft servicebeurten om de 30.000 km voor alle versies met
benzinemotor en om de 20.000 km voor de diesels. De constructie van de
Modus garandeert een grote duurzaamheid bij lage gebruikskosten. Op de
carrosserie geldt een corrosiegarantie van twaalf jaar. Vijfennegentig
procent van het gewicht van de Modus kan eenvoudig worden gerecycled.
In het ´eco-design van de Modus is ook rekening gehouden met
toekomstige eisen rond het verminderde gebruik van zware metalen.
Groter marktaandeel voor Renault in de segmenten A en B
Renault is een van de belangrijkste spelers in de marktsegmenten A en
B, die samen ongeveer een derde van de totale Europese automarkt
uitmaken. In 2003 bedroeg het marktaandeel van Renault met de Clio en
de Twingo hierin 11,5 procent. Voor beide modellen zullen in de
komende jaren nieuwe versies verschijnen. Door de uitbreiding van het
aanbod met de Modus zal Renault een aanzienlijk groter aandeel in dit
deel van de markt opeisen.
De Modus wordt uitsluitend gefabriceerd in de Renaultfabriek in het
Spaanse Valladolid.
AutoRai