Ministerie van Verkeer en Waterstaat

VenW onderzoekt beleving omwonenden Schiphol

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt periodiek hoe de omwonenden Schiphol ervaren. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de beleving van omwonenden sinds het in gebruik nemen van de vijfde baan. Doordat voor de ingebruikname van de vijfde een nulmeting is gedaan en een vervolgmeting bij volledig gebruik van het vijfbanenstelsel is gehouden, is het mogelijk om ontwikkelingen in de beleving van omwonenden in kaart te brengen. De intentie is om de beleving jaarlijks te peilen. De resultaten worden via internet beschikbaar gesteld.

Uit het onderzoek blijkt dat in de omgeving van Schiphol nog steeds veel draagvak is voor de luchthaven. Wel ervaren omwonenden sinds het in gebruik nemen van de Polderbaan (de vijfde start- en landingsbaan), meer geluidsoverlast. Er is geen daling te zien in de ervaring van de veiligheid: ruim tachtig procent voelt zich veilig. Dit blijkt uit conclusies van Onderzoeksbureau Intomart dat in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2003 twee telefonische onderzoeken liet uitvoeren naar de beleving van het vliegverkeer rondom Schiphol. Wat betreft de geluidsoverlast gaat het om de persoonlijke beleving van de ondervraagden. De uitkomsten van de onderzoeken zeggen niets over een feitelijke toe- of afname van de hoeveelheid vliegtuiggeluid.

De toename van door omwonenden ervaren geluidsoverlast is het sterkst op plaatsen waar volgens berekeningen, na ingebruikname van het vijfbanenstelsel, ook meer geluidsbelasting zou komen. Op plaatsen waar het vijfbanenstelsel een vermindering van de geluidsbelasting zou betekenen, neemt de ervaren geluidsoverlast niet af.

De algemene houding tegenover Schiphol blijft bij een ruime meerderheid van omwonenden (75 procent) en overige Nederlanders positief. Er heerst echter scepsis over de haalbaarheid van de zogeheten dubbeldoelstelling. Slechts eenderde van de omwonenden gelooft dat Schiphol kan groeien binnen de gestelde milieugrenzen. Ook wordt getwijfeld of de bescherming van omwonenden tegen overlast wel voldoende prioriteit krijgt. Het vertrouwen in de wet- en regelgeving en de handhaving daarvan is daardoor afgenomen. Ongeveer de helft van de omwonenden staat positief tegenover verdere uitbreiding van de luchthaven.

De uitkomsten van het onderzoek worden verder gebruikt bij de evaluatie van de Schipholwet en bij de uitwerking van de informatievoorziening aan de omwonenden.

Lees voor meer informatie de management summary, het volledige rapport en de Kamerbrief.