Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan deVoorzitter Raad van Bestuur Postbus 90801
2509 LV Den Haag
CWI Anna van Hannoverstraat 4
de heer drs. R. de Groot Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Postbus 58191
1040 HD Amsterdam
I.a.a. de directeur BKWI
de heer drs. O. Kinkhorst
Postbus 7801
1008 AA Amsterdam
Uw brief Ons kenmerk
2004/0122 UB/04/19243
Onderwerp Datum
Jaarstukken BKWI 2003 19 mei 2004
Geachte heer De Groot,
In deze brief geef ik u mijn inhoudelijke oordeel over uw jaarverslag 2003 en daarmee over
het functioneren van BKWI in 2003.
Daarnaast dient uw besluit tot vaststelling van de jaarrekening CWI en daarmee de
jaarrekening BKWI 2003 door mij te worden goedgekeurd (artikel 49, zevende lid, van de
Wet SUWI). Ik heb besloten deze goedkeuring te verlenen, waarbij ik uw schrijven d.d. 10
maart 2004 met kenmerk 2004/0122 beschouw als uw besluit tot vaststelling, zoals bedoeld
in artikel 49, zevende lid, van de Wet SUWI. Een afschrift van het goedkeuringsbesluit treft
u hierbij aan.
Conform artikel 5.10a, derde lid, van de Regeling SUWI bestaat het jaarverslag en de
jaarrekening CWI uit twee afzonderlijke delen, waarvan één deel uitsluitend betrekking
heeft op BKWI.
Op 19 mei a.s. zal ik de tussenevaluatie SUWI 2004 aan beide Kamers der Staten-Generaal
aanbieden. Uw jaarverslag en een afschrift van voorliggende brief stuur ik als onderdeel van
deze zending mee (conform artikel 49, tiende lid, van de Wet SUWI).
De tussenevaluatie bevat een beoordeling van de resultaten van de eerste twee jaar SUWI.
Voorliggende brief vormt de uitwerking van het oordeel over BKWI zoals dat in de
tussenevaluatie is opgenomen. Een afschrift van de tussenevaluatie en de aanbiedingsbrief
treft u hierbij aan.
Oordeel over het functioneren van BKWI in 2003
2
Ik ben van mening dat u in 2003 een goede bijdrage heeft geleverd aan de uitvoering van het
beheer van Suwinet. Tevens heeft u een belangrijke bijdrage geleverd aan het faciliteren van
de totstandkoming van werkproceskoppelingen en ICT in de keten. De bestuurlijke
ophanging van BKWI bij één van de partijen (BKWI is onderdeel van CWI, maar is daar
afzonderlijk gepositioneerd) is in dit kader geen beletsel gebleken. Op basis van de reeds
bestaande of in de toekomst op te leveren voorzieningen moet er verder gewerkt worden aan
optimalisatie van de ketensamenwerking. In het kader van de implementatie van SUWI en
de afspraken die de ketenpartners maken, zal BKWI ook in de toekomst een belangrijke
ondersteunende rol hebben.
Hieronder ga ik nader in op een aantal onderwerpen die van belang zijn geweest bij het
formuleren van mijn oordeel over het functioneren van BKWI in 2003.
Beheren en ontwikkelen van Suwinet en het coördineren van afspraken met ketenpartners
In het kader van het beheer van Suwinet Inkijk meldt u in het jaarverslag dat alle
geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot Inkijk. Het aantal gebruikers van Suwinet
gestegen tot 19.000 gebruikers. In 2003 is een belangrijke slag gemaakt met het aansluiten
van gemeenten. Tevens is de nieuwe release van Suwinet Inkijk na een aantal maanden
uitstel, in 2003 succesvol geïmplementeerd. De prestaties van Suwinet Inkijk blijven naar
mijn mening echter een punt van aandacht. Uit het jaarverslag valt op te maken dat Suwinet
Inkijk en met name een aantal componenten bij ketenpartners nog niet volledig voldeed aan
de normen en afspraken in het kader van betrouwbaarheid, beschikbaarheid en performance.
Ondanks dat er in 2003 verbeteringen zijn te constateren vraag ik u in het kader van Suwinet
ook in 2004 in de coördinatie tussen ketenpartners aandacht te blijven schenken aan de
tekortkomingen in de betrouwbaarheid, beschikbaarheid en de performance en hierover
afspraken maken met ketenpartijen. In de meibrief voor 2005 ben ik tevens ingegaan op de
doelen in het kader van BKWI als een gestroomlijnde beheerorganisatie van Suwinet.
Keten: programmatische ondersteuning van afspraken tussen ketenpartijen
In 2003 heeft de ketensamenwerking steeds meer inhoud gekregen. De uitvoering van het
begin 2003 vastgestelde Programma Ketenresultaten krijgt gestalte. Dit heeft geleid tot
belangrijke, veelal ook randvoorwaardelijke, producten en afspraken. De feitelijke
samenwerking komt vooral op lokaal en regionaal niveau tot stand. De lokale uitvoerders
blijken zich bewust van de noodzaak tot optimalisatie van de samenwerking ten behoeve
van het gezamenlijke en daarmee ook het eigen resultaat. Ook de keten-ICT wordt meer en
meer vanuit lokale ontwikkelingen gevoed, in samenhang met de proeftuin-gewijze
ontwikkeling van Sonar bij CWI. Landelijke implementatie is aan de orde wanneer de
toegevoegde waarde zich op locatie heeft bewezen.
Het huidige inzicht in de zich ontwikkelende praktijk dient als basis voor de koers en
agenda voor de komende jaren. De door de ketenpartners in AKO-verband ontwikkelde
visie op de toekomst, die tegelijkertijd met de tussenevaluatie SUWI aan de beide Kamers
wordt aangeboden, biedt een belangrijke basis voor de komende jaren. Er is afgesproken dat
de daarin beschreven uitgangspunten en ambities door de ketenpartners gezamenlijk
uitgewerkt worden in een nieuw realistisch en meetbaar ketenprogramma, dat voor 1 juli in
concept gereed is.
In het kader van het Programma Ketenresultaten faciliteert BKWI onder andere het Platform
Proces en ICT (PPI). In het jaarverslag geeft u aan dat niet alle activiteiten en afspraken
waar BKWI de ketenpartners ondersteunt en coördineert, op schema liggen of succesvol
worden afgerond. In het kader van ketenproceskoppelingen en ICT zijn opleverdata
3
verschoven en is er sprake van vertraging bij de uitvoering van projecten bij ketenpartijen.
Ik ben van mening dat BKWI voor 2004 zijn coördinerende en faciliterende taak met
betrekking tot proceskoppeling en ICT bij ketenpartijen, stevig zal moeten blijven oppakken
en in eerste instantie richting AKO en PPI aangeven wanneer trajecten en projecten in dit
kader vertragingen en risico's met zich meebrengen. In dit kader is het door de
ketenpartners op te stellen ketenprogramma van belang. De concrete toekomstgerichte
afspraken van de AKO leden over ketenprocessen en ICT bepalen in 2004 en 2005 de
prioriteiten en doelstelling van BKWI. De prioriteiten en doelstelling vormen tevens een
belangrijk aandachtspunt in de meibrief BKWI voor 2005.
Rapportage beveiligingsbeleid en EDP-audit
Hoewel het jaar 2003 verbetering terzake laat zien, is het stelsel van maatregelen en
procedures nog niet zodanig dat een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare
gegevensverwerking binnen uw organisatie waaronder de beveiliging van Suwinet
(gegevensuitwisseling) voldoende gewaarborgd is. Ik verzoek u daarom een plan van
aanpak op stellen en in uitvoering te nemen, waarin op basis van een risico-analyse
aangegeven wordt welke acties ondernomen moeten worden, ertoe leidend dat bij de audit
over het jaar 2004 een positief oordeel door de EDP-auditor (als bedoeld in artikel 5.22
i.c.m. artikel 6.4 Regeling SUWI) kan worden afgegeven over de opzet en het bestaan op 31
december van een stelsel van maatregelen en procedures. Over 2005 dient tevens een
positief oordeel over de werking daarvan bereikt te worden. Ik verzoek u over de voortgang
en resultaten in de kwartaal- en jaarverantwoording te rapporteren.
Met betrekking tot de (verantwoording over de) beveiliging van Suwinet ga ik ervan uit dat
u medio 2004 in samenwerking met de ketenpartners komt tot een gezamenlijk uitgewerkt
normenkader en een verantwoordingsrichtlijn op basis van Bijlage XIV Regeling SUWI, die
dienst doen als basis voor de EDP-audit als bedoeld in art. 6.4 Regeling SUWI.
Doelmatigheid
In mijn afweging die heeft geleid tot de goedkeuring van uw besluit tot vaststelling van uw
jaarrekening heb ik vastgesteld dat het resultaat van BKWI 219.535,-- bedraagt.
Ik verzoek u het resultaat voor het boekjaar 2003 ter hoogte 219.535,-- over te maken op
rekeningnummer 1923.21.366 t.n.v. het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
o.v.v. debiteurennummer 105-2004/26460.
Uit het bestemmingsfonds (2002) was een bedrag van 2.487.713,-- vrijgevallen voor 2003.
Het restant van het bestemmingsfonds ter hoogte van 403.287 zal nog worden aangewend
aan projecten in 2004.
De niet aangewende Rijksbijdrage voor projecten is als schuld aan SZW opgenomen en
bedraagt 1.016.899,--. Dit bedrag zal in 2004 worden aangewend voor projecten.
In de bijlage "Veranderprogramma" bij het jaarverslag geeft u aan welke projecten het
betreft. Ik hecht eraan dat voor de projecten die uit het resterende bestemmingsfonds worden
gefinancierd en als schuld aan SZW op uw balans zijn opgenomen het beoordelingskader
voor de projectfinanciering gehandhaafd blijft. Dit houdt onder meer in dat de
verantwoording over deze projecten meeloopt in de verantwoording over de projecten 2004.
Kwaliteit van de verantwoordingsinformatie
Het jaarverslag BKWI 2003 is redelijk omvangrijk en uitgebreid. Aandachtspunt voor het
jaarverslag 2004 is de aansluiting tussen verantwoording activiteiten /resultaten en
financiële informatie en de omvang van het jaarverslag.
4
In het jaarverslag verantwoordt BKWI zich over een aantal prestatie-indicatoren. Voor 2004
is SZW in het kader van het verantwoordingsmodel 2004 in afstemming met BKWI bezig
met de aanpassing en aanscherping van de prestatie-indicatoren en de daarbij behorende
normen. Deze prestatie-indicatoren zijn ook opgenomen in de meibrief 2005.
Tot slot
In de meibrief 2005 heb ik aangegeven welke beleidsmatige prioriteiten ik zie voor uw
organisatie in 2005. Ik ga ervan uit dat u al in 2004 verbeteracties hiertoe initieert. Dit geldt
evenzeer voor de acties verwoord in mijn brief aan de Tweede Kamer van 30 maart 2004
(kamerstukken II, 2003-2004, 26448, nr. 126) met mijn maatregelen gericht op de
versterking van sturing en toezicht.
Op basis van mijn oordeel over het jaarverslag zie ik daarnaast de volgende
aandachtspunten voor 2004:
· in het kader van beheer van Suwinet Inkijk zou BKWI afspraken moeten maken met
ketenpartners over de verbetering van de betrouwbaarheid, beschikbaarheid en
performance van de verschillende componenten van Inkijk;
· de AKO leden maken concrete toekomstgerichte afspraken met betrekking tot
ketenprocessen en ICT voor 2004 en 2005 op basis van de bestuurlijke analyse. Ik vraag
u de afspraken en de programmering met betrekking tot ketenprocessen en ICT met de
ketenpartners te vertalen in concrete activiteiten;
· in het kader van informatie beveiliging vraag ik u voor 2004 een plan van aanpak op te
stellen en in uitvoering te nemen om tot een positief oordeel van de EDP-auditor te
komen. Tevens vraag ik u richting de ketenpartijen activiteiten te ontplooien en initiëren
ter verbetering van de beveiliging van het gehele stelsel.
Ik verzoek u in de tweede kwartaalverslag 2004 uw voortgang op bovengenoemde
actiepunten aan te geven.
Hoogachtend,
de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
(mr. A.J. de Geus)
5
Directie Uitvoeringsbeleid
Nr. UB/2004/19243
Onderwerp: Goedkeuringsbesluit van het besluit tot vaststelling jaarrekening Bureau
Keteninformatisering Werk en Inkomen 2003
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mr. A. J. de Geus
Gelet op artikel 49, zevende lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en
inkomen;
BESLUIT:
Goedkeuring te verlenen aan het door de Centrale Organisatie Werk en Inkomen getroffen
besluit van 10 maart 2004 tot vaststelling van de jaarrekening Bureau Keteninformatisering
Werk en Inkomen 2003
Den Haag, 19 mei 2004
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Voor nadere informatie over deze beschikking kunt u terecht bij de hierboven genoemde contactpersoon.
Overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht kan tegen deze beschikking schriftelijk bezwaar worden
gemaakt door degene wiens belang rechtstreeks bij deze beschikking betrokken is. Daartoe moet binnen zes
weken na de dag van verzending van deze beschikking een bezwaarschrift worden ingediend bij de Minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, t.a.v. de Directie Wetgeving, Bestuurlijke en Juridische
Aangelegenheden, Bureau Ondersteuning Bezwaar en Beroep, Postbus 90801, 2509 LV 's-Gravenhage.
Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en ten minste te bevatten de naam en het adres van de
indiener, de dagtekening, een omschrijving van deze beschikking alsmede de reden(en) waarom de
beschikking niet juist wordt gevonden.
Verzocht wordt bij het bezwaarschrift een kopie van deze beschikking en van eventuele andere op de zaak
betrekking hebbende stukken te voegen.
Het bezwaar schort de werking van deze beschikking niet op.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid