Socialistische Partij
Stuur een waakhond naar Brussel
18-05-2004 * De SP brengt meer vrijwilligers op straat en zet meer
media in dan ooit in het kader van Europese verkiezingen. Duizenden
vrijwilligers en een door gerenommeerde reclamemakers vorm gegeven
campagne via radio, tv en Internet moeten de inzet van de SP aan de
man brengen: stuur een waakhond naar Brussel!
Zanger Bob Fosko nam een speciaal campagnelied op: `Stuur een waakhond
naar Brussel!' (tekst Bob Fosko, JanPaul vd Meij, Jan Boerstoel;
muziek Wouter Planteijdt). Jasper Faber en Lex Szanto van Dr. Film
maakten de bijbehorende videoclip, naar een idee van Johan Kramer, met
een hoofdrol voor de waakhond, de symbolische lijsttrekker van de SP.
De clip wordt uitgezonden in de zendtijd voor politieke partijen en
verder in de reclameblokken van landelijke en regionale zenders. De
audioversie wordt uitgezonden via een groot aantal radiozenders.
De campagneclip is nu al te zien op Internet, waar een grote
interactieve campagnesite www.europa.sp.nl is opgezet met een
campagne-weblog, waar kandidaten en leden van het campagneteam
dagelijks verslag doen van de campagne. Webkunstenaar Michiel Hoving
maakte een speciale waakhond-webanimatie voor de site, die ook nog een
SMS-service aanbiedt en verschillende campagne-E-cards".
Er worden door campagnevrijwilligers 3 miljoen verkiezingsfolders
verspreid, ondersteund door tienduizenden `waakhond'-posters, naar een
ontwerp van art director Krijn van Noordwijk (Laboratorivm). Op
zaterdag 22 mei toert Bob Fosko met een negenkoppige band door
Nederland. In de stadscentra van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam
brengt hij dan onder meer het campagnelied ten gehore. SP-voorman Jan
Marijnissen en Europees lijsttrekker Erik Meijer zorgen voor de
politieke ondersteuning. Op diezelfde dag houden lokale activisten in
tientallen gemeenten een enquête onder het winkelend publiek over de
gevolgen van de euro en de invloed van de Europese Unie op het
dagelijkse leven van de mensen. Kort voor 10 juni worden nog 500.000
oproepen van Jan Marijnissen verspreid om vooral te gaan stemmen als
men vindt dat `Brussel' te veel de baas gaat spelen. Marijnissen zelf
trekt de campagne om zijn woonplaats Oss `Europees kampioen
opkomststijging' te maken.