Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor van Zeeland Seaports op 24 mei 2004 in Terneuzen.

Dames en heren,

Transparant, innovatief en duurzaam. Zo kan ik dit nieuwe kantoor van Zeeland Seaports typeren. En deze drie woorden passen ook naadloos op de werkwijze van Zeeland Seaports. In de volksmond staat dit nieuwe gebouw overigens bekend als de skischans. Met een beetje fantasie symboliseert dat misschien wel de opgaande lijn van de economische ontwikkeling van de havens van Vlissingen en Terneuzen. In de jaren zeventig waren het nog relatief kleine havens. Maar de laatste dertig jaar zijn ze uitgegroeid tot belangrijke economische spelers, zowel regionaal als nationaal.

De havens van Vlissingen en Terneuzen nemen een belangrijk deel van de toegevoegde waarde van de provincie voor hun rekening. Niet voor niets zijn de Zeeuwse havens als economisch kerngebied opgenomen in de Nota Ruimte die recent is gepresenteerd door het kabinet. Zij kunnen met recht de trekpaarden van de Zeeuwse economie worden genoemd. De beide havens zijn het derde belangrijkste havengebied van Nederland. In 2002 is hier een absoluut record aan goederen overgeslagen. De voorlopige cijfers voor 2003 laten zien dat, ondanks de economische tegenwind, nog steeds groeicijfers gehaald worden. De economische vooruitzichten lijken dus in orde.

De ontwikkeling naar een innovatief en efficiënt havengebied dat volledig is berekend op de economische eisen van de 21ste eeuw is dus van essentieel belang voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid. En Zeeland Seaports speelt daarin uiteraard een hoofdrol, vooral omdat het de krachten bundelt van Vlissingen en Terneuzen.

Op 1 januari 1998 fuseerden de havenschappen Terneuzen en Vlissingen. Dat ging niet vanzelf. Lokale sentimenten moesten overwonnen worden. Maar uiteindelijk werd er toch een lovebaby geboren: Zeeland Seaports. En nu, na zes jaar living-apart-together gaat Zeeland Seaports vanuit één gebouw - dat noemen we sjiek een unilocatie verder werken aan de ontwikkeling van de havens van Vlissingen en Terneuzen.

De Westerschelde is een diep water en daarmee een uiterst gunstige aanlooproute voor zeeschepen. De gunstige cijfers die ik u net noemde bevestigen dat. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de provincie vorig jaar grootscheepse plannen maakte voor de vestiging van een Westerschelde Container Terminal . Een terminal bestemd voor mega containerschepen. Helaas voor Zeeland werden deze plannen afgeschoten door de Raad van State. De komst van deze terminal is nu voorlopig uitgesteld. Maar Zeeuwen zijn koppige mensen, doorzetters. De economische argumenten voor de vestiging van de WCT staan nog steeds rechtovereind, zo vindt de provincie. Dat is dan ook de reden waarom de provincie met instemming van de staten nu onderzoekt hoe de procedure voor de aanleg weer kan worden opgestart. Ik juich dat initiatief van harte toe en Den Haag is uiteraard bereid met u mee te denken.

Wij denken natuurlijk ook nog mee over andere zaken die u bezighouden. Bijvoorbeeld het knelpunt Sluiskil. Door het grote succes van de Westerscheldetunnel blijft er mogelijk geld over voor de aanpak van Sluiskil. Tijdens het werkbezoek dat ik recentelijk samen met collega Zalm aan Zeeland bracht, bleek dat hij niet onwelwillend stond tegen deze gedachte. Kortom, ik houd u op hoogte

Naast uitbreiding van de capaciteit via de Westerschelde Container Terminal zijn alle partijen binnen het Schelde-estuarium ook goed doordrongen van het belang van samenwerking. Dat resulteert onder andere in een Integraal nautisch beleid voor zowel de Vlaamse als Nederlandse Scheldehavens.

Die samenwerking vindt plaats onder de paraplu van het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer. In de praktijk is die samenwerking volop aan de gang. Het wachten is nog op een verdragsrechtelijke verankering, waaraan nu hard aan wordt gewerkt.

En hoe verloopt nu die samenwerking tussen Nederlandse en Vlaamse nautische beheerders enerzijds en de havenbeheerders van zowel Zeeland Seaports, Antwerpen en Gent anderzijds? Uitstekend, zo begreep ik. Relevante informatie wordt snel en effectief uitgewisseld voor een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer van en naar de havens van Vlissingen en Terneuzen.

Ik heb ook begrepen dat de Scheldehavens toenadering de samenwerking nog verder willen intensiveren. En terecht. Globalisering is een onomkeerbaar proces. De wereld is een marktplaats en om de concurrentie aan te kunnen is samenwerking een eerste vereiste. De nabijheid van de havens van Gent en Antwerpen biedt deze regio eerder kansen dan bedreigingen. Natuurlijk, een gezonde competitie behoort er te zijn, maar waar door samenwerking extra kansen worden gecreëerd en een betere efficiency wordt bereikt, moeten die met beide handen worden gepakt.

Dames en heren,

U kunt erop rekenen dat ik waar mogelijk de regionaal-economische samenwerking en ontwikkeling verder zal stimuleren. Overheden en bedrijfsleven dragen daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid. En dat alles in het belang van een gezonde economie en de werkgelegenheid. Met uiteraard oog voor de veiligheid en de leefbaarheid, voor nu en in de toekomst.

In Zeeland is daarbij vanzelfsprekend een prominente rol weggelegd voor Zeeland Seaports. En deze rol zal zij transparant, innovatief en duurzaam invullen! Zeker in deze inspirerende omgeving.

Ik feliciteer tot slot alle partijen van architect tot uitvoerder, van provincie en gemeenten tot de nieuwe bewoners - met deze prachtige nieuwe huisvesting.

Dank u wel.