Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Opsplitsing energiebedrijven disproportioneel

De Provincie Noord-Brabant heeft de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken van de Tweede Kamer vragen voorgelegd naar aanleiding van het Kabinetsplan energiebedrijven op te splitsen. Deze hebben betrekking op het disproportionele karakter van de voorgenomen maatregel en de discriminatie die dit tot gevolg heeft voor Nederlandse ten opzichte van buitenlandse bedrijven. De Provincie pleit ervoor geen overhaaste maatregelen te nemen totdat er meer duidelijkheid is op deze punten.

De Provincie Noord-Brabant, grootaandeelhouder in Essent, deelt het uitgangspunt van de minister dat het publiek belang van een goede energievoorziening dient te zijn gewaarborgd tegen aanvaardbare prijzen voor de consument. De voorgenomen afsplitsing van het volledige netwerk roept bij de Provincie een aantal vragen op, ook omdat Nederland daarmee een afwijkende positie inneemt binnen Europa.

Disproportioneel
De Europese Elektriciteitsrichtlijn schrijft een 'juridische afscheiding' van het netwerkbedrijf voor: netwerkactiviteiten moeten in een apart bedrijfsonderdeel komen. De huidige wetgeving in Nederland voorziet hier al in. Ook zijn instrumenten beschikbaar om oneerlijke concurrentie en onderinvesteringen tegen te gaan. Het Europees recht maakt onteigening in bepaalde gevallen weliswaar mogelijk, maar alleen als de maatregel proportioneel is. Gelet op de Nederlandse situatie, maar ook de (leverings)historie van de Nederlandse energiebedrijven, voldoet de voorgenomen splitsing niet aan het algemeen beginsel van proportionaliteit.


Oneerlijke concurrentie
De opsplitsingsmaatregel zorgt ervoor dat Nederlands bedrijven met een netwerk niet op de Nederlandse markt mogen opereren, maar buitenlandse bedrijven met een netwerk wel. Dit resulteert in oneerlijke concurrentie. Geïntegreerde buitenlandse bedrijven kunnen een sterkere positie in Nederland opbouwen, terwijl door verlies van schaalvoordeel Nederlandse energiebedrijven het moeijker hebben een marktpositie op te bouwen in het buitenland. De Provincie verwacht hierdoor een verslechtering van de werkgelegenheid in deze innovatieve, industriële sector. De vraag is of hiermee het belang van de consument is gediend.


Financiële schade
De (publieke) aandeelhouders kunnen hun belangen na splitsing desgewenst kapitaliseren. Het kabinet komt hier naar eigen zeggen tegemoet aan de wens tot afstoten van deze aandelen. Onduidelijk is echter onder welke condities. De Provincie vreest dat splitsing tot schade zal leiden voor de aandeelhouders. Zo zullen publieke aandeelhouders, gelet op de commerciële risico's, min of meer gedwongen worden hun aandelen in het toekomstige leveringsbedrijf snel van de hand te doen, wat de waarde van de aandelen negatief zal beïnvloeden. Ook zal een gering aantal kopers te vinden zijn netwerkbedrijf gezien de opgelegde beperkingen. Ook hier zal dat een negatief effect op (de waarde van) de aandelen hebben. De Provincie wil als aandeelhouder hieromtrent meer duidelijkheid en zekerheid, temeer daar het de maatschappelijke verplichting van de aandeelhouder is maximale aandeelhouderswaarde te realiseren.

Uitstel
Het kabinetsvoorstel tot opsplitsing is een drastische ingreep en de weg er naar toe bevat nog veel onzekerheden en lijkt een relatief gering effect te hebben op de eindgebruikersmarkt. Daar splitsing een onomkeerbaar proces met onvoorziene gevolgen voor de energiebedrijven, de aandeelhouders én de consument, bepleit de Provincie geen overhaaste besluiten te nemen en in goed overleg tot verbeteringen in de structuur van de energievoorziening in Nederland en Europa te komen.