Accountantsdienst
AD/2004/34144
RAPPORT
Inzake de zevende voortgangsrapportage Structuur Uitvoering Werk en Inkomen
Den Haag, 18 mei 2004
Accountantsdienst van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI
Accountantsdienst
INHOUDSOPGAVE pag.
1 Opdracht 1
2 Samenvatting 2
2.1 Reikwijdte van het onderzoek door de AD 2
2.2 Normen en uitgangspunten 2
2.3 Uitkomst van het onderzoek door de AD 3
3 Conclusie 4
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI
Accountantsdienst
1 OPDRACHT
De Tweede Kamer heeft, op voorstel van de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (Vaste Commissie), in mei 2000 de SUWI-voorstellen aangewezen als groot
project, hetgeen betekent dat de Procedureregeling grote projecten van toepassing is op dit project.
De Vaste Commissie is voor het SUWI-project belast met het toezicht op de uitvoering van deze
regeling.
De accountantsdienst beoordeelt de kwaliteit, de volledigheid van de voortgangsrapportage en de
toereikendheid van de projectorganisatie en stelt hiervan een rapport op.
Dit rapport bevat het oordeel en de bevindingen van de Accountantsdienst (AD) van het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bij de zevende voortgangsrapportage van het
ministerie aan de Tweede Kamer over de nieuwe structuur van de uitvoerings-organisatie van werk
en inkomen (SUWI). Dit rapport wordt op de derde woensdag van mei 2004 als afzonderlijk
document gelijktijdig met de zevende voortgangsrapportage SUWI naar de Kamer gezonden.
In § 2.1 wordt de reikwijdte van het onderzoek uiteengezet.
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 1
Accountantsdienst
2 SAMENVATTING
2.1 Reikwijdte van het onderzoek door de AD
Wij hebben ons onderzoek uitgevoerd met inachtneming van de voorschriften in de
Procedureregeling grote projecten en de controlevoorschriften voor grote projecten zoals
opgenomen in het Handboek controle departementale accountantsdienst. Voorts is rekening
gehouden met de aanpassingen in de Procedureregeling die op 9 april 2002 door de Tweede
Kamer, op voorstel van de Commissie voor de Rijksuitgaven, zijn aangenomen (Kamerstukken II,
2001/2002, 28247, nr.1).
Aangezien de Projectorganisatie en de Veranderorganisatie per 1 januari 2002 zijn opgeheven
verrichten wij geen onderzoek op de toereikendheid hiervan.
In een brief van 14 juni 2002 van SZW aan de Vaste Commissie (W&I/SIU/2002/43721) is
aangegeven dat de voortgangsrapportages zullen aansluiten bij de reguliere informatievoorziening
zoals deze in de SUWI-wet is geregeld (de begrotings- en budget-cyclus). Het tijdstip van
verschijnen van de zevende voortgangsrapportage met als peildatum 1 januari 2004 valt samen met
de indiening van de verantwoordingsstukken over 2003 van de uitvoeringsorganisaties en het
jaarverslag van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) over uitkomsten van de
toezichtswerkzaamheden over 2003.
De AD heeft bij de zevende voortgangsrapportage onderzocht of over alle door de Vaste
Commissie gewenste onderwerpen is gerapporteerd.
De kwaliteit van de informatie in de voortgangsrapportage maakt geen onderdeel uit van ons
onderzoek. Ter vermijding van doublures in de accountantscontrole heeft ons onderzoek zich niet
gericht op de inhoudelijke juistheid van de informatie in de voortgangsrapportage
Financiële informatie
In de zevende voortgangsrapportage is financiële informatie opgenomen afgeleid uit voornamelijk de
jaarverslagen over 2003 van CWI, IB, BKWI, RWI, UWV en SVB. In overeenstemming met de
Procedureregeling hebben wij de aansluiting met het departementaal jaarverslag 2003 beoordeeld en
vastgesteld. Ook hebben wij aansluiting gezocht met de beschikbare jaarverslagen van
uitvoeringsorganisaties.Wij hebben geen accountantscontrole toegepast op in de
voortgangsrapportage opgenomen financiële informatie, dat wil zeggen dat wij de desbetreffende
ontvangsten en uitgaven niet hebben gecontroleerd op juistheid, volledigheid en rechtmatigheid. Deze
veelal uit de jaarverslagen van uitvoeringsorganisaties afgeleide cijfers zijn immers reeds
gecontroleerd door de accountants van deze organisaties.
2.2 Normen en uitgangspunten
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 2
Accountantsdienst
De normen en uitgangspunten die wij hebben gehanteerd bij ons onderzoek voor de beoordeling van
de kwaliteit en volledigheid van de voortgangsrapportage zijn ontleend aan:
· de Procedureregeling grote projecten, inclusief de wijzigingen zoals opgenomen in Kamerstukken
II, 2001/2002, 28 247, nr. 1;
· de brief van de Vaste Commissie (23 april 2002) waarin onderwerpen zijn opgenomen waarover
in de voortgangsrapportage moet worden gerapporteerd;
· de verslagen van het Algemeen Overleg waarin de minister heeft toegezegd bepaalde
onderwerpen in de voortgangsrapportage te behandelen.
De zevende voortgangsrapportage heeft betrekking op de projectuitvoering en moet voldoen
aan de in bijlage B van de Procedureregeling opgenomen "Aanwijzingen voor de informatie-
voorziening in de fase van project-uitvoering".
2.3 Uitkomst van het onderzoek door de AD
Specifieke Informatiebehoefte
In de brief van 23 april 2002 heeft de Vaste Commissie de volgende onderwerpen bepaald
waarover dient te worden gerapporteerd:
1. het samenvoegen van de uitvoeringsinstellingen tot het UWV;
2. de vorming van CWI's;
3. ICT-programma SUWI;
4. de reïntegratie en sociale activering;
5. de inrichting van het bestuurlijk- en toezichtskader;
6. de vormgeving aan cliëntenparticipatie;
7. de vormgeving handhaving en fraudebestrijding;
8. de financiële aspecten van de verschillende operaties;
9. NV KLIQ.
Elk onderwerp is onderverdeeld in een aantal aandachtsgebieden.
Daarnaast moet worden voldaan aan toezeggingen van de minister en de staatssecretaris aan de
Kamer met betrekking tot SUWI (volgen en zonodig attenderen).
De Commissie wil naast deze onderwerpen geïnformeerd worden over de stand van zaken met
betrekking tot de implementatie van de aanbevelingen van Berenschot ter voorkoming dan wel
vermindering van de geconstateerde risico's voor de voortgang.
Bij elk onderwerp verwacht de Vaste Commissie informatie in tijd en geld met als peildatum voor de
ambities 1 januari 2004. Daarnaast wordt bij de onderwerpen 4, 7 en 9 ook volume-informatie
verwacht. De ambities worden gerelateerd aan de gewenste eindsituatie (1-1-2006).
Bevindingen
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 3
Accountantsdienst
In de zevende voortgangsrapportage zijn de onderwerpen en de aandachtspunten zoals zijn vermeld
in de brief van 23 april 2002 van de Vaste Commissie op toereikende wijze gerapporteerd. De
onderwerpen/aandachtsgebieden waarover informatie op een andere manier beschikbaar is of
gelijktijdig of later aan de Kamer wordt toegezonden zijn specifiek in de voortgangsrapportage
genoemd.
In de zevende voortgangsrapportage wordt ingegaan op de ambities voor 1 januari 2006, 1 januari
2005, 1 januari 2004 (peildatum huidige rapportage) en de realisatie tot nu toe. In de gekozen
hoofdstukken staan vooral de uitvoeringsorganisaties centraal. Accent is gegeven aan de vorming van
het UWV, CWI, de implementatie van SUWI bij de gemeenten en de onderlinge samenwerking.
Aan SVB en IWI zijn geen afzonderlijke hoofdstukken gewijd. Voor SVB is de reden dat de
gevolgen van SUWI voor deze organisatie zich beperken tot de bestuurlijke inrichting en het toezicht.
Onderwerp 5 is voor wat betreft de Inspectie Werk en Inkomen niet in de voortgangsrapportage
behandeld omdat deze zelfstandig aan de Kamer rapporteert over de uitkomsten van haar
toezichtwerkzaamheden. Waar nodig is hiernaar verwezen.
Over de ontvlechting van Arbeidsvoorziening (onderwerp 9) wordt de Kamer separaat
geïnformeerd.
De zevende voortgangsrapportage sluit zoveel mogelijk aan bij de zesde voortgangsrapportage. Wij
hebben de relatie vastgesteld tussen de financiële informatie in deze voortgangsrapportage en de in
de departementale begrotingsstukken opgenomen informatie. Waar mogelijk is getoetst aan de
jaarverslagen van de uitvoeringsorganisaties. Uitgaande van die vaststelling is deze informatie in de
voortgangsrapportage juist.
3 Conclusie
De redenen voor het niet opnemen van sommige onderwerpen en/of aandachtsgebieden achten wij
aanvaardbaar. Hiermee rekening houdend beoordelen wij de volledigheid van de informatie als
toereikend.
Voor zover dat mogelijk was hebben wij de juistheid van de financiële informatie vastgesteld door
vergelijking met in het departementale jaarverslag en in jaarverslagen van uitvoeringsorganisaties over
2003 opgenomen cijfers.
Den Haag, 18 mei 2004
De directeur van de Accountantsdienst,
(A. Kastelein RE RA)
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 4
Accountantsdienst
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 5
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid