Socialistische Partij

Stuur een waakhond naar Brussel

18-05-2004 * De SP brengt meer vrijwilligers op straat en zet meer media in dan ooit in het kader van Europese verkiezingen. Duizenden vrijwilligers en een door gerenommeerde reclamemakers vorm gegeven campagne via radio, tv en Internet moeten de inzet van de SP aan de man brengen: stuur een waakhond naar Brussel!

Zanger Bob Fosko nam een speciaal campagnelied op: `Stuur een waakhond naar Brussel!' (tekst Bob Fosko, JanPaul vd Meij, Jan Boerstoel; muziek Wouter Planteijdt). Jasper Faber en Lex Szanto van Dr. Film maakten de bijbehorende videoclip, naar een idee van Johan Kramer, met een hoofdrol voor de waakhond, de symbolische lijsttrekker van de SP. De clip wordt uitgezonden in de zendtijd voor politieke partijen en verder in de reclameblokken van landelijke en regionale zenders. De audioversie wordt uitgezonden via een groot aantal radiozenders.

De campagneclip is nu al te zien op Internet, waar een grote interactieve campagnesite www.europa.sp.nl is opgezet met een campagne-weblog, waar kandidaten en leden van het campagneteam dagelijks verslag doen van de campagne. Webkunstenaar Michiel Hoving maakte een speciale waakhond-webanimatie voor de site, die ook nog een SMS-service aanbiedt en verschillende campagne-E-cards".

Er worden door campagnevrijwilligers 3 miljoen verkiezingsfolders verspreid, ondersteund door tienduizenden `waakhond'-posters, naar een ontwerp van art director Krijn van Noordwijk (Laboratorivm). Op zaterdag 22 mei toert Bob Fosko met een negenkoppige band door Nederland. In de stadscentra van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam brengt hij dan onder meer het campagnelied ten gehore. SP-voorman Jan Marijnissen en Europees lijsttrekker Erik Meijer zorgen voor de politieke ondersteuning. Op diezelfde dag houden lokale activisten in tientallen gemeenten een enquête onder het winkelend publiek over de gevolgen van de euro en de invloed van de Europese Unie op het dagelijkse leven van de mensen. Kort voor 10 juni worden nog 500.000 oproepen van Jan Marijnissen verspreid om vooral te gaan stemmen als men vindt dat `Brussel' te veel de baas gaat spelen. Marijnissen zelf trekt de campagne om zijn woonplaats Oss `Europees kampioen opkomststijging' te maken.