Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Accountantsdienst

AD/2004/34144
RAPPORT

Inzake de zevende voortgangsrapportage Structuur Uitvoering Werk en Inkomen

Den Haag, 18 mei 2004
Accountantsdienst van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI

Accountantsdienst

INHOUDSOPGAVE pag.


1 Opdracht 1
2 Samenvatting 2 2.1 Reikwijdte van het onderzoek door de AD 2 2.2 Normen en uitgangspunten 2 2.3 Uitkomst van het onderzoek door de AD 3
3 Conclusie 4

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI

Accountantsdienst


1 OPDRACHT

De Tweede Kamer heeft, op voorstel van de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Vaste Commissie), in mei 2000 de SUWI-voorstellen aangewezen als groot project, hetgeen betekent dat de Procedureregeling grote projecten van toepassing is op dit project. De Vaste Commissie is voor het SUWI-project belast met het toezicht op de uitvoering van deze regeling.

De accountantsdienst beoordeelt de kwaliteit, de volledigheid van de voortgangsrapportage en de toereikendheid van de projectorganisatie en stelt hiervan een rapport op. Dit rapport bevat het oordeel en de bevindingen van de Accountantsdienst (AD) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bij de zevende voortgangsrapportage van het ministerie aan de Tweede Kamer over de nieuwe structuur van de uitvoerings-organisatie van werk en inkomen (SUWI). Dit rapport wordt op de derde woensdag van mei 2004 als afzonderlijk document gelijktijdig met de zevende voortgangsrapportage SUWI naar de Kamer gezonden. In § 2.1 wordt de reikwijdte van het onderzoek uiteengezet.

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 1

Accountantsdienst


2 SAMENVATTING

2.1 Reikwijdte van het onderzoek door de AD

Wij hebben ons onderzoek uitgevoerd met inachtneming van de voorschriften in de Procedureregeling grote projecten en de controlevoorschriften voor grote projecten zoals opgenomen in het Handboek controle departementale accountantsdienst. Voorts is rekening gehouden met de aanpassingen in de Procedureregeling die op 9 april 2002 door de Tweede Kamer, op voorstel van de Commissie voor de Rijksuitgaven, zijn aangenomen (Kamerstukken II, 2001/2002, 28247, nr.1).

Aangezien de Projectorganisatie en de Veranderorganisatie per 1 januari 2002 zijn opgeheven verrichten wij geen onderzoek op de toereikendheid hiervan.

In een brief van 14 juni 2002 van SZW aan de Vaste Commissie (W&I/SIU/2002/43721) is aangegeven dat de voortgangsrapportages zullen aansluiten bij de reguliere informatievoorziening zoals deze in de SUWI-wet is geregeld (de begrotings- en budget-cyclus). Het tijdstip van verschijnen van de zevende voortgangsrapportage met als peildatum 1 januari 2004 valt samen met de indiening van de verantwoordingsstukken over 2003 van de uitvoeringsorganisaties en het jaarverslag van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) over uitkomsten van de toezichtswerkzaamheden over 2003.

De AD heeft bij de zevende voortgangsrapportage onderzocht of over alle door de Vaste Commissie gewenste onderwerpen is gerapporteerd.
De kwaliteit van de informatie in de voortgangsrapportage maakt geen onderdeel uit van ons onderzoek. Ter vermijding van doublures in de accountantscontrole heeft ons onderzoek zich niet gericht op de inhoudelijke juistheid van de informatie in de voortgangsrapportage

Financiële informatie
In de zevende voortgangsrapportage is financiële informatie opgenomen afgeleid uit voornamelijk de jaarverslagen over 2003 van CWI, IB, BKWI, RWI, UWV en SVB. In overeenstemming met de Procedureregeling hebben wij de aansluiting met het departementaal jaarverslag 2003 beoordeeld en vastgesteld. Ook hebben wij aansluiting gezocht met de beschikbare jaarverslagen van uitvoeringsorganisaties.Wij hebben geen accountantscontrole toegepast op in de voortgangsrapportage opgenomen financiële informatie, dat wil zeggen dat wij de desbetreffende ontvangsten en uitgaven niet hebben gecontroleerd op juistheid, volledigheid en rechtmatigheid. Deze veelal uit de jaarverslagen van uitvoeringsorganisaties afgeleide cijfers zijn immers reeds gecontroleerd door de accountants van deze organisaties.
2.2 Normen en uitgangspunten

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 2

Accountantsdienst

De normen en uitgangspunten die wij hebben gehanteerd bij ons onderzoek voor de beoordeling van de kwaliteit en volledigheid van de voortgangsrapportage zijn ontleend aan:
· de Procedureregeling grote projecten, inclusief de wijzigingen zoals opgenomen in Kamerstukken II, 2001/2002, 28 247, nr. 1;

· de brief van de Vaste Commissie (23 april 2002) waarin onderwerpen zijn opgenomen waarover in de voortgangsrapportage moet worden gerapporteerd;

· de verslagen van het Algemeen Overleg waarin de minister heeft toegezegd bepaalde onderwerpen in de voortgangsrapportage te behandelen.

De zevende voortgangsrapportage heeft betrekking op de projectuitvoering en moet voldoen aan de in bijlage B van de Procedureregeling opgenomen "Aanwijzingen voor de informatie- voorziening in de fase van project-uitvoering".

2.3 Uitkomst van het onderzoek door de AD

Specifieke Informatiebehoefte
In de brief van 23 april 2002 heeft de Vaste Commissie de volgende onderwerpen bepaald waarover dient te worden gerapporteerd:


1. het samenvoegen van de uitvoeringsinstellingen tot het UWV;

2. de vorming van CWI's;

3. ICT-programma SUWI;

4. de reïntegratie en sociale activering;

5. de inrichting van het bestuurlijk- en toezichtskader;

6. de vormgeving aan cliëntenparticipatie;

7. de vormgeving handhaving en fraudebestrijding;

8. de financiële aspecten van de verschillende operaties;

9. NV KLIQ.

Elk onderwerp is onderverdeeld in een aantal aandachtsgebieden.
Daarnaast moet worden voldaan aan toezeggingen van de minister en de staatssecretaris aan de Kamer met betrekking tot SUWI (volgen en zonodig attenderen).
De Commissie wil naast deze onderwerpen geïnformeerd worden over de stand van zaken met betrekking tot de implementatie van de aanbevelingen van Berenschot ter voorkoming dan wel vermindering van de geconstateerde risico's voor de voortgang.

Bij elk onderwerp verwacht de Vaste Commissie informatie in tijd en geld met als peildatum voor de ambities 1 januari 2004. Daarnaast wordt bij de onderwerpen 4, 7 en 9 ook volume-informatie verwacht. De ambities worden gerelateerd aan de gewenste eindsituatie (1-1-2006).

Bevindingen
AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 3

Accountantsdienst

In de zevende voortgangsrapportage zijn de onderwerpen en de aandachtspunten zoals zijn vermeld in de brief van 23 april 2002 van de Vaste Commissie op toereikende wijze gerapporteerd. De onderwerpen/aandachtsgebieden waarover informatie op een andere manier beschikbaar is of gelijktijdig of later aan de Kamer wordt toegezonden zijn specifiek in de voortgangsrapportage genoemd.
In de zevende voortgangsrapportage wordt ingegaan op de ambities voor 1 januari 2006, 1 januari 2005, 1 januari 2004 (peildatum huidige rapportage) en de realisatie tot nu toe. In de gekozen hoofdstukken staan vooral de uitvoeringsorganisaties centraal. Accent is gegeven aan de vorming van het UWV, CWI, de implementatie van SUWI bij de gemeenten en de onderlinge samenwerking. Aan SVB en IWI zijn geen afzonderlijke hoofdstukken gewijd. Voor SVB is de reden dat de gevolgen van SUWI voor deze organisatie zich beperken tot de bestuurlijke inrichting en het toezicht. Onderwerp 5 is voor wat betreft de Inspectie Werk en Inkomen niet in de voortgangsrapportage behandeld omdat deze zelfstandig aan de Kamer rapporteert over de uitkomsten van haar toezichtwerkzaamheden. Waar nodig is hiernaar verwezen.

Over de ontvlechting van Arbeidsvoorziening (onderwerp 9) wordt de Kamer separaat geïnformeerd.

De zevende voortgangsrapportage sluit zoveel mogelijk aan bij de zesde voortgangsrapportage. Wij hebben de relatie vastgesteld tussen de financiële informatie in deze voortgangsrapportage en de in de departementale begrotingsstukken opgenomen informatie. Waar mogelijk is getoetst aan de jaarverslagen van de uitvoeringsorganisaties. Uitgaande van die vaststelling is deze informatie in de voortgangsrapportage juist.


3 Conclusie
De redenen voor het niet opnemen van sommige onderwerpen en/of aandachtsgebieden achten wij aanvaardbaar. Hiermee rekening houdend beoordelen wij de volledigheid van de informatie als toereikend.
Voor zover dat mogelijk was hebben wij de juistheid van de financiële informatie vastgesteld door vergelijking met in het departementale jaarverslag en in jaarverslagen van uitvoeringsorganisaties over 2003 opgenomen cijfers.

Den Haag, 18 mei 2004

De directeur van de Accountantsdienst,

(A. Kastelein RE RA)

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 4

Accountantsdienst

AD-rapport bij de zevende voortgangsrapportage SUWI 5