College zet in op sociaal beleid
Enschede, 24-05-2004
5,7 miljoen voor knelpunten en nieuw beleid
Het college van b. en w. wil in de jaren 2005 - 2008 blijven
investeren in de bestaande stad en in vernieuwing. Om die doelen te
bereiken wordt in de Programmabegroting 2005 - 2008 en in het
grotestedenbeleid geld vrijgemaakt voor verbetering van de
leefbaarheid in de wijken, voor arbeidsmarktbeleid, economische
structuurversterking, verbetering van de verkeersinfrastructuur en
imagoverbetering. Concreet wordt in de komende jaren extra geld
vrijgespeeld voor onder meer de toenemende uitvoeringskosten van de
bijstandswet en de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG), voor
uitvoering van het Mobiliteitsplan, onderwijshuisvesting, de verlening
van milieuvergunningen en het stimuleren van kennisintensieve
bedrijvigheid. In totaal wil het college 5,7 miljoen euro vrijmaken
voor knelpunten en nieuw beleid. De gemaakte keuzen zijn door het
college verstuurd naar de raad, die daarover op 5 juli tijdens de
raadsvergadering zal besluiten.
Enschede doet het op een aantal terreinen goed, in vergelijking met
andere steden, stelt het college. De groei van de werkgelegenheid ligt
boven het gemiddelde en er is de afgelopen jaren sprake van een
sterkere afname van het aantal bijstandsgerechtigden. Het bezoek aan
de binnenstad zit in de lift en ook het rapportcijfer voor de
binnenstad stijgt. Enschede blijft een veilige stad, en ook de
leefbaarheid wordt als goed beoordeeld. Echter, op terreinen waar een
langere adem nodig is, zoals de participatiegraad, het
opleidingsniveau en het imago van de stad, gaat het nog niet zo goed.
Daarom wil het college vasthouden aan de ingeslagen koers van
investeren in de bestaande stad en voltooien van de vernieuwing.
Investeren in de bestaande stad betekent volgens het college ook
investeren in voorzieningen voor de inwoners, en dan vooral de meest
kwetsbare groep. Om die reden heeft een belangrijk deel van het
voorgestelde beleid betrekking op sociale programma's. Deels gaat het
hierbij om het repareren van, of bijpassen bij rijksbezuinigingen,
deels om het continueren en intensiveren van ingezet sociaal beleid
(stijgende kosten van uitvoering van de bijstand, stijgende
WVG-kosten, opvangen van rijksbezuinigingen bij de DCW, voortzetting
van de overeenkomst met het arbeidstrainingscentrum, stijgende kosten
van schuldhulpverlening, extra middelen voor onderwijshuisvesting).
Bij de invulling van de GSB-middelen van rijk en provincie is eveneens
sprake van een groot aantal voorstellen voor sociale programma's. Een
belangrijk onderdeel wordt bijvoorbeeld gevormd door voorstellen tot
uitvoering van de Jeugdagenda. Het dit jaar ingezette beleid voor de
kwijtschelding voor minima wordt in 2005 doorgezet. Dat betekent dat
in 2005 de gemeentelijke woonlasten voor minima opnieuw met 20% zullen
dalen.
Ruimte voor nieuw beleid
Maar niet alle wensen kunnen worden ingewilligd. Door bezuinigingen
van het rijk staat de uitkering uit het gemeentefonds onder druk.
Daardoor is al met ingang van het lopende jaar 2 miljoen euro per jaar
minder beschikbaar. Toch heeft het college met enkele maatregelen
ruimte weten te maken voor het oplossen van bestaande knelpunten en
voor nieuw beleid. Zo past het college een correctie toe op de loon-
en prijscompensatie, die volgens de Macro-Economische Verkenningen van
het Centraal Planbureau lager uitvalt dan verwacht. Dit leidt tot
aanzienlijke financiële ruimte. Ook wordt geen prijscompensatie aan de
diensten meer uitgekeerd. Daarnaast blijkt het rekeningresultaat van
de gemeente Enschede al jarenlang gunstiger uit te vallen dan begroot.
Het college vindt het daarom verantwoord om in de komende twee jaren
dit structurele overschot alvast in te boeken. Al met al ontstaat voor
2005 een ruimte van 5,8 miljoen euro voor de oplossing van knelpunten
en nieuw beleid.
Prioriteiten
Voor de besteding van die 5,8 mln heeft het college zich gebogen over
een lijst van 14 mln aan knelpunten en beleidsvoorstellen. Bij de
keuze van prioriteiten stelt het college voor om kleinere aanvragen
(tot 50.000 euro), evenals aanvragen die betrekking hebben op de
bedrijfsvoering, binnen de bestaande budgetten van de diensten op te
lossen. Ook zal telkens eerst worden gekeken of geen andere
financieringsbronnen beschikbaar zijn, bijvoorbeeld uit het
grotestedenbeleid (GSB). Vervolgens wordt eerst geld uitgetrokken voor
knelpunten met een onontkoombaar karakter, zoals extra kosten van de
uitvoering van de bijstandswet, de WVG en de DCW. Daarmee is een
bedrag gemoeid van 2,6 mln (2005), aflopend naar 1,6 mln in 2008.
Tot de overige beleidsvoorstellen die het college wil honoreren
behoren:
* 100.000 euro per jaar extra voor onderhoud van de binnenstad;
* voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan (o.a. verbetering van
fietsvoorzieningen en een experiment met tariefdifferentiatie in
het openbaar vervoer) een bedrag oplopend van 150.000 euro in 2005
tot 750.000 euro in 2008;
* 100.000 euro jaarlijks voor extra capaciteit voor de verlening van
milieuvergunningen;
* voor onderwijshuisvesting (stijgende ruimtebehoefte, onderhoud,
renovatie en veiligheid) een bedrag van 800.000 euro (2005) tot 1
mln (2008);
* voor kennisintensieve bedrijvigheid (o.a. zorg & technologie en
intensivering breedband) in 2005 500.000 euro, daarna jaarlijks
250.000 euro;
* 100.000 eenmalig in 2007 voor de aanstelling van een
"stadsbouwmeester". Deze moet een verbeteringsimpuls geven aan de
ruimtelijke kwaliteit van de stad.
Alternatieve financiering
Voor enkele beleidsvoorstellen heeft het college een alternatieve
financiering gevonden. In totaal gaat het daarbij om een bedrag van
ruim 1,4 mln euro in 2005. Zo wordt voor een programma, gericht op
schoolverlaters zonder diploma, geld gevraagd van de Europese Unie, en
wordt doorontwikkeling van het digitaal loket betaald uit de
opbrengsten van de kabelantenne (zgn. 'Seca-gelden'). Een totaal van
52 mln euro aan GSB-middelen van het rijk wordt ingezet voor projecten
op het gebied van sociaal beleid, integratie en veiligheid (34,4 mln),
fysiek terrein (15,4 mln) en economisch terrein (2,5 mln). De
provinciale GSB-bijdrage, waarvan de hoogte nog niet door de provincie
is bekendgemaakt, wil het college besteden aan jeugdbeleid, de
herstructurering van Velve-Lindehof en de profilering van de Stad
Enschede.
Risico's
Een heet hangijzer op het gebied van de gemeentefinanciën bestaat uit
de dreigende afschaffing en/of maximering van de OZB. Dit behelst voor
Enschede een risico dat in de miljoenen kan lopen. Maar omdat er nog
veel onzekerheden bestaan over de daadwerkelijke maatregelen, over de
invoeringsdatum en een eventueel overgangsregime, kan het college de
gevolgen van afschaffing nog niet in de cijfers verwerken. Andere
risico's voor Enschede kunnen voortvloeien uit de effecten van de Wet
werk en bijstand; mogelijke rijksmaatregelen om het EMU-tekort van de
overheid tot onder de 3% te dringen; eventuele reducties op het
BTW-compensatiefonds en de uitvoering van de nieuwe Wet
maatschappelijke ondersteuning. Om de gevolgen van al deze risico's op
te kunnen vangen werkt Enschede met buffers in de begroting. Daarnaast
wil het college onderzoek doen naar besparingsmogelijkheden op het
ambtelijk apparaat. Het college stelt wel dat de voordelen daarvan
niet eerder dan in 2006 beschikbaar zouden komen en dat in dit verband
ook bekeken zal moeten worden op welke gemeentelijke taken dan
bezuinigd zou kunnen worden.
De prioriteiten en knelpunten die het college de raad heeft
aangeboden, worden verwerkt in de programmabegroting die in de week
van 15 juni naar de raad wordt gestuurd. Dat geldt ook voor de
GSB-plannen van het college. Op 5 juli kan in de
gemeenteraadsvergadering besluitvorming plaatsvinden.
---
---
Gepubliceerd op 24-05-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar
Gemeente Enschede