Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Inspecties rapporteren over leerlingenzorg en veiligheid
Vandaag heeft minister Van der Hoeven het `Plan van Aanpak Veiligheid in het
onderwijs en de opvang van risicoleerlingen' naar de Tweede Kamer gestuurd. De
Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie Jeugdzorg hebben in opdracht van de
ministeries van OCW en VWS in dit kader gezamenlijk onderzoek gedaan, waarbij
het Terra College als casus heeft gediend. Het onderzoek is verbreed naar een
landelijk beeld op het gebied van leerlingenzorg en veiligheid in het vmbo. De
rapportage hierover is vastgelegd in het rapport `Zorg voor veiligheid'.
Veiligheid is zorg voor leerlingen. Uit het onderzoek van beide inspecties blijkt dat de
veiligheid op scholen wordt bevorderd als leerlingen worden gekend en problemen
worden onderkend, gesignaleerd en aangepakt. Versterking en professionalisering
van de leerlingbegeleiding is een belangrijk aangrijpingspunt. Daarbij moeten
afspraken over de inhoud van de verantwoordelijkheden van de leerlingbegeleiders
binnen de school eenduidig worden vastgelegd.
Volgens het onderzoek is systematische betrokkenheid van alle geledingen in en
rond de scholen en uit de leefwereld van de leerlingen van belang. Scholen en
ouders werken nog te weinig samen. De ouders hebben een primaire taak in het hele
opvoedingsproces. Hun betrokkenheid bij de zorg en veiligheid op de school is nog
onderbelicht. Verder kan de zorgcapaciteit van de scholen worden verbeterd door
betere integratie van kennis en vaardigheden uit andere instellingen, zoals jeugdzorg
en speciaal onderwijs, maar ook door samenwerking met de politie. Betrokkenen
moeten daarbij duidelijke afspraken maken en de verantwoordelijkheden inkaderen.
Uit het onderzoek blijkt dat de individuele scholen, jeugdzorg en andere betrokkenen
concrete afspraken moeten maken om probleemleerlingen tijdig hulp te kunnen
bieden. Pro-actieve leerlingenzorg met vroegtijdige signalering kan bijdragen aan
vermindering van de veiligheidsrisico's. De huidige ad hoc aanpak wordt dan
omgezet in een structurele, sluitende aanpak. Betrokkenheid en duidelijke sturing
vanuit het management van de scholen is daarbij essentieel.