Gemeente Veenendaal


PERSBERICHT 49: KADERNOTA 2005 (24-05-2004)

Kadernota 2005: opnieuw tegenvaller in rijksbijdragen

VOORSTELLEN VOOR OMBUIGING VAN 6 MILJOEN EURO

De gemeente Veenendaal krijgt in 2005 te maken met een nieuw tekort van 3 miljoen euro op de gemeentelijke begroting, die een totaalomvang heeft van 107 miljoen euro. Daarnaast heeft de raad vorig jaar al afgesproken dat er m.i.v. 2005 jaarlijks circa 3 miljoen euro bezuinigd moet worden.
In de kadernota voor 2005-2008 presenteren B & W nu voorstellen voor ombuiging van in totaal 6 miljoen euro. Die voorstellen omvatten diverse beleidsmaatregelen, de omvang van de gemeentelijke organisatie, de eerder aangekondigde korting op gesubsidieerde instellingen, kostenverhoging voor het gebruik van voorzieningen (profijtbeginsel). Daarnaast willen B & W de inkomsten verhogen, onder meer door het invoeren van rioolbelasting. Het totaalpakket aan maatregelen moet ertoe leiden dat de begroting de komende vier jaar op orde blijft.

Tegenvallers
De belangrijkste oorzaak van de tekorten betreft de lagere inkomsten van het rijk. Als gevolg van de bezuinigingen door de Rijksoverheid wordt de algemene uitkering uit het gemeentefonds 1,4 miljoen lager dan geraamd. Bovendien heeft het Rijk de vergoeding aan de gemeenten voor de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand verlaagd ( 1,1 miljoen). Naast de tegenvallende rijksbijdragen hebben B & W extra geld nodig voor het oplossen van een aantal knelpunten in het gemeentelijk beleid op diverse beleidsterreinen. Met name gaat het hierbij om de nieuwbouw van schoollokalen.

Begrotingsanalyse
Als gevolg van deze ontwikkelingen is het financiële perspectief voor de komende jaren ingrijpend gewijzigd. Gelet op de omvang van de tekorten zijn nieuwe maatregelen nodig om de financiële huishouding weer op orde te krijgen. In dat kader is gebruik gemaakt van de begrotingsscan van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Met behulp van deze scan wordt inzicht verkregen in de inkomsten- en uitgaven van Veenendaal ten opzichte van vergelijkbare gemeenten. De gemeente is vergeleken met gemeenten die een sterke centrumfunctie en een redelijke sociale structuur hebben.

Een opvallend gegeven uit de scan zijn de lagere gemeentelijke inkomsten ten opzichte van de soortgenoten. De lagere inkomsten van Veenendaal hebben zowel betrekking op de algemene uitkering uit het gemeentefonds als op de Onroerend zaakbelastingen (OZB). Veenendaal heft gemiddeld 25 % minder aan OZB, hetgeen neerkomt op ca. 2,2 miljoen per jaar. Bij minder inkomsten is er minder te besteden. Desondanks blijkt Veenendaal op enkele terreinen juist meer uit te geven dan anderen, vooral op het gebied van bestuursorganen, veiligheid, collectief vraagafhankelijk vervoer, en inkomensondersteunende maatregelen in de sfeer van bijzondere bijstandverlening en minimabeleid. Juist ook op die terreinen wil het college daarom de bezuiniging invullen.

Bedrijfsvoering gemeentelijke organisatie
Het college heeft voorts nadrukkelijk gekeken naar de eigen gemeentelijke organisatie.
Het college stelt voor om 550.000 te bezuinigen door het nemen van maatregelen bij het vervullen van vacatures in de ambtelijke organisatie. Dit kan consequenties hebben voor de dienstverlening aan de burger. Daarnaast zal er minder geld worden uitgegeven aan algemene personeelsfaciliteiten. In totaal wordt in 2005 circa 800.000 bezuinigd op de ambtelijke organisatie. In 2008 loopt dit bedrag op tot 1,8 miljoen. Hoe de maatregelen precies worden ingevuld, moet in de komende maanden worden uitgewerkt. Duidelijk is al wel dat het college niet wil komen tot gedwongen ontslagen, maar e.e.a. via natuurlijk verloop wil oplossen.

Investeringen
Het college stelt de gemeenteraad voor ook enkele grote investeringen door te schuiven, te weten: de realisatie van de unielocatie van het CSV naar 2008/2009 en de nieuwbouw van de
muziekschool/cursussenproject naar 2009 en diverse infrastructurele werken.

Gemeentelijke belastingen
De kern van het financiële probleem zit ook in de lage(re) inkomsten. Tegenover de dalende inkomsten staan stijgende uitgaven. Dat vereist nieuwe keuzes ten aanzien van het voorzieningenniveau, maar ook verhoging van inkomsten.
Een voorstel in de kadernota is daarom om met ingang van 1 januari 2005 het rioolrecht in te voeren voor de bekostiging van de aanleg, beheer en instandhouding van de riolering. In de komende jaren zullen deze kosten namelijk aanzienlijk stijgen. Vanwege het verslechterde financiële perspectief zijn
B en W van mening dat deze kosten niet langer ten laste van de algemene middelen moeten komen, maar verhaald moeten worden door middel van deze doelheffing. Overigens wil het college hiervoor, net als bij andere gemeentelijke belastingen, een kwijtscheldingsregeling voor de minima invoeren.

Het college doet de gemeenteraad ook een voorstel over aanpassing van de tarieven van de Onroerende zaakbelastingen. Vorig jaar is al besloten om de tarieven van de Ozb in 2006 met 6 % te verhogen. Gelet op de financiële situatie stellen B en W voor de tarieven van de Ozb in 2005 extra te verhogen met 3%, tot 9 % in totaal. Het college vindt dat verantwoord omdat juist in de periode 2005-2006 de financiële nood het hoogst is. De geplande verhoging in 2007 (3%) gaat dan overigens niet door. De afvalstoffenheffing wil het college op 100 % van de gemaakte kosten brengen; dat is nu nog 95%.

De gemiddelde belastingdruk per huishouden ontwikkelt zich dan in 2005 als volgt:

Maatregel
Ozb

Afvalstoffenheffing

Zalmsnip
Rioolrecht

Totaal

Omschrijving
tariefsstijging van 9 %
Eigenaar
Gebruiker
verhoging dekkingspercentage van 95% naar 100%
afschaffing Zalmsnip
invoering rioolrecht

Stijging

15,--
12,--

14,-
45,-
30,-

116,-

Het kabinet is voornemens de gebruikersheffing voor woningen in de Ozb per 1 januari 2005 af te schaffen. Als dat doorgaat zal de gemiddelde gemeentelijke belastingdruk in 2005 weer kunnen dalen. Bij een gemiddelde WOZ-waarde bedraagt het gebruikersdeel voor een woning in 2005 zo'n 142. De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk zal dan afnemen met 26 per huishouden.

Algemene reserve
Uit aanvankelijke prognoses blijkt dat de algemene reserve in de periode 2005-2008 een sterk dalende tendens laat zien naar uiteindelijk een stand van 1,2 miljoen. Het college wil dit weer op het gewenste minimale niveau brengen van 4,5 miljoen. Daarom worden opbrengsten van het gasbedrijf GCN
(1 miljoen euro) en een deel van de verkoopwinst op gronden Dragonder-oost/Veenendaal-oost
(4,5 miljoen) aan de algemene reserve toegevoegd. Door die maatregelen is de algemene reserve weer op peil.

Instellingen
Vorig jaar besloot de gemeenteraad al om in 2005 te bezuinigen op de organisaties en instellingen, voor een bedrag van 400.000. B & W stellen voor daarbij de volgende verdeelsleutel te hanteren: 150.000 op gesubsidieerde instellingen, 250.000 op de sport, inclusief de verhoging van de entreeprijs van het zwembad op het moment dat het nieuwe zwembad wordt geopend. Voorstellen hiervoor worden verder uitgewerkt in de programmabegroting voor 2005, die in het najaar verschijnt.

Programmabegroting 2005
Op basis van de huidige voorstellen van het college is de meerjarenraming 2005-2008 structureel sluitend. De besluiten die de gemeenteraad neemt op 17 juni en 21 juni, tijdens de behandeling van de kadernota, zijn de basis voor het verder uitwerken en vertalen van de maatregelen door het college in de Programmabegroting 2005.

Inspraak
Voorafgaand aan de behandeling van de kadernota in de raadsvergadering op 17 juni, organiseert de gemeenteraad op zaterdag 5 juni in het gemeentehuis een politiek debat voor inwoners en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties over belangrijke themas in de kadernota. Doel van dit debat is de Veenendaalse samenleving mee te laten praten over de voorstellen van het college. De gemeenteraad wil op deze manier een beter beeld krijgen van de ideeën en standpunten die leven bij de diverse groepen over actuele onderwerpen die bepalend zijn voor de toekomst van Veenendaal. De reacties op de voorstellen en themas in de kadernota die tijdens het debat naar voren komen, neemt de gemeenteraad zo veel mogelijk mee in de uiteindelijke besluitvorming.
De formele inspraak vindt plaats tijdens de behandeling in de raadsvergadering van 17 juni 2004 (aanvang om 13.00 uur).