Humanistisch Verbond

Aftrap van de campagne `waarden in de opvoeding'.

Op 24 en 25 april werden in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg de kaderdagen van het HV gehouden. Tijdens dit weekend vond de interne aftrap van de campagne `zelf denken samen leven, waarden in de opvoeding' plaats. Het HV heeft besloten ieder jaar een nieuw thema te kiezen dat aansluit bij zelf denken samen leven. Vanaf september 2004 zal met het thema grootschalig naar buiten worden getreden.Met het thema opvoeding hoopt het HV nieuwe doelgroepen aan te spreken. Met name ouders van kinderen op de basis- en middelbare school, hoopt het HV door het kiezen van dit onderwerp te bereiken. Tijdens de kaderdagen werd op zaterdag het thema inhoudelijk toegelicht; waarom heeft het HV voor dit thema gekozen, met welke achtergrond gaan we dit thema naar buiten dragen. Vragen als wat zijn onze waarden, hoe komen we eraan, wat willen we doorgeven aan onze kinderen en hoe vormen onze kinderen hun eigen waarden staan daarbij centraal. Zondag werden de afdelingen inzichtelijk gemaakt in het campagne voeren op lokaal niveau.

Het kind zélf

Roger van Boxtel benadrukt in zijn inleiding, dat de belangrijkste waarde in de opvoeding het kind zelf is. "Kinderen en jongeren zijn nogal eens het onderwerp van bezuinigingen, om een nieuwe pedagogische stijl op uit te proberen, om fatsoensnormen in te prenten, om producten aan kwijt te kunnen en om een levensbeschouwelijke zuil mee in stand te houden of te scheppen. Dit komt niet altijd ten goede van het kind, daarom is de eerste waarde de ontwikkeling en ontplooiing van het kind." Ook de `waarde' democratie krijgt van hem extra aandacht: "Het humanisme gaat uit van seculiere waarden als democratische, sociale en humanitaire waarden. Waarden krijgen betekenis door ze steeds opnieuw voelbaar en ervaarbaar te maken. Om daadwerkelijk een eigen levensvisie te kunnen ontwikkelen is ruimte nodig om zelfstandig met ingewikkelde vragen bezig te zijn. Die levensvisie geeft het leven van kinderen en jongeren betekenis en zin, omdat ze een doel of richting hebben."

Roger van Boxtel heeft zelf ook kinderen en kent uit ervaring de vragen waar je als opvoeder tegenaan loopt en het belang van het doorgeven van waarden (en normen) aan kinderen. Van Boxtel besluit zijn lezing met een citaat van Tzvetan Todorov uit het Financieel Dagblad. Todorov ontving de Spinozalens 2004. `We zijn vreemde sociale dieren. We vinden die bevestiging vaak in groepen, via liefde, aandacht en lof van de andere groepsleden. Maar als we die bevestiging niet krijgen, omdat we immigrant zijn, of werk- of dakloos zijn, dan zoeken we bevestiging in het gebruik van gewelddadige middelen. Door andere mensen te vernederen, door hun onze wil op te leggen. We vergelijken ons steeds met anderen, de inferioriteit van de ander toont en versterkt onze eigen superioriteit. Dat doen we niet in naam van het kwaad, maar omdat we bevestiging zoeken. Daarom moeten we ons goed realiseren dat wij kwaad doen als wij besluiten om menselijk leven op te offeren, hoe lovenswaardig onze motieven ook zijn.

Factor van betekenis

Na van Boxtel neemt Ineke de Vries het over om het te hebben over de praktische kant van campagnevoeren. "Zonder de steun van de afdelingen, kán er geen campagne gevoerd worden." Uitgangspunt bij De Vries is de noodzaak om de vereniging bloeiend te houden. Want: "Om een factor van betekenis te zijn in de samenleving en om mogelijk te houden dat humanistisch werk wordt gedaan - het geestelijk werk in de zorg, het leger en bij justitie, de uitvaartbegeleiding en relatieviering - moet er een groter draagvlak voor het HV komen." Naast de eigen diensten heeft het HV een verantwoordelijkheid richting Universiteit voor Humanistiek (UvH), de Humanistische Omroep (Human) en het Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Het voeren van campagnes begint volgens Ineke de Vries bij jezelf. "Gewoon door te zeggen dat u humanist bent en waarom u het belangrijk vindt dat een humanistisch geluid gehoord wordt, humanistisch geestelijk werk wordt gedaan en onderwijs wordt gegeven met de belangrijke waarden autonomie, zelfbeschikking, vrijheid, respect en rechtvaardigheid."

Om de campagne tot een groot succes te maken, kent deze twee componenten, een interne en een externe. Met de interne campagne bedoelt De Vries dat de jaarlijkse thema's in de vereniging worden uitgekozen, uitgewerkt en uitgedragen in de vorm van activiteiten op regionaal en lokaal niveau. Het LB ondersteunt in de vorm van inhoudelijke visie, foldermateriaal, formats voor advertenties, persberichten e.d. De externe campagne wordt gevoerd via een publiekscampagne. Ineke de Vries in haar speech: "Aan de ene kant willen we het HV profileren door met onze thema's naar buiten te treden en het debat op te zoeken maar ook door aan te sluiten bij andere organisaties die zich met deze thema's bezig houden. Aan de andere kant zullen we actief, landelijk leden gaan werven door advertenties, spotjes en alle andere mogelijke, wellicht ludieke middelen om potentiële leden te bereiken en simpelweg te roepen dat we bestaan en dat je lid of donateur kunt worden. Ook denken we na over andere vormen van binding dan lidmaatschap, omdat tegenwoordig mensen makkelijker bereid lijken ad hoc hun (financiële) steun te geven dan zich meteen aan te melden als lid." Om de publiekscampagne straks te doen slagen wordt er momenteel gewerkt aan een aantal praktische zaken. De nieuwe site van het HV is in ontwikkeling en moet vóór september in de lucht zijn en de bereikbaarheid van het LB wordt verbeterd door het automatisch menu af te schaffen. Met ingang van 1 mei krijgt iedereen gewoon weer iemand aan de lijn die zegt: Goedemorgen, met het Humanistisch Verbond, wat kan ik voor u doen? De directeur van het HV benadrukt nog eens dat beide campagnes niet op zichzelf staan: "Het moet een spannend, creatief en effectief samenspel zijn van landelijke en lokale activiteiten, waar het gezamenlijk gevoel voor het belang van humanisme leidraad is." Het thema waarden in de opvoeding loopt van nu tot september 2005. Vanaf eind 2005 zal een nieuw thema centraal staan.

Zaalvragen

Zowel Roger van Boxtel als Ineke de Vries vinden in het publiek een gewillig oor. Zo'n 70 leden uit verschillende delen van het land zijn op de kaderdagen afgekomen. De aanwezigen maken na afloop van de lezingen gebruik van de gelegenheid om hun voorzitter en directeur te bevragen. Zo vraagt een man uit het publiek waarom toch steeds de nadruk wordt gelegd op nieuwe normen en waarden, waarom wordt er niet meer vastgehouden aan de oude? Volgens hem komt dit door de invloed van de vele culturen. Van Boxtel reageert door te zeggen dat de `oude' waarden niet overboord zijn gezet, maar dat waarden wél aanpassing vragen aan de huidige samenleving. "Waarden moeten jongeren eigen worden gemaakt. We moeten ons afvragen of wij ons wel zo gedragen dat anderen het kunnen overnemen. We leven nu eenmaal samen met andere culturen. Ongeveer twee miljoen mensen hebben een andere afkomst. Het humanistische gedachtegoed kan een waardevolle bijdrage leveren. We moeten géén terugtrekkende beweging maken of mensen in de hoek drukken.

Verschillende mensen uit de afdeling geven aan dat ze blij zijn dat het HV de tijd neemt om de campagne voor te bereiden en pas in september ermee naar buiten zal treden. Het geeft afdelingen de tijd om het programma voor volgend jaar daarop aan te passen. Enkele leden verwachten wel dat het HV een duidelijk standpunt inneemt in het kader van `waarden in de opvoeding'. Moeten we geen concrete norm naar buiten communiceren. Iemand geeft als voorbeeld `kinderen mag je niet slaan'. Roger van Boxtel en Ineke de Vries zijn het hier beiden mee eens. Maar vinden eveneens dat die punten door de aanwezigen zelf geagendeerd moeten worden. Van Boxtel heeft het over bv. de 10 geboden van de opvoeding terwijl De Vries het liever heeft over het aap-noot-mies van de opvoeding. Een ander punt waar de aanwezigen zeer tevreden over zijn is de aansluiting wat betreft de campagne bij andere organisaties, zoals het 25-jarig jubileum van Stichting HVO.