EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

19 mei 2004

OVERLAST RING ANTWERPEN BEZORGT BEDRIJFSLEVEN MILJOENENSCHADE

Vandaag heeft Rijkswaterstaat bekend gemaakt welke maatregelen zij gaat treffen om vanaf 17 juni a.s. de overlast voor Nederlandse weggebruikers te beperken tijdens de werkzaamheden aan de ring van Antwerpen. De belangrijkste maatregel is het adviseren over alternatieve routes.

EVO is verheugd dat Rijkswaterstaat het daar niet bij laat. EVO heeft meerdere malen aangedrongen op de aanleg van extra rijstroken daar waar knelpunten dreigen te ontstaan. Met de aanleg van de noodstrook bij Bergen op Zoom wordt een belangrijk knooppunt tijdens de reconstructieperiode ontlast.

EVO is teleurgesteld dat de advisering over alternatieve routes zich alleen tot wegen in het zuiden beperkt. Het bedrijfsleven gevestigd ten noorden van de rivieren wordt daardoor richting Antwerpen geconfronteerd met grote onzekerheid over de betrouwbaarheid van de route en de duur van de reis.

Al tijdens de voorbereidingen op de werken loopt de extra reistijd van een vrachtwagen vaak op tot anderhalf uur per rit. Gevolg is dat de goederen later bij de afnemer worden bezorgd, waardoor het productieproces vertraging oploopt. Het bedrijfsleven ondervindt hierdoor een miljoenenschade. EVO verwacht dat dit economisch nadeel alleen maar zal toenemen als de werken tussen 17 juni en november 2004 daadwerkelijk in uitvoering gaan.

Een bijkomend probleem voor de ondernemer is dat het praktisch onmogelijk is voor het vrachtverkeer om gebruik te maken van provinciale wegen als alternatieve routes. De meeste provinciale wegen zijn namelijk niet geschikt voor vrachtverkeer door de vele rotondes, drempels en hoogtebeperkingen van tunnels en bruggen. Daarnaast is de capaciteit van de provinciale wegen niet toereikend. Vrachtverkeer is daarom gedwongen gebruik te maken van rijkswegen richting en vanuit het zuiden.

EVO pleit er nogmaals voor dat Rijkswaterstaat start met het geven van route-informatie vanaf de lijn Leiden-Utrecht-Arnhem. Het bedrijfsleven kan dan bijtijds een keuze maken om gebruik te maken van een alternatieve route. Op die manier kunnen ondernemers tijdig anticiperen op vertragingen richting en bij Antwerpen om de economische schade zoveel mogelijk te beperken.