19 mei 2004
Nederlandse Rode Kruis wint publieksprijs Nationale ICT Award
De Nationale ICT Award wordt jaarlijks uitgereikt door het Ministerie
van Economische Zaken, Nederland ICT en Media Plaza. Het Nederlandse
Rode Kruis ontving meer dan de helft van de stemmen voor het unieke
Internet Registratie en Informatie Systeem (I-RIS).
Nederlands publiek
"Veel ongerustheid kan worden voorkomen als snel na een ramp bekend is
of familieleden getroffen zijn en waar zij zijn. Met het groot aantal
stemmen voor het registratiesysteem van het Rode Kruis toont het
Nederlandse publiek aan dat zij een goede voorbereiding op rampen heel
belangrijk vindt," zegt Marc Hofstra, adjunct-directeur van het
Nederlandse Rode Kruis.
Snelle registratie en matching
voorkomt veel ongerustheid
Gemeentes verantwoordelijk
Volgens de rampenwet zijn gemeentes verantwoordelijk voor de
registratie van getroffenen en hun verwanten. Deze zijn echter niet
altijd in staat om, als de nood aan de man komt, snel een hoogwaardige
slachtofferregistratie en informatiefunctie operationeel te maken en
dagenlang in de lucht te houden. Het Rode Kruis levert de gemeentes de
verwanten informatie: telefoonteams, registratie en verwerking van de
gegevens, waarin het Internet Registratie en Informatie Systeem
(I-RIS) voorziet.
Veel sneller
In het verleden was registratie een tijdrovend proces. Na de ramp in
Enschede duurde het twee weken voordat alle slachtoffers en dus ook de
niet-slachtoffers en hun verwanten waren geregistreerd. Vaak is het
moeilijk om de gegevens meteen te achterhalen. Liggen vermisten in het
ziekenhuis, zijn ze op de vlucht geslagen of werkt hun telefoon niet
meer? Zowel voor reddingswerkers als voor de verwanten is het van
groot belang dat de registratie van slachtoffers onmiddellijk van
start gaat. Het Nederlandse Rode Kruis heeft de internet-toepassing
ontwikkeld met een financiering van de ministeries van BZK en VWS.
Meer informatie: hulpverlening bij rampen
Het Nederlandse Rode Kruis