Gemeente Alkmaar


Aanpassingen nodig in Alkmaars openbaar vervoer,
College wil buskaartje voor EUR 1,-

Alkmaar, 19 mei 2004

Als het aan het college van B&W van Alkmaar ligt, past de gemeente jaarlijks EUR 235.000 bij om rijksbezuinigingen op het openbaar vervoer in Alkmaar op te vangen. Deze bijdrage is nodig om naast maatregelen als het schrappen van buslijnen en sneldienstritten het openbaar vervoer in Alkmaar op peil te houden. Daarnaast wordt voorgesteld geplande uitgaven uit te stellen. Het tekort voor het openbaar vervoer in Alkmaar loopt op van circa EUR 460.000,- in 2005 tot EUR 650.000,- in 2008. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de rijksbezuinigingen die Alkmaar treffen. Om het gebruik van het OV te stimuleren, wil het college in december 2004 een EUR 1,- kaartje introduceren

Het `Openbaar Vervoerplan' is een concrete uitwerking van de kaders en uitgangspunten uit de `Openbaar Vervoervisie'. Het plan is onder meer opgesteld op verzoek van de raad. Opdracht was uit te zoeken hoe het is gesteld met de prijs, kwaliteit en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in Alkmaar in de nabije toekomst.

Opheffen buslijnen en -ritten
Voorgesteld wordt, gezien het geringe aantal reizigers, onder meer het traject van servicelijn 10 tussen NS-station Alkmaar en De Vleugels in De Hoef op te heffen. Reizigers in De Hoef hebben als alternatief stadslijn 22. Het traject van servicelijn 10 tussen De Vleugels en NS-station Alkmaar via het MCA en de binnenstad blijft gehandhaafd. Ook wordt voorgesteld de zeven sneldienstritten in de middag van lijn 23 te schrappen. Als alternatief kunnen de reizigers gebruik maken van de standaarddienstregeling met een frequentie van vier keer per uur van stadslijn 22. Daarnaast is het voorstel servicelijn 12 via de Vroonermeer te laten lopen waardoor lijn 24 kan komen te vervallen.

's Avonds en op zondag servicebussen op stadsbusroutes Het college wil dat 's avonds en op zondagen servicebussen gaan rijden op de stadsbusroutes nadat de servicebuslijnen zijn gestopt. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van het stadsnet verbeterd. In principe ligt de gemiddelde snelheid van een servicebus lager dan die van een stadsbus. De verwachting is dat 's avonds en op zon- en feestdagen de capaciteit voldoende is en de gemiddelde snelheid niet te zeer daalt. Het serviceniveau dat hoort bij de servicebus zal ook in deze periode op de betreffende stadsbuslijnen worden aangeboden.

EUR 1,- buskaartje
Met ingang van medio december 2004 wil het college gedurende een dienstregelingseizoen experimenteren met een EUR 1,- kaartje. Dit eurokaartje is geldig op zowel de stads- als servicelijnen. Doel van de actie is om goedkoop openbaar vervoer aan te bieden en om het vooral gemakkelijk te maken voor reizigers. Een rit (zonder overstap) in de stad kost ongeacht het aantal zones EUR 1,- . Het kaartje is in de bus te koop. De actie is altijd van toepassing, maar op werkdagen na 09.00 uur. De strippenkaarten en andere vervoerbewijzen blijven gewoon bestaan. Connexxion neemt het risico van de eventuele derving van reizigersinkomsten voor 2005 op zich en de gemeente verzorgt de communicatie en promotie van de tariefactie.

Start maatregelen en tariefactie
De maatregelen en de tariefactie zullen ingaan als de nieuwe dienstregeling medio december 2004 ingaat. Connexxion zal tegen die tijd de reizigers informeren over de wijzigingen in de dienstregeling. De voorstellen uit het Openbaar Vervoerplan worden in 2006 geëvalueerd. Dan worden keuzes gemaakt voor de dienstregelingen 2007 en 2008.

19 mei 2004