Time : 4:21:22 PM
Date : Saturday, May 22, 2004
Sender Name: Ministère de l'intérieur

Minister Dewael verfijnt en vult bestaande veiligheidsvoorschriften voor rally's De veiligheid van het publiek en van de buurtbewoners bij rally's is een belangrijke bezorgdheid van de Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael.

Snelheidswedstrijden op de openbare weg zijn in principe verboden. Voor rally's kan de burgemeester een uitzondering toestaan. Dit gebeurt in België zo een 75-tal keer per jaar.

Na het dodelijke ongeval tijdens de Rally van de Condroz vorig jaar, liet Minister Dewael de bestaande veiligheidsvoorschriften en de naleving ervan evalueren door de Commissie voor Veiligheid bij Sportwedstrijden voor Auto's.

Uit deze evaluatie blijkt dat de bestaande regeling voldoet, maar dat sommige punten verder verduidelijkt worden zodat een eenduidige interpretatie mogelijk wordt. Minister Dewael kondigde dit zaterdag 22 mei aan tijdens een werkbezoek aan de Seizoensrally in Bree.

Alle aspecten die te maken hebben met de veiligheid van de buurtwoners en het publiek zullen daarom veel specifieker omschreven worden in een nieuwe Omzendbrief die Dewael richt aan de Gouverneurs en de burgemeesters.

Zo kan het niet langer dat parcours elk jaar langs dezelfde buurtwoners lopen. De hinder wordt gespreid door twee opeenvolgende jaren een andere route uit te stippelen. Bovendien moet elke buurtwoner wiens woonst in het parcours ligt, persoonlijk gecontacteerd worden. De mensen moeten heel goed weten dat hun voortuin of hun oprit niet veilig zijn. Tot op heden gebeurde dat niet expliciet genoeg.

Bijzondere aandacht moet er gaan naar de veiligheidsmaatregelen rond een jump. Het ongeval van de Condroz-rally gebeurde naast zo een verhoging.
Een jump zorgt voor spektakel en trekt veel publiek aan. Minister Dewael bepaalt nu zeer specifiek dat een minimale verboden zone van 100 op 30 meter achter de jump moet gerespecteerd worden. Voor een holle weg zijn de richtlijnen nog strikter.

Voor andere publiekspunten blijft de 10-meter zone van toepassing. Maar deze zal nu ook materieel afgebakend worden. Voor het publiek moet het immers duidelijk zijn waar het kan staan. Stewards spelen hierbij een belangrijke begeleidende rol. Ook wanneer een deel van het publiek zich verplaatst, wat meestal het geval is na de eerste 15 wagens, dienen de stewards op hun oorspronkelijk spektakelpunt te blijven.

De verbindingstrajecten over het grondgebied van andere gemeenten zijn niet spectaculair en dus minder gevaarlijk. Daarom zijn ze nogal eens over het hoofd gezien in het verleden. Vaak komen deze trajecten voor op het grondgebied van andere gemeenten dan deze waar het eigenlijk parcours ligt.
In de nieuwe Omzendbrief wordt de toepassing van de wegcode voor deze verbindingstrajecten benadrukt. Een overleg met alle betrokken gemeenten zorgt voor meer duidelijkheid.

Het specifieker maken van het wettelijk kader betekent een grotere garantie op veilige rally's.

Via de adviezen van de Commissie voor Veiligheid bij Sportwedstrijden voor Auto's wordt de organisatie van elke rally grondig gescreend op het vlak van veiligheidsmaatregelen.
De nieuwe Omzendbrief geeft aan de Gouverneurs, Burgemeesters en de organisatoren van rally's meer duidelijkheid vooraf én een betere omkadering.

Perscontact:
Laurent Panneels: 0475 43 91 41
Greet Geypen: 0479 39 58 17

URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)

Translations:

Minister Dewael verfijnt en vult bestaande veiligheidsvoorschriften voor rally's1 La sécurité du public et des riverains à l'occasion des rallyes est une préoccupation importante pour le Ministre de l'Intérieur Patrick DEWAEL.

Les concours de vitesse sur la voie publique sont en principe interdits. En matière de rallye, le bourgmestre peut octroyer une dérogation. C'est le cas en Belgique pour quelque 75 rallyes annuels.

Après l'accident mortel qui eut lieu l'année dernière au rallye du Condroz, le Ministre Dewael fit évaluer les prescriptions de sécurité et leur respect par la Commission pour la Sécurité à l'occasion d'épreuves sportives pour voitures.

De cette évaluation il ressort que la réglementation existante est satisfaisante mais que certains doivent être éclaircis de façon à garantir une interprétation univoque. C'est ce que le Ministre Dewael a déclaré le samedi 22 mai lors d'une visite de travail au rallye de la Saison à Bree.

Tous les aspects qui concernent la sécurité des riverains et du public seront dès lors décrits plus spécifiquement dans une nouvelle circulaire que le Ministre Dewael adressera aux Gouverneurs et aux bourgmestres.

C'est ainsi qu'il ne peut plus être admis que le parcours soit identique chaque année. Les nuisances seront réparties en changeant d'itinéraire tous les deux ans. En outre, chaque riverain dont le domicile se situe sur le parcours doit être personnellement contacté. Les gens doivent savoir clairement que leur avant-cour ou la sortie de leur garage risquera de ne pas être sûre. Jusqu'à présent cela ne s'est pas fait suffisamment.

Une attention spéciale doit être réservée aux mesures de sécurité aux alentours des jumps. L'accident du rallye du Condroz est survenu précisément aux abords d'une telle dénivellation. Un jump garantit le spectacle et attire beaucoup de public. Le Ministre Dewael veut désormais spécialement qu'une zone minimale d'interdiction de 100 m / 30 m soit respectée derrière le jump. Les directives sont encore plus strictes pour les chemins creux.

Pour les autres points qui attirent le public une zone de 10 mètres reste d'application. Mais celle-ci sera désormais délimitée matériellement. Les endroits où le public peut se tenir doivent en effet être clairement indiqués. Les stewards ont ici un rôle important d'accompagnement à jouer. Egalement lorsqu'une partie du public se déplace, ce qui est la plupart du temps le cas après les 15 premières voitures, les stewards doivent rester à leur point initial.

Les itinéraires de liaison sur le territoire d'autres communes ne sont pas spectaculaires et sont donc moins dangereuses. C'est la raison pour laquelle par le passé,on les a souvent perdus de vue. Souvent, ces trajets sont situés sur le territoire d'autres communes que celles où se situe le véritable parcours. Dans la nouvelle circulaire on insistera sur l'application du code de la route sur ces itinéraires de liaison. Une concertation avec toutes les communes concernées devrait apporter plus de clarté.

En spécifiant le cadre légal, on offre une plus grande garantie d'avoir des rallyes sécurisés.

Chaque rallye fait l'objet d'un contrôle approfondi en matière de mesures de sécurité qui se traduit dans les avis de la Commission pour la sécurité des épreuves sportives pour voiture.

La nouvelle circulaire donne aux Gouverneurs, bourgmestres et organisateurs de rallyes plus de clarté et un meilleur cadre.

Contact : Isabelle Lavergne 0478/474.092

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR