Het Nederlandse Rode Kruis


19 mei 2004
Nederlandse Rode Kruis wint publieksprijs Nationale ICT Award

De Nationale ICT Award wordt jaarlijks uitgereikt door het Ministerie van Economische Zaken, Nederland ICT en Media Plaza. Het Nederlandse Rode Kruis ontving meer dan de helft van de stemmen voor het unieke Internet Registratie en Informatie Systeem (I-RIS).

Nederlands publiek
"Veel ongerustheid kan worden voorkomen als snel na een ramp bekend is of familieleden getroffen zijn en waar zij zijn. Met het groot aantal stemmen voor het registratiesysteem van het Rode Kruis toont het Nederlandse publiek aan dat zij een goede voorbereiding op rampen heel belangrijk vindt," zegt Marc Hofstra, adjunct-directeur van het Nederlandse Rode Kruis.

Snelle registratie en matching voorkomt veel ongerustheid

Gemeentes verantwoordelijk
Volgens de rampenwet zijn gemeentes verantwoordelijk voor de registratie van getroffenen en hun verwanten. Deze zijn echter niet altijd in staat om, als de nood aan de man komt, snel een hoogwaardige slachtofferregistratie en informatiefunctie operationeel te maken en dagenlang in de lucht te houden. Het Rode Kruis levert de gemeentes de verwanten informatie: telefoonteams, registratie en verwerking van de gegevens, waarin het Internet Registratie en Informatie Systeem (I-RIS) voorziet.

Veel sneller
In het verleden was registratie een tijdrovend proces. Na de ramp in Enschede duurde het twee weken voordat alle slachtoffers en dus ook de niet-slachtoffers en hun verwanten waren geregistreerd. Vaak is het moeilijk om de gegevens meteen te achterhalen. Liggen vermisten in het ziekenhuis, zijn ze op de vlucht geslagen of werkt hun telefoon niet meer? Zowel voor reddingswerkers als voor de verwanten is het van groot belang dat de registratie van slachtoffers onmiddellijk van start gaat. Het Nederlandse Rode Kruis heeft de internet-toepassing ontwikkeld met een financiering van de ministeries van BZK en VWS.

Meer informatie: hulpverlening bij rampen