Gemeente Enschede

College zet in op sociaal beleid


Enschede, 24-05-2004

5,7 miljoen voor knelpunten en nieuw beleid

Het college van b. en w. wil in de jaren 2005 - 2008 blijven investeren in de bestaande stad en in vernieuwing. Om die doelen te bereiken wordt in de Programmabegroting 2005 - 2008 en in het grotestedenbeleid geld vrijgemaakt voor verbetering van de leefbaarheid in de wijken, voor arbeidsmarktbeleid, economische structuurversterking, verbetering van de verkeersinfrastructuur en imagoverbetering. Concreet wordt in de komende jaren extra geld vrijgespeeld voor onder meer de toenemende uitvoeringskosten van de bijstandswet en de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG), voor uitvoering van het Mobiliteitsplan, onderwijshuisvesting, de verlening van milieuvergunningen en het stimuleren van kennisintensieve bedrijvigheid. In totaal wil het college 5,7 miljoen euro vrijmaken voor knelpunten en nieuw beleid. De gemaakte keuzen zijn door het college verstuurd naar de raad, die daarover op 5 juli tijdens de raadsvergadering zal besluiten.

Enschede doet het op een aantal terreinen goed, in vergelijking met andere steden, stelt het college. De groei van de werkgelegenheid ligt boven het gemiddelde en er is de afgelopen jaren sprake van een sterkere afname van het aantal bijstandsgerechtigden. Het bezoek aan de binnenstad zit in de lift en ook het rapportcijfer voor de binnenstad stijgt. Enschede blijft een veilige stad, en ook de leefbaarheid wordt als goed beoordeeld. Echter, op terreinen waar een langere adem nodig is, zoals de participatiegraad, het opleidingsniveau en het imago van de stad, gaat het nog niet zo goed. Daarom wil het college vasthouden aan de ingeslagen koers van investeren in de bestaande stad en voltooien van de vernieuwing.

Investeren in de bestaande stad betekent volgens het college ook investeren in voorzieningen voor de inwoners, en dan vooral de meest kwetsbare groep. Om die reden heeft een belangrijk deel van het voorgestelde beleid betrekking op sociale programma's. Deels gaat het hierbij om het repareren van, of bijpassen bij rijksbezuinigingen, deels om het continueren en intensiveren van ingezet sociaal beleid (stijgende kosten van uitvoering van de bijstand, stijgende WVG-kosten, opvangen van rijksbezuinigingen bij de DCW, voortzetting van de overeenkomst met het arbeidstrainingscentrum, stijgende kosten van schuldhulpverlening, extra middelen voor onderwijshuisvesting). Bij de invulling van de GSB-middelen van rijk en provincie is eveneens sprake van een groot aantal voorstellen voor sociale programma's. Een belangrijk onderdeel wordt bijvoorbeeld gevormd door voorstellen tot uitvoering van de Jeugdagenda. Het dit jaar ingezette beleid voor de kwijtschelding voor minima wordt in 2005 doorgezet. Dat betekent dat in 2005 de gemeentelijke woonlasten voor minima opnieuw met 20% zullen dalen.

Ruimte voor nieuw beleid

Maar niet alle wensen kunnen worden ingewilligd. Door bezuinigingen van het rijk staat de uitkering uit het gemeentefonds onder druk. Daardoor is al met ingang van het lopende jaar 2 miljoen euro per jaar minder beschikbaar. Toch heeft het college met enkele maatregelen ruimte weten te maken voor het oplossen van bestaande knelpunten en voor nieuw beleid. Zo past het college een correctie toe op de loon- en prijscompensatie, die volgens de Macro-Economische Verkenningen van het Centraal Planbureau lager uitvalt dan verwacht. Dit leidt tot aanzienlijke financiële ruimte. Ook wordt geen prijscompensatie aan de diensten meer uitgekeerd. Daarnaast blijkt het rekeningresultaat van de gemeente Enschede al jarenlang gunstiger uit te vallen dan begroot. Het college vindt het daarom verantwoord om in de komende twee jaren dit structurele overschot alvast in te boeken. Al met al ontstaat voor 2005 een ruimte van 5,8 miljoen euro voor de oplossing van knelpunten en nieuw beleid.

Prioriteiten

Voor de besteding van die 5,8 mln heeft het college zich gebogen over een lijst van 14 mln aan knelpunten en beleidsvoorstellen. Bij de keuze van prioriteiten stelt het college voor om kleinere aanvragen (tot 50.000 euro), evenals aanvragen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering, binnen de bestaande budgetten van de diensten op te lossen. Ook zal telkens eerst worden gekeken of geen andere financieringsbronnen beschikbaar zijn, bijvoorbeeld uit het grotestedenbeleid (GSB). Vervolgens wordt eerst geld uitgetrokken voor knelpunten met een onontkoombaar karakter, zoals extra kosten van de uitvoering van de bijstandswet, de WVG en de DCW. Daarmee is een bedrag gemoeid van 2,6 mln (2005), aflopend naar 1,6 mln in 2008.

Tot de overige beleidsvoorstellen die het college wil honoreren behoren:

* 100.000 euro per jaar extra voor onderhoud van de binnenstad;
* voor de uitvoering van het Mobiliteitsplan (o.a. verbetering van fietsvoorzieningen en een experiment met tariefdifferentiatie in het openbaar vervoer) een bedrag oplopend van 150.000 euro in 2005 tot 750.000 euro in 2008;

* 100.000 euro jaarlijks voor extra capaciteit voor de verlening van milieuvergunningen;

* voor onderwijshuisvesting (stijgende ruimtebehoefte, onderhoud, renovatie en veiligheid) een bedrag van 800.000 euro (2005) tot 1 mln (2008);

* voor kennisintensieve bedrijvigheid (o.a. zorg & technologie en intensivering breedband) in 2005 500.000 euro, daarna jaarlijks 250.000 euro;

* 100.000 eenmalig in 2007 voor de aanstelling van een "stadsbouwmeester". Deze moet een verbeteringsimpuls geven aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad.

Alternatieve financiering

Voor enkele beleidsvoorstellen heeft het college een alternatieve financiering gevonden. In totaal gaat het daarbij om een bedrag van ruim 1,4 mln euro in 2005. Zo wordt voor een programma, gericht op schoolverlaters zonder diploma, geld gevraagd van de Europese Unie, en wordt doorontwikkeling van het digitaal loket betaald uit de opbrengsten van de kabelantenne (zgn. 'Seca-gelden'). Een totaal van 52 mln euro aan GSB-middelen van het rijk wordt ingezet voor projecten op het gebied van sociaal beleid, integratie en veiligheid (34,4 mln), fysiek terrein (15,4 mln) en economisch terrein (2,5 mln). De provinciale GSB-bijdrage, waarvan de hoogte nog niet door de provincie is bekendgemaakt, wil het college besteden aan jeugdbeleid, de herstructurering van Velve-Lindehof en de profilering van de Stad Enschede.

Risico's

Een heet hangijzer op het gebied van de gemeentefinanciën bestaat uit de dreigende afschaffing en/of maximering van de OZB. Dit behelst voor Enschede een risico dat in de miljoenen kan lopen. Maar omdat er nog veel onzekerheden bestaan over de daadwerkelijke maatregelen, over de invoeringsdatum en een eventueel overgangsregime, kan het college de gevolgen van afschaffing nog niet in de cijfers verwerken. Andere risico's voor Enschede kunnen voortvloeien uit de effecten van de Wet werk en bijstand; mogelijke rijksmaatregelen om het EMU-tekort van de overheid tot onder de 3% te dringen; eventuele reducties op het BTW-compensatiefonds en de uitvoering van de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning. Om de gevolgen van al deze risico's op te kunnen vangen werkt Enschede met buffers in de begroting. Daarnaast wil het college onderzoek doen naar besparingsmogelijkheden op het ambtelijk apparaat. Het college stelt wel dat de voordelen daarvan niet eerder dan in 2006 beschikbaar zouden komen en dat in dit verband ook bekeken zal moeten worden op welke gemeentelijke taken dan bezuinigd zou kunnen worden.

De prioriteiten en knelpunten die het college de raad heeft aangeboden, worden verwerkt in de programmabegroting die in de week van 15 juni naar de raad wordt gestuurd. Dat geldt ook voor de GSB-plannen van het college. Op 5 juli kan in de gemeenteraadsvergadering besluitvorming plaatsvinden.
---

---

Gepubliceerd op 24-05-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar