Ingezonden persbericht


Stichting Vrienden Marinevliegkamp Valkenburg
Peppelschans 24
2352 BE Leiderdorp

PERSBERICHT

Eerste gemoderniseerde Orion terug op Valkenburg

VALKENBURG - Vanochtend om 10:30u arriveerde de eerste compleet gemoderniseerde Lockheed P-3C Orion op Marinevliegkamp Valkenburg. Het vliegtuig was op 7 juli 2002 naar de Verenigde Staten vertrokken. Daar werd alle tactische apparatuur uit het vliegtuig verwijderd en vervangen door gloednieuwe systemen.

Toen de eerste Orion voor de ingrijpende modernisering naar de Lockheed Martin vestiging op Greenville, South Carolina vertrok was er voor de Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen (MARPAT) op Valkenburg nog geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog: met de start van het Capability Upkeep Program (CUP) was de toekomst van de Orion in Nederlandse dienst tot ten minste 2020 gegarandeerd. Zoals bekend was niets minder waar. Minister Henk Kamp besloot in juni 2003 dat de tien P-3C Orions per 1 januari 2004 konden worden afgestoten. Onder druk van de Tweede Kamer kregen de Orions minstens een jaar respijt. Daarnaast werd Kamp gedwongen te onderzoeken of het voortbestaan van de MARPAT in nauwe samenwerking met andere landen mogelijk is en aan te tonen dat de continuïteit van luchtverkenning voor de Kustwacht Nederland en de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba na het afstoten van de Orions wel gewaarborgd zou zijn. De rapporten die Kamp op 12 februari jl. afleverde bleken onvolledig en deels zelfs onjuist en leidden tot 77 schriftelijke kamervragen, een op 21 april gehouden hoorzitting en een op 28 april gehouden debat. Nadat de minister met zijn portefeuille had gezwaaid, bleken bijna alle Kamerfracties ineens overtuigd te zijn van de "goede argumenten" van de minister. Het besluit om de Orions te verkopen en MVK Valkenburg te sluiten was daarmee een feit.

In de tussentijd was duidelijk geworden dat Nederland niet onder de contracten voor het CUP-programma uit kon en dat dus alle tien de Orions door Lockheed Martin worden gemoderniseerd en door Nederland moeten worden afgenomen. In alle publiciteit rond de Orions en Valkenburg wordt vaak aangenomen dat alle Orions reeds tot P-3C CUP zijn gemoderniseerd, maar dat is pertinent onwaar. Lockheed Martin heeft pas één vliegtuig afgeleverd. Het tweede en derde vliegtuig ondergaan de modernisering op dit moment en het tiende en laatste gemoderniseerde Orion-vliegtuig van de Koninklijke Marine wordt pas in maart 2006 terugverwacht op Valkenburg. De P-3C Orions werden in 1978 besteld voor een bedrag van f 58 miljoen (E 26,3 miljoen) per stuk. Het CUP-programma kost ruim E 20 miljoen per vliegtuig.

Met de P-3C CUP beschikt de Marineluchtvaartdienst over het meest geavanceerde maritieme patrouillevliegtuig, dat geschikt is voor de uitvoering van verkenningstaken boven zee én boven land. Helaas mag de Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen de gemoderniseerde Orions nimmer operationeel inzetten. Nederlandse bemanningsleden mogen slechts de Duitsers op dit type vliegtuig gaan opleiden. Voor dit doel zal Marinevliegkamp Valkenburg naar verwachting nog heel 2005 en het eerste kwartaal van 2006 open blijven. Dit in tegenstelling tot de berichten in de media die stellen dat het vliegkamp per 1 januari 2005 definitief wordt gesloten.

Valkenburg, 23 mei 2004

Informatie voor de pers:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Marco Borst, secretaris van de Stichting Vrienden Marinevliegkamp Valkenburg. Telefoon: 06 55 174602 of via e-mail op svmv@planet.nl. Algemene informatie is ook te vinden op onze website: http://svmv.netmenu.nl


---- --