Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Inspecties rapporteren over leerlingenzorg en veiligheid

Vandaag heeft minister Van der Hoeven het `Plan van Aanpak Veiligheid in het onderwijs en de opvang van risicoleerlingen' naar de Tweede Kamer gestuurd. De Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie Jeugdzorg hebben in opdracht van de ministeries van OCW en VWS in dit kader gezamenlijk onderzoek gedaan, waarbij het Terra College als casus heeft gediend. Het onderzoek is verbreed naar een landelijk beeld op het gebied van leerlingenzorg en veiligheid in het vmbo. De rapportage hierover is vastgelegd in het rapport `Zorg voor veiligheid'.

Veiligheid is zorg voor leerlingen. Uit het onderzoek van beide inspecties blijkt dat de veiligheid op scholen wordt bevorderd als leerlingen worden gekend en problemen worden onderkend, gesignaleerd en aangepakt. Versterking en professionalisering van de leerlingbegeleiding is een belangrijk aangrijpingspunt. Daarbij moeten afspraken over de inhoud van de verantwoordelijkheden van de leerlingbegeleiders binnen de school eenduidig worden vastgelegd.

Volgens het onderzoek is systematische betrokkenheid van alle geledingen in en rond de scholen en uit de leefwereld van de leerlingen van belang. Scholen en ouders werken nog te weinig samen. De ouders hebben een primaire taak in het hele opvoedingsproces. Hun betrokkenheid bij de zorg en veiligheid op de school is nog onderbelicht. Verder kan de zorgcapaciteit van de scholen worden verbeterd door betere integratie van kennis en vaardigheden uit andere instellingen, zoals jeugdzorg en speciaal onderwijs, maar ook door samenwerking met de politie. Betrokkenen moeten daarbij duidelijke afspraken maken en de verantwoordelijkheden inkaderen.

Uit het onderzoek blijkt dat de individuele scholen, jeugdzorg en andere betrokkenen concrete afspraken moeten maken om probleemleerlingen tijdig hulp te kunnen bieden. Pro-actieve leerlingenzorg met vroegtijdige signalering kan bijdragen aan vermindering van de veiligheidsrisico's. De huidige ad hoc aanpak wordt dan omgezet in een structurele, sluitende aanpak. Betrokkenheid en duidelijke sturing vanuit het management van de scholen is daarbij essentieel.