De Unie
NedCar - Reddingsplan Mitsubishis laatste kans
24 mei 2004 - Vrijdag 21 mei jl. heeft de nieuwe topman van
Mitsubishi, dhr. Okazaki, zijn reddingsplan gepresenteerd. Hij heeft
dit reddingsplan zelf als laatste kans bestempeld voor Mitsubishi om
te overleven.
Het reddingsplan en de bijbehorende ingrepen concentreren zich op
Japan,
Australië en de Verenigde Staten. Europa wordt hier verder niet direct
vermeldt.
Dit is ook logisch omdat in Europa niet de veroorzaker is van de
huidige problemen van Mitsubishi die uiteindelijk hebben geleid tot
een verlies van ongeveer
1,6 miljard over het afgelopen boekjaar.
Om deze situatie om te buigen is Mitsubishi voornemens om:
* De productiecapaciteit met 17%, door:
* Sluiting Okazaki plant in Japan
* Sluiting motorenfabriek in Australië en het afbouwen van productie
daar tot 30.000 eenheden.
* Heroverweging capaciteit van de Illinois plant in de Verenigde
Staten.
Afbouw personeel met 7.600 Fte.
Consolidatie van het aantal platforms van 15 naar 6 in het jaar
2010.
Kostenreductie van 15%.
Versterkte focus op Chinese markt.
Ombouwen verkoopstrategie en aanpak in Amerikaanse markt.
Onderstaand kunt u de presentatie downloaden die de heer Okazaki
afgelopen vrijdag in dit kader heeft gegeven. Hier kunt u meer details
aantreffen.
NedCar
Europa en ook NedCar worden niet direct genoemd in deze plannen,
behoudens het continueren van de gezamenlijke productie van Colt en
Smart. Logisch want dit zou een te grote kapitaalvernietiging
betekenen.
Verder wordt bekend gemaakt dat in de komende 3 jaar tien nieuwe
modellen in de Europese markt geïntroduceerd zullen worden. Welke dit
zijn en waar deze gemaakt zullen worden is onbekend.
Eveneens worden er een vijftal modellen in deze tijdsperiode uit de
markt genomen.
De Space Star zal daar een van zijn.
Vooralsnog is er nog steeds geen duidelijkheid voor NedCar gekomen
over belangrijke vragen zoals de opvolging van de Space Star en de
toekomst op langere termijn. Kortheidshalve verwijs ik hier naar onze
nieuwsbrief van 17 mei die u ook op deze site aantreft. Wellicht dat
een eerste signaal komt als Mitsubishi en Daimler Chrysler knopen
doorhakken over de aandelenverhouding binnen NedCar tussen beide
partijen. Wij hopen hierover binnen enkele maanden meer duidelijkheid
te krijgen.
Bert Keulen
Bestuurder
* Intropagina Automotive
Downloads
NedCar - Mitsubishi Final Res..
NedCar - Mitsubishi Restructu..
NedCar - Mitsubishi Resultate..
maandag, 24 mei 2004