Persbericht
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek positief
Sociale Zaken gemeente Goes scoort een 7,5
In november 2003 heeft de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Goes
een klanttevredenheidsonderzoek gehouden om de kwaliteit van de
dienstverlening te onderzoeken. De cliënten is gevraagd de
dienstverlening van de afdeling een rapportcijfer te geven. Deze
waardering is in vergelijking met twee jaar geleden licht gestegen: in
2003 werd de dienstverlening gewaardeerd met een gemiddelde van 7,5,
in 2001 was dit een 7,4.
De onderzoeksgroep bestond uit bijstandscliënten (ABW-cliënten) en
cliënten van de unit bijzondere zorg (WVG-cliënten) uit de gemeenten
Goes en Noord-Beveland. Van de 1271 verzonden enquêteformulieren zijn
er 375 retour gestuurd.
Tevreden cliënten
De cliënten van de afdeling Sociale Zaken zijn op veel punten tevreden
met de dienstverlening. Ze zijn van mening dat de medewerkers van de
afdeling voldoende kennis, tijd en aandacht hebben om de cliënten te
helpen. Van de respondenten die een aanvraag indienden bij het Wet
Voorzieningen Gehandicapten (WVG)-loket, is een ruime meerderheid
positief over de voor hen getroffen voorzieningen. Het merendeel van
de Goese cliënten is ook tevreden over de termijn waarbinnen deze
voorzieningen geregeld werden. Ook de nazorg scoort hoog. Veel
respondenten vonden het invullen van de diverse formulieren voor
uitkeringen niet moeilijk en ook over de afhandelingstermijn van de
uitkering waren zij tevreden. Tenslotte is meer dan de helft van de
respondenten positief over het voorlichtingsmateriaal.
Verbeterpunten
Hoewel de afeling Sociale Zaken op veel onderdelen goed scoort, zijn
er ook enkele verbeterpunten geconstateerd. Zo is een aantal
Noord-Bevelandse cliënten ontevreden over de termijn waarbinnen de
WVG-voorzieningen worden geregeld en over de nazorg.
Sommige cliënten missen voorlichtingsmateriaal over een bepaald
onderwerp en zijn niet bekend met de verschillende locaties van de
afdeling.
Met betrekking tot de informatie over uitkeringen bij de balie gaf een
klein gedeelte van de Goese cliënten aan langer te wachten dan 15
minuten. Ook vindt meer dan de helft van de Noord-Bevelandse cliënten
de uitleg aan de balie niet duidelijk.
Veel cliënten hebben met betrekking tot de bijstandsuitkering moeite
met het invullen van het heronderzoeksformulier. Ook de bekendheid met
het indienen van bezwaarschriften bij de Noord-Bevelandse cliënten en
de afhandelingstermijn van de bezwaarschriften kunnen beter.
Tenslotte verdient de cliëntenraad Bijstand en Minima meer aandacht:
een vrij klein gedeelte van de cliënten is bekend met deze raad en
slechts een heel klein gedeelte doet daadwerkelijk een beroep op de
cliëntenraad.
De afdeling Sociale Zaken gaat met de onderzoeksresultaten en
verbeterpunten aan de slag voor een nog betere dienstverlening voor
haar cliënten.
Gemeente Goes