19-5-2004
Productie Mercedes-Benz SLR McLaren start in Woking
De productie van de Mercedes-Benz SLR McLaren in het nieuwe McLaren
Technology Center in het Britse Woking vertegenwoordigt het beste van
twee werelden. Enerzijds de voordelen van het
Mercedes-Benz-productiesysteem en anderzijds de ervaring van McLaren
bij de productie van supersportwagens.
Op 12 mei werd het McLaren Technology Center officieel geopend door de
Britse koningin Elisabeth. Het centrum is het nieuwe hoofdkwartier van
de McLaren Group, waarin DaimlerChrysler een belang van 40 procent
heeft. Circa 140 medewerkers maken hier tot 500 Mercedes-Benz SLR
McLarens per jaar. Van de in totaal 22.500 vierkante meter van het
complex zijn er 4.000 bestemd voor de productie van de
supersportwagen. In het McLaren Technology Center, ontworpen door de
beroemde architect Lord Norman Foster, is ook het Formule 1-Team
McLaren Mercedes gehuisvest, alsmede de afdelingen McLaren Electronic
Systems, McLaren Marketing en McLaren Applied Technologies.
De Mercedes-Benz SLR McLaren, de Silberpfeil van de 21e eeuw, wordt
vervaardigd uit high-tech componenten die door de allerbeste
specialisten van Mercedes-Benz en McLaren worden gemaakt. De 460
kW/626 pk sterke V8-motor komt van Mercedes-AMG GmbH in het Duitse
Affalterbach. De carrosserie van koolstofvezel wordt gemaakt bij
McLaren Composites in Portsmouth, zon 100 kilometer van Woking. In het
nieuwe McLaren Technology Center vindt de uiteindelijke assemblage van
de Mercedes-Benz SLR McLaren plaats op een productiestraat van 80
meter lang met negen stations. Tussen de stations zijn er intensieve
kwaliteitscontroles, terwijl het assemblageproces wordt afgerond met
een test op de rollenbank en een uitgebreide rijtest voor de
nauwkeurige afstelling van het chassis. Pas wanneer de
kwaliteitsinspecteur en de testrijder het groene licht gegeven hebben,
mag de auto worden afgeleverd.
Bij het McLaren Technology Center worden voor het eerst high-tech
materialen uit de luchtvaart en Formule 1 gebruikt voor serieproductie
van het chassis en de carrosserie. De portieren, de achterklep en de
carrosserie van de SLR zijn gemaakt van
koolstofvezel-composietmateriaal. Vroeger was de vervaardiging van dit
materiaal een tijdrovend proces, maar in samenwerking met de experts
van het Mercedes-Benz Technology Center in Sindelfingen heeft McLaren
een nieuwe geoptimaliseerd productieproces ontwikkeld, gebaseerd op
ervaringen uit de textielindustrie. Hierdoor wordt veel tijd bespaard.
Ook voor de productie van de hoedenplank is een geavanceerde methode
ontwikkeld. Dit onderdeel heeft een vrij gecompliceerde structuur met
diverse openingen, maar kan niettemin geheel geautomatiseerd uit een
stuk worden gemaakt. Om dit te bereiken kozen Mercedes-Benz en zijn
partners voor de Sheet Molding Compound (SMC)-methode, verder
verbeterd tot Advanced SMC. Het voordeel is dat de matten van
koolstofvezel niet langer met de hand gemaakt worden, maar met behulp
van machines. Deze matten worden wederom door machines op de juiste
positie gelegd en gesneden, waarna onder hoge temperatuur het ruwe
materiaal in de gewenste vorm wordt geperst. Mercedes-Benz is de
eerste autofabrikant die gebruik maakt van componenten die met behulp
van de Advanced SMC-methode zijn geproduceerd.
Net zoals bij de sportieve modellen van Mercedes-AMG geldt ook voor de
Mercedes-Benz SLR McLaren het een man, een motor-principe. De 5,5
litermotor van de Mercedes-Benz SLR McLaren wort gemaakt in een
speciale hal in de fabriek van Mercedes-AMG in Affalterbach. De
voornaamste reden om te kiezen voor Mercedes-AMG als motorenbouwer is
de lange staat van dienst van deze gespecialiseerde onderneming op het
gebied van high-performance en competitiemotoren. De handtekening van
de verantwoordelijke ingenieur staat gegraveerd in het motorblok, een
garantie voor opperste kwaliteit en zorg.
De exclusieve omgeving van het McLaren Technology Center in Woking
past geheel bij de verwachtingen van de klanten van de SLR. Het
verkoopconcept van dit topmodel heeft het centrum in Woking als
middelpunt. Het SLR Experience Center komt volledig tegemoet aan de
wensen van bezitters van de Silberpfeil van de 21e eeuw.
AutoRai