Gemeente Alkmaar
Aanpassingen nodig in Alkmaars openbaar vervoer,
College wil buskaartje voor EUR 1,-
Alkmaar, 19 mei 2004
Als het aan het college van B&W van Alkmaar ligt, past de gemeente
jaarlijks EUR 235.000 bij om rijksbezuinigingen op het openbaar
vervoer in Alkmaar op te vangen. Deze bijdrage is nodig om naast
maatregelen als het schrappen van buslijnen en sneldienstritten het
openbaar vervoer in Alkmaar op peil te houden. Daarnaast wordt
voorgesteld geplande uitgaven uit te stellen. Het tekort voor het
openbaar vervoer in Alkmaar loopt op van circa EUR 460.000,- in 2005
tot EUR 650.000,- in 2008. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de
rijksbezuinigingen die Alkmaar treffen. Om het gebruik van het OV te
stimuleren, wil het college in december 2004 een EUR 1,- kaartje
introduceren
Het `Openbaar Vervoerplan' is een concrete uitwerking van de kaders en
uitgangspunten uit de `Openbaar Vervoervisie'. Het plan is onder meer
opgesteld op verzoek van de raad. Opdracht was uit te zoeken hoe het
is gesteld met de prijs, kwaliteit en toegankelijkheid van het
openbaar vervoer in Alkmaar in de nabije toekomst.
Opheffen buslijnen en -ritten
Voorgesteld wordt, gezien het geringe aantal reizigers, onder meer het
traject van servicelijn 10 tussen NS-station Alkmaar en De Vleugels in
De Hoef op te heffen. Reizigers in De Hoef hebben als alternatief
stadslijn 22. Het traject van servicelijn 10 tussen De Vleugels en
NS-station Alkmaar via het MCA en de binnenstad blijft gehandhaafd.
Ook wordt voorgesteld de zeven sneldienstritten in de middag van lijn
23 te schrappen. Als alternatief kunnen de reizigers gebruik maken van
de standaarddienstregeling met een frequentie van vier keer per uur
van stadslijn 22. Daarnaast is het voorstel servicelijn 12 via de
Vroonermeer te laten lopen waardoor lijn 24 kan komen te vervallen.
's Avonds en op zondag servicebussen op stadsbusroutes
Het college wil dat 's avonds en op zondagen servicebussen gaan rijden
op de stadsbusroutes nadat de servicebuslijnen zijn gestopt. Hierdoor
wordt de toegankelijkheid van het stadsnet verbeterd. In principe ligt
de gemiddelde snelheid van een servicebus lager dan die van een
stadsbus. De verwachting is dat 's avonds en op zon- en feestdagen de
capaciteit voldoende is en de gemiddelde snelheid niet te zeer daalt.
Het serviceniveau dat hoort bij de servicebus zal ook in deze periode
op de betreffende stadsbuslijnen worden aangeboden.
EUR 1,- buskaartje
Met ingang van medio december 2004 wil het college gedurende een
dienstregelingseizoen experimenteren met een EUR 1,- kaartje. Dit
eurokaartje is geldig op zowel de stads- als servicelijnen. Doel van
de actie is om goedkoop openbaar vervoer aan te bieden en om het
vooral gemakkelijk te maken voor reizigers. Een rit (zonder overstap)
in de stad kost ongeacht het aantal zones EUR 1,- . Het kaartje is in
de bus te koop. De actie is altijd van toepassing, maar op werkdagen
na 09.00 uur. De strippenkaarten en andere vervoerbewijzen blijven
gewoon bestaan. Connexxion neemt het risico van de eventuele derving
van reizigersinkomsten voor 2005 op zich en de gemeente verzorgt de
communicatie en promotie van de tariefactie.
Start maatregelen en tariefactie
De maatregelen en de tariefactie zullen ingaan als de nieuwe
dienstregeling medio december 2004 ingaat. Connexxion zal tegen die
tijd de reizigers informeren over de wijzigingen in de dienstregeling.
De voorstellen uit het Openbaar Vervoerplan worden in 2006
geëvalueerd. Dan worden keuzes gemaakt voor de dienstregelingen 2007
en 2008.
19 mei 2004