Ingezonden persbericht


start op 24 mei

18 mei 2004

Voedingscentrum zet met meerjarige campagne voedselketens op de kaart Ins & outs voedselproductie helpen consument bij bewuste keuze

Consumenten hebben weinig zicht op wat er in de voedselketen gebeurt. Bovendien worden zij gevoed met 'namaak herkomstinformatie' waarin romantische boerderijtjes, dartele koeien in een bloemenweide of authentieke Franse boeren een hoofdrol spelen. Deze door reclame gecreëerde schijnwereld vergroot de afstand tussen productie en consumptie. Deze kloof tussen grond en mond zorgt dat de gemiddelde consument feiten niet van fabels kan onderscheiden waardoor een perfecte voedingsbodem voor mediahypes en paniekreacties kan ontstaan. Bovendien is het de reden waarom de consument niet of nauwelijks een bewuste keuze kan maken. Volgens het Voedingscentrum is het daarom nodig dat de consument meer interesse voor en kennis over de herkomst van zijn eten krijgt. Het doel daarvan is duidelijk: de 'schokvastheid' van de consument vergroten en het mogelijk maken van bewuste keuzes. Precies deze zaken staan dan ook centraal in de nieuwste campagne van het Voedingscentrum: de KetenCampagne.

KetenCampagne Voedingscentrum start in hart Haagse Schilderswijk Het Voedingscentrum start op 24 mei de meerjarige KetenCampagne in de Haagse Openbare Basisschool Het Startpunt. Mevrouw drs Yvonne E.C. van Sluys overhandigt aldaar de speciaal ontwikkelde lesmodule 'De voedselketen: weet wat je eet!' aan de leerlingen van groep 8. In de lesmodule worden op speelse wijze de zes productieketens achter de kant-en-klare pizza in beeld gebracht. De lesmodule bestaat uit educatieve placemats met het 'Weet Wat Je Eet-spel', een lesbrief en de noodzakelijke kopieerbladen. Met deze lesmodule kunnen de kinderen, begeleid door hun docent, op speelse wijze hun eerste stappen zetten in de wereld van voedselproductie. Het lesmateriaal wordt verder verspreid onder bijna 7.500 basisscholen in heel Nederland. Volgens het Voedingscentrum is kennis over voedselproductie ook voor jonge mensen van groot belang. Niet alleen omdat zij de 'consumenten van morgen' zijn, maar ook omdat zij hun ouders of verzorgers én elkaar in hoge mate kunnen beïnvloeden. Dus wanneer kinderen willen weten wat zij eten, waar dat eten vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt, stimuleert dat de volwassenen om zich ook beter te informeren.

'n Kijkje in de keten
De KetenCampagne prikkelt én verleidt de consument om actief op zoek te gaan naar informatie over de herkomst en productietechnieken van het voedsel. De invalshoek van de campagne is eenvoudig: eerlijk en objectief informeren over alle schakels in de voedselproductieketens, dus over de huidige, moderne productiemethoden en -technieken. Het Voedingscentrum gaat daarbij ook meer ingewikkelde zaken niet uit de weg. Zo worden o.a. controles, HACCP-systemen, transport, etikettering en traceerbaarheid op een voor de consument begrijpelijke wijze belicht. Het Voedingscentrum biedt een kijkje in de ketens waardoor deze écht transparanter gemaakt worden.

Synergie tussen tv-spot en www.voedingscentrum.nl
Naast deze lesmodule is op de website van het Voedingscentrum onder de titel 'de voedselketen: weet wat je eet!' tevens een module gerealiseerd die op verantwoorde, maar speelse wijze de kennis over de voedselketen verdiept. Ook vindt de consument op www.voedingscentrum een door de afdeling Kennis van het Voedingscentrum verzamelde schat aan heldere informatie over de voedselketens. De gehele Nederlandse bevolking wordt hier in de eerste fase van de campagne - onder het motto 'De voedselketen: de productie van grond tot mond, weet wat je eet!' - op geattendeerd door de uitzending van een nieuwe tv-spot. In de spot wordt op prikkelende wijze één van de voedselketens achter de pizza verbeeld, namelijk die van varken tot salami.

Interesse in productiewijze 'kant en klaar' groot
Uit onderzoek van het Voedingscentrum, uitgevoerd door onderzoeksbureau Centerdata van de Universiteit van Tilburg onder circa 2000 huishoudens, blijkt dat 60% van de respondenten met name meer willen weten over de productiewijze van kant- en-klare maaltijden. Aspecten die daarbij opvallen zijn o.a. dat de respondenten aangeven meer te willen weten over het gebruik van conserveermiddelen (27%), de controle op versheid van de gebruikte ingrediënten (25%) en de controle van het eindproduct (20%). Op basis van dit onderzoek én omdat er voor de KetenCampagne een de consument aansprekend product gekozen moest worden dat bovendien in één oogopslag duidelijk kon maken hoe complex de voedselketens in feite zijn, koos het Voedingscentrum als 'symboolproduct' voor de eerste fase van de campagne voor de kant-en-klare pizza.

Website Voedingscentrum bij consument even populair als reportage in dagbladen Het Voedingscentrum heeft ook laten onderzoeken door middel van welke informatiedragers de consument meer te weten wil komen over de voedselketen. Met 22% bleek de Internetsite van het Voedingscentrum een fractie populairder dan een reportage in de dagbladen (21%). Ook bijsluiters in de verpakking en tv-spotjes werden - onder andere - genoemd.

Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding.

Voedingscentrum - eerlijk over eten


---