Humanistisch Verbond

Inleiding Ineke de Vries kaderdagen 2004

Dank je Roger voor je toelichting op humanisme en opvoeden. Wat een belangrijk thema dat zo nauw aansluit op ons motto zelf denken samen leven. Het motto dat mij ervan overtuigde lid te worden van het Humanistisch Verbond.

Beste leden,

We staan voor hetzelfde doel. Om de vereniging bloeiend te houden, een factor te zijn in de samenleving die ertoe doet en om het mogelijk te maken dat het humanistische werk wordt gedaan, zullen we het draagvlak moeten vergroten. Meer leden zijn nodig om de muren van de vereniging overeind te houden. Niet alleen voor de legitimering van het Verbond en zijn humanistische diensten zelf, ook voor het bestaansrecht van humanistische instellingen als de universiteit, de omroep en vormingsonderwijs.

Waarom? Omdat het ons aan het hart gaat het humanisme een steviger plaats te geven in onze samenleving. Juist nu. We staan voor de uitdaging om als HV nieuwe doelgroepen aan te spreken en al die mensen die zich humanist voelen, maar zich niet onder die noemer uitspreken of organiseren, uit dagen dit wel te doen en hun betrokkenheid uit te drukken op wat voor manier dan ook. Het voeren van campagnes speelt bij deze opdracht een belangrijke rol. Ik gebruik hier het woord campagnes, omdat het niet alleen gaat om de campagne zoals we die nu gaan voeren, intern en extern, maar ook om kleine campagnes in uw en mijn omgeving. Gewoon door te zeggen dat u humanist bent, en waarom u het belangrijk vindt dat een humanistisch geluid gehoord wordt, humanistisch geestelijk werk wordt gedaan en onderwijs wordt gegeven met de belangrijke waarden autonomie, zelfbeschikking, vrijheid, respect en rechtvaardigheid.

Veel leden vinden het Verbond te stil. Afwezig in het debat. Dat vind ik ook. Toch zullen er mensen zijn die zeggen leden werven? Het zal wel. Ik heb het al zo vaak gehoord. Van elke nieuwe voorzitter van elke nieuwe directeur. Het waait wel over. Nee. Absoluut niet."

Samen staan we voor de taak een tegengeluid te laten horen, een alternatief te bieden, kritisch te zijn en een plaats te bieden waar het gesprek kan worden gevoerd. Over thema's die ons raken.

Missie
De missie van het Verbond moet zijn: Vormgeven aan humanisme als een georganiseerde levensbeschouwing die inspiratie en perspectieven biedt voor het doordenken en aanreiken van oplossingen voor maatschappelijke en persoonlijke vragen. En het versterken van de maatschappelijke betekenis van humanisme, humanistische waarden. Ik zal deze tijd verder gebruiken om te laten zien hoe ik in het lb sta en denk hoe we alle zeilen bij kunnen zetten om met weinig middelen een bruisende campagne neer te zetten. Ik schets u wat u van het lb kunt verwachten en ik zeg u wat ik van de leden verwacht. Overigens zonder te vervallen in het wij op het bureau en zij in het land denken te vervallen. Samen moeten we het doen. Samen gaan we het doen. Het is niet voor niets dat dit weekend startpunt is van de campagne.

De campagne
De campagne heeft als motto zoals u weet zelf denken samen leven. De bedoeling is elk jaar een thema aan dit motto te verbinden en voor 2004 en begin 2005 is dat thema opvoeden vanuit humanistisch perspectief. De komende campagne heeft twee componenten: een interne en een externe.

De interne campagne
Met de interne campagne bedoel ik dat de jaarlijkse thema's in de vereniging worden gekozen, uitgewerkt en uitgedragen in de vorm van activiteiten op regionaal en lokaal niveau. De bedoeling is dat we verenigingsbreed werken aan hetzelfde thema.Van ons kunt u daarbij ondersteuning verwachten in allerlei vormen zoals inhoudelijke visie. Bij elk thema wordt het typisch humanistische onderzocht en verwoord. Uiteraard in samenspraak met u. Daarbij hoort ook ander materiaal als folders, formats voor advertenties, persberichten, alles wat de campagne succesvol moet maken. Op het moment dat het land gonst van humanistische activiteiten zal dat nieuwsgierigen trekken die ook bij het HV zullen willen horen. Dat zijn de mensen waar ik het eerder over had, die zich wel humanist voelen, maar nog geen vorm hebben gevonden. Deze mensen kunnen concreet worden aangesproken middels uw activiteiten. Van u verwacht ik dat u die mensen ook echt aanspreekt en de activiteiten niet alleen voor leden, maar ook voor niet-leden organiseert. Mensen die zich dan wellicht graag willen aansluiten. Voor afdelingen die niet voldoende middelen hebben zal een activiteitenpot worden ingezet. Steeds zullen momenten worden georganiseerd waar wij elkaar ontmoeten, zoals op deze kaderdagen, de `terugkomdagen' om bezig te zijn met de verschillende thema's te verdiepen en uit te wisselen.
De website en Humus kunnen als ondersteunende middelen worden gebruikt. Ook door u!

De externe campagne
Daarnaast werken we aan een publiekscampagne. Deze is eveneens tweeledig. Aan de ene kant willen we het HV profileren door met onze thema's naar buiten te treden en het debat op te zoeken maar ook door aan te sluiten bij andere organisaties die zich met deze thema's bezig houden. Niet voor niets zijn we met Opvoeden in contact met de jubilerende stichting HVO om samen te gaan staan voor HVO. Die versterking van de H-partners zullen we steeds zoeken. Mijlpalen in dit publieke deel zijn de lancering van een nieuwe website waar veel leden erg blij mee zullen zijn, een conferentie in november over opvoeden en humanisme, bijdragen aan opiniepagina's van relevante media en de uitreiking van de Van Praag prijs in 2005. Aan de andere kant zullen we actief, landelijk leden gaan werven door advertenties spotjes en alle andere mogelijke, wellicht ludieke middelen om potentiële leden te bereiken en simpelweg te roepen dat we bestaan en dat je lid of donateur kunt worden. Ook denken we na over andere vormen van binding.
U kunt van ons dus allerlei uitingen verwachten in de media. Ook hier hechten we groot belang aan de site en zullen de mensen die nieuwsgierig zijn geworden voorzien van goede informatie. We werken aan het vergroten van de bereikbaarheid van het bureau en schaffen het automatische menu, waardoor veel mensen afhaken af.

De interne en externe campagne staan natuurlijk niet op zichzelf. Van u verwachten wij dat u regionaal en lokaal de landelijke activiteiten ondersteund. Uiteraard kunt u gebruik maken van het campagneplan, persberichten, advertentiemateriaal en ondersteuning in andere vormen. De campagne omvat alle campagneonderdelen landelijk en lokaal een spannend samenspel, creatief en effectief, waar het gezamenlijk gevoel voor het belang van humanisme leidraad is.

Tot zover de campagne en hoe ik denk dat die zal moeten worden vormgegeven. Tot slot wil ik u nog zeggen dat wij met veel enthousiasme werken aan een plan om naast deze campagne altijd in te kunnen spelen op maatschappelijke thema's die onderwerp zijn van publiek debat. Ik noem integratie, grondwetsartikel 23. Dit soort onderwerpen raken de kern van de humanistische waarden waar wij zo trots op moeten zijn. Ik vind zoals gezegd dat het HV zich meer moet mengen. Ook daar zullen we deskundigheid uit de vereniging nodig hebben en aansluiting zoeken bij de H-partners. Het is hoog tijd dat ú aan het woord komt. Ik sta met het hele bureau open voor uw suggesties, ideeën en positieve inzet. Natuurlijk kunt u ons ook via uw consulent bereiken. Zij hebben dit weekend georganiseerd, waar ik ze bij deze hartelijk voor dank: Lotte, Pieter, Frans en Ed... "
Ik verheug me op het komende jaar en ik hoop u ook. Een goed weekend gewenst.