Nederlandse Vereniging van journalisten

Digitaal manifest over fotoprijzen
19 mei 2004

Ook nu nog, in het huidige digitale tijdperk, blijven kranten en tijdschriften proberen om eenzijdig hun prijs op te leggen voor een product (=foto) waar zij zelf opdracht voor geven. In Amerika circuleert een "digitaal manifest" dat naadloos past op de Nederlandse situatie in de fotojournalistiek. Ook daar is in vergelijking met zo'n twintig jaar geleden de prijs voor een foto nagenoeg gelijkgebleven en ook daar rijzen de kosten voor digitale fotografie de pan uit. In het manifest worden fotojournalisten opgeroepen om gezamenlijk redacteuren en opdrachtgevers op te voeden en te informeren over de dure digitale diensten en uit te leggen dat digitale fotografie consequenties heeft voor de prijs van het product.

Digitale fotografie betekent investeren. En om bij te blijven zal de fotojournalist steeds opnieuw moeten investeren. Die kosten moeten op de een of andere manier terugverdiend worden om ook in de toekomst te kunnen blijven werken. Uit het manifest blijkt duidelijk dat professionele, digitale fotografie duur is. Naast bijscholingscursussen voor steeds wijzigende software zijn er ook steeds weer nieuwe systemen op de markt, die nog beter en sneller werken.

Gepleit wordt voor gespecificeerde nota's waarin alle (digitale) handelingen afzonderlijk worden gecalculeerd, waarbij een onderscheid is gemaakt in kosten digitale opname, kosten beeldvoorbereiding, en kosten beeldafwerking.
Een lijst van algemene kosten en diensten waar vergoeding tegenover zou moeten staan kan er als volgt uitzien:
productie-uitrusting (camera, belichting); uitrusting naproductie (computer, printer, kaartlezer, scanner, monitor, brander);
herbruikbare media (geheugenkaarten); media als cd's, dvd's, afdrukken, digitale polaroid-inkt;
RAW-omzetting, digtaal downloaden en voorbereiden basisdocumenten;
verfijning en vergroting (Photoshop) tijdens naproductie;
contactvellen en webgaleries;
cd, dvd, ftp-levering en archivering.