Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, ter
gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor van Zeeland Seaports
op 24 mei 2004 in Terneuzen.
Dames en heren,
Transparant, innovatief en duurzaam. Zo kan ik dit nieuwe kantoor van
Zeeland Seaports typeren. En deze drie woorden passen ook naadloos op
de werkwijze van Zeeland Seaports. In de volksmond staat dit nieuwe
gebouw overigens bekend als de skischans. Met een beetje fantasie
symboliseert dat misschien wel de opgaande lijn van de economische
ontwikkeling van de havens van Vlissingen en Terneuzen. In de jaren
zeventig waren het nog relatief kleine havens. Maar de laatste dertig
jaar zijn ze uitgegroeid tot belangrijke economische spelers, zowel
regionaal als nationaal.
De havens van Vlissingen en Terneuzen nemen een belangrijk deel van de
toegevoegde waarde van de provincie voor hun rekening. Niet voor niets
zijn de Zeeuwse havens als economisch kerngebied opgenomen in de Nota
Ruimte die recent is gepresenteerd door het kabinet. Zij kunnen met
recht de trekpaarden van de Zeeuwse economie worden genoemd. De beide
havens zijn het derde belangrijkste havengebied van Nederland. In 2002
is hier een absoluut record aan goederen overgeslagen. De voorlopige
cijfers voor 2003 laten zien dat, ondanks de economische tegenwind,
nog steeds groeicijfers gehaald worden. De economische vooruitzichten
lijken dus in orde.
De ontwikkeling naar een innovatief en efficiënt havengebied dat
volledig is berekend op de economische eisen van de 21ste eeuw is dus
van essentieel belang voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid. En
Zeeland Seaports speelt daarin uiteraard een hoofdrol, vooral omdat
het de krachten bundelt van Vlissingen en Terneuzen.
Op 1 januari 1998 fuseerden de havenschappen Terneuzen en Vlissingen.
Dat ging niet vanzelf. Lokale sentimenten moesten overwonnen worden.
Maar uiteindelijk werd er toch een lovebaby geboren: Zeeland Seaports.
En nu, na zes jaar living-apart-together gaat Zeeland Seaports vanuit
één gebouw - dat noemen we sjiek een unilocatie verder werken aan de
ontwikkeling van de havens van Vlissingen en Terneuzen.
De Westerschelde is een diep water en daarmee een uiterst gunstige
aanlooproute voor zeeschepen. De gunstige cijfers die ik u net noemde
bevestigen dat. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de provincie
vorig jaar grootscheepse plannen maakte voor de vestiging van een
Westerschelde Container Terminal . Een terminal bestemd voor mega
containerschepen. Helaas voor Zeeland werden deze plannen afgeschoten
door de Raad van State. De komst van deze terminal is nu voorlopig
uitgesteld. Maar Zeeuwen zijn koppige mensen, doorzetters. De
economische argumenten voor de vestiging van de WCT staan nog steeds
rechtovereind, zo vindt de provincie. Dat is dan ook de reden waarom
de provincie met instemming van de staten nu onderzoekt hoe de
procedure voor de aanleg weer kan worden opgestart. Ik juich dat
initiatief van harte toe en Den Haag is uiteraard bereid met u mee te
denken.
Wij denken natuurlijk ook nog mee over andere zaken die u bezighouden.
Bijvoorbeeld het knelpunt Sluiskil. Door het grote succes van de
Westerscheldetunnel blijft er mogelijk geld over voor de aanpak van
Sluiskil. Tijdens het werkbezoek dat ik recentelijk samen met collega
Zalm aan Zeeland bracht, bleek dat hij niet onwelwillend stond tegen
deze gedachte. Kortom, ik houd u op hoogte
Naast uitbreiding van de capaciteit via de Westerschelde Container
Terminal zijn alle partijen binnen het Schelde-estuarium ook goed
doordrongen van het belang van samenwerking. Dat resulteert onder
andere in een Integraal nautisch beleid voor zowel de Vlaamse als
Nederlandse Scheldehavens.
Die samenwerking vindt plaats onder de paraplu van het
Gemeenschappelijk Nautisch Beheer. In de praktijk is die samenwerking
volop aan de gang. Het wachten is nog op een verdragsrechtelijke
verankering, waaraan nu hard aan wordt gewerkt.
En hoe verloopt nu die samenwerking tussen Nederlandse en Vlaamse
nautische beheerders enerzijds en de havenbeheerders van zowel Zeeland
Seaports, Antwerpen en Gent anderzijds? Uitstekend, zo begreep ik.
Relevante informatie wordt snel en effectief uitgewisseld voor een
vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer van en naar
de havens van Vlissingen en Terneuzen.
Ik heb ook begrepen dat de Scheldehavens toenadering de samenwerking
nog verder willen intensiveren. En terecht. Globalisering is een
onomkeerbaar proces. De wereld is een marktplaats en om de
concurrentie aan te kunnen is samenwerking een eerste vereiste. De
nabijheid van de havens van Gent en Antwerpen biedt deze regio eerder
kansen dan bedreigingen. Natuurlijk, een gezonde competitie behoort er
te zijn, maar waar door samenwerking extra kansen worden gecreëerd en
een betere efficiency wordt bereikt, moeten die met beide handen
worden gepakt.
Dames en heren,
U kunt erop rekenen dat ik waar mogelijk de regionaal-economische
samenwerking en ontwikkeling verder zal stimuleren. Overheden en
bedrijfsleven dragen daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid. En
dat alles in het belang van een gezonde economie en de
werkgelegenheid. Met uiteraard oog voor de veiligheid en de
leefbaarheid, voor nu en in de toekomst.
In Zeeland is daarbij vanzelfsprekend een prominente rol weggelegd
voor Zeeland Seaports. En deze rol zal zij transparant, innovatief en
duurzaam invullen! Zeker in deze inspirerende omgeving.
Ik feliciteer tot slot alle partijen van architect tot uitvoerder, van
provincie en gemeenten tot de nieuwe bewoners - met deze prachtige
nieuwe huisvesting.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat