AutoRai

24-5-2004

Nieuwe, ruimtelijke Opel Astra Stationwagon maakt debuut

Slechts een paar maanden na de succesvolle introductie van het vijfdeurs model, verwelkomt de Astra-familie een nieuwe aanwinst. De nieuwe Astra Stationwagon maakt zijn debuut op de Internationale Motor Show in Madrid, Spanje (19 tot en met 30 mei 2004).

Vanaf juni dit jaar kan de dynamische en elegante Stationwagon besteld worden en is hij vanaf oktober te zien in de showroom van de Nederlandse Opel-dealers. Dankzij de wielbasis van 2.70 meter heeft de nieuwe Astra Stationwagon meer dan genoeg ruimte voor passagiers en bagage. Een optionele verschuifbare achterbank en het FlexOrganizer-systeem maken de tot 1570 liter grote laadruimte flexibeler. Naast deze unieke opties is er een brede reeks van motoren beschikbaar met in totaal vijf benzinemotoren en vier CDTi common-rail dieselmotoren, alsmede een uniek technologiepakket. Dit pakket bestaat onder meer uit het adaptieve, interactieve IDSPlus chassis met elektronische dempingcontrole, het stuuruitslag-afhankelijke en meedraaiende AFL (Adaptive Forward Lighting) en een stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens en caravans.

Met de nieuwe Astra Stationwagon willen wij een leidende positie innemen in het segment van de compacte stationwagon, aldus Opels Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster. Hij biedt de bestuurder hetzelfde rijcomfort als de Astra vijfdeurs, die zeer positieve testresultaten had dankzij zijn veilige en dynamische rij-eigenschappen. De Astra line-up wordt nu uitgebreid met de Stationwagen en zijn genereuze laadruimte. Voor mij persoonlijk is de Astra Stationwagon een auto in de beste Opel Stationwagon-traditie, waarbij hij ingezet kan worden voor een groot aantal doeleinden.

Veelzijdigheid in een ruimtelijk interieur dankzij verschuifbare achterbank
Met een wielbasis van 2.70 meter, 9 cm langer dan de nieuwe vijfdeurs variant en voorgaande Stationwagon-modellen, heeft de Astra Stationwagon met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.51, 1.75 en 1.50 meter, een meer dan genereuze laadruimte van maximaal 530 liter (volgens het VDA, de Duitse Automotive Industry Association) onder de bagageruimtecover.

Door het neerklappen van achterbank en rugleuningen (beide standaard in twee delen - 60:40 - of in de optionele driedeling - 40:20:40 neerklapbaar) kan het laadvolume eenvoudig vergroot worden tot maximaal 1570 liter, aanzienlijk meer dan bij zijn voorganger (1500 liter volgens het VDA).

Het verstellen van de optionele verschuifbare achterbank zorgt voor een toename van de beenruimte met in totaal 40 mm (26 mm meer dan zijn voorganger), van 897 mm tot 936 mm. De achterbank, met een maximale verstelbaarheid van 105 mm, kan simpelweg naar voren geschoven worden wanneer er meer bagageruimte is gewenst. Dit zorgt voor een toename van het laadlengte met meer dan 60 mm tot een lengte van 1135 mm in vergelijking met de 1072 mm in de standaarduitvoering. Door de optionele neerklapbare bijrijderstoel kan de maximale laadlengte zelfs vergroot worden tot 2.75 meter.

De rechte zijwanden, een opbergruimte onder het vloercompartiment, opbergmogelijk-heden aan de zijkanten en een additionele 12-volt aansluiting maken de bagageruimte van de nieuwe Opel Astra Stationwagon buitengewoon veelzijdig. Een standaard roestvrijstalen drempel beschermt de 582 mm hoge dorpel van de bagageruimte tegen krassen en draagt bij aan de uitstraling van hoge kwaliteit. De kennis van Opel over haar klantenbehoeften is terug te vinden in de cover van de bagageruimte. Slechts een lichte aanraking is voldoende om het slimme openingsmechanisme vrijwel geruisloos in werking te stellen en maakt zo een gemakkelijke belading mogelijk. Reeds naam gemaakt hebbende in de Vectra Stationwagon is het gepatenteerde FlexOrganizer-systeem, voor veelzijdige en veilige berging van goederen. Het FlexOrganizer-systeem maakt nu zijn entree in de Astra Stationwagon en is aangepast met onder andere horizontale zij-rails die vervaardigd zijn uit geanodiseerd aluminium. Een uitgebreide serie met accessoires biedt de bestuurder de mogelijkheid tot een rangschikking en indeling van de laadruimte naar eigen inzicht en behoefte.

Sportief, elegante uitstraling, dynamisch chassis en pakket voor aanhangwagens
De nieuwe Opel Astra Stationwagon gaat met zijn dynamisch ogende voorkant, oogstrelende driedimensionale achterlichten en onderscheidend grafisch design van de zijramen door op het vooruitstrevende design van de vijfdeurs hatchback. De platte dakrails, bekend van de Opel Signum, zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart of zilver en accentueren de elegante verschijning van de Astra Stationwagon.

Een volledig nieuwe verhouding tussen comfort en actieve veiligheid wordt in de nieuwe Astra Stationwagon ervaren via het optionele, adaptieve IDSPlus chassis en is voorzien van elektronische Continuous Damping Controle (CDC). Dit geïntegreerde chassis-controlenetwerk (ICC), waar optionele systemen en sensoren als ESPPlus, ABS en CDC voortdurend op hoge snelheid communiceren via het Controller Area Network (CAN) gegevenssysteem, belichten de dynamische rijeigenschappen van de nieuwe Astra Stationwagon. Opties als het automatische niveauregelingssysteem, het innovatieve stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens en Hill Start Assist (HSA), maken het nieuwe model voorbestemd tot het trekken van aanhangwagens en caravans.

Brede reeks motoren: vijf benzinemotoren en vier CDTi turbodieselmotoren
De Astra Stationwagon, waarvan de productie plaatsvindt in Bochum (Duitsland) en in een later stadium in Antwerpen (België), is leverbaar met dezelfde brede motorenreeks als het vijfdeurs model. Het aanbod bestaat uit de moderne ECOTEC benzine- en dieselmotoren met een cilinderinhoud tussen 1.4 en 2.0 liter, variërend in vermogen van 80 tot 200 pk. Naast de 1.9 CDTi turbodiesel met 150 pk de krachtigste diesel in deze klasse is er de nieuwe 1.9 CDTi met een vermogen van 120 pk die het veelzijdige aanbod van de diesel-motorenreeks in de Astra-modellen brengt tot vier motoren in totaal. Beide 1.9 CDTi turbodieselmotoren zijn leverbaar met een optioneel te bestellen dieselpartikelfilter (DPF). Alle Astra-motoren voldoen reeds aan de strenge Euro-4 emissienormen.

Standaard is de Astra Stationwagen uitgerust met een hand-geschakelde vijfversnellingsbak, met uitzondering van de 1.9 CDTi turbodieselmotoren en de 2.0 Turbo benzinemotoren, die standaard voorzien zijn van een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 1.6-liter benzinemotor is optioneel leverbaar met de nieuwste versie van de semi-automatische brandstofbesparende Easytronic-transmissie. Op de
1.8-liter ECOTEC is optioneel een automatische vierversnellingsbak te bestellen.