Vanaf 2005 nieuw parkeerbeleid in Amsterdam
Meenemen van vergunning bij verhuizing wordt mogelijk
19 mei 2004 - Lisa Neves Gonçalves, Annemarie Satink (dIVV)
Het college van B&W heeft besloten het parkeerbeleid in de stad op
enkele onderdelen te wijzigen. De wijzigingen staan in de 'Menukaart
Parkeerregelingen'. Met het nieuwe beleid geeft wethouder Mark van der
Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) de stadsdelen meer ruimte
om beter in te spelen op de behoeften en wensen van de inwoners,
ondernemers en politie en onderwijzers in Amsterdam.
Twee nieuwe uurtarieven
Naast de huidige straattarieven van EUR 1,00, EUR 1,90 en EUR 3,20
(prijspeil 2004) worden twee nieuwe tarieven geïntroduceerd: een extra
laag tarief 'Blauwe zone-nieuwe-stijl' (EUR 0,10) en een extra hoog
tarief, het A+ tarief (EUR 4,20). De stadsdelen bepalen straks waar
welk straattarief van kracht wordt. Het EUR 0,10 tarief mag alleen
gebruikt worden in bepaalde straten én in combinatie met een
parkeerduurbeperking.
Bloktijden
De stadsdelen krijgen meer vrijheid in het invoeren van betaald
parkeren. Naast de zondag, wordt ook de zaterdag niet meer verplicht
opgelegd. Hierdoor is meer maatwerk mogelijk. In de fiscale
parkeergebieden wordt in elk geval betaald parkeren toegepast van
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 19.00 uur (de basisregeling). De
bloktijden (09.00-12.00, 12.00-19.00 en 19.00-24.00 uur) blijven
onveranderd. Het stadsdeel bepaalt of en zo ja, tijdens welke andere
bloktijden betaald parkeren van toepassing is.
Extra parkeervergunningen voor zorg, politie en onderwijzers
Het college heeft ook bepaald dat er voor de zorg, politie en
onderwijs twee keer zoveel bedrijfsvergunningen worden verstrekt dan
nu mogelijk is. De vergunning is expliciet bedoeld voor de directe
(zorg)werknemers, dus niet voor de overhead of indirecte functies. "De
vergunning is bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verminderen
van het tekort aan personeel bij de politie, in het onderwijs en in de
zorg", aldus Van der Horst. De (extra) vergunningen worden net als de
andere vergunningen uitgegeven door de stadsdelen.
Vergunningtarief voor bewoners
Het stadsdeel bepaalt straks ook de hoogte van de bewonersvergunning.
De stadsdelen geven de centrale stad een zwaarwegend advies over de
hoogte van de bewonersvergunning. Dit geldt ook voor de
straattarieven. Alle tarieven worden door de centrale stad vastgelegd.
Het tarief voor een bedrijfsvergunning blijft na verhouding gelijk;
deze kosten bedragen 160 procent van de bewonersvergunning.
Meenemen van vergunning bij verhuizing
Onder de huidige regelgeving is het niet mogelijk om een vergunning of
wachttijd op de wachtlijst mee te nemen als men naar een ander
stadsdeel verhuist. Van der Horst wil de Parkeerverordening 2005 zo
aanpassen dat het niet meer nodig is om hiervoor een experiment aan te
vragen. Stadsdelen kunnen dan zelf bepalen of men dit wel of niet wil.
Stimuleringsmaatregel
Mark van der Horst wil de stadsdelen belonen als zij het A+ tarief
invoeren of de bewonersvergunning extra verhogen, de zgn. incentive de
courage. De stadsdelen krijgen directe invloed op de hoogte van het
straattarief en de vergunningen. Als een stadsdeel van deze
mogelijkheid tot extra verhogen gebruik maakt, ontvangt het
betreffende stadsdeel een zeer groot deel van deze extra opbrengst
terug. Met deze opbrengsten kunnen bijvoorbeeld extra parkeergarages
gefinancierd worden.
Kraskaart voor bezoekers
De stadsdelen mogen een kraskaart voor bezoekers aan haar bewoners
aanbieden. Het bezoek kan dan voor half geld parkeren. De stadsdelen
zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, uitgifte en handhaving van
deze kraskaart. Gehandicapten die voor hun vervoer aangewezen zijn op
derden, blijven recht houden op een kraskaart, ongeacht het besluit
van het stadsdeel of er een kraskaart voor bewoners en/of ouderen
(65-plussers) komt.
De 'Menukaart Parkeerregelingen' wordt op 19 mei en 9 juni in de
Raadscommissie voor Verkeer en Vervoer behandeld en in de gemeenteraad
in juli.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam