Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek InterBank:

Consument tevreden over tussenpersoon, maar kwaliteit advies kan beter

AMSTERDAM, 24 mei 2004 - De tussenpersoon levert over het algemeen goed werk. Iets meer dan de helft van de Nederlanders raadpleegt een tussenpersoon en 86% van hen zegt positieve ervaringen te hebben. Maar van de consumenten die negatieve ervaringen hebben, is bijna driekwart (72%) achteraf niet tevreden over het gegeven advies. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek onder vijfhonderd Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank.

De tussenpersoon krijgt waardering voor onder andere een goede uitleg van de voor- en nadelen (72%), begrijpelijke taal van de adviseur (64%), flexibiliteit in het maken van afspraken (62%), betrouwbare financiële adviezen (57%) en de klantvriendelijkheid (56%). Negatieve ervaringen met tussenpersonen die consumenten ook noemen zijn: het opdringen van producten (51%), slechte service (34%) en slechte bereikbaarheid (32%).

Tussenpersoon inschakelen

Voor het kopen van een huis zouden de meeste Nederlanders een tussenpersoon inschakelen (56%). Daarna volgen andere financiële uitgaven: verbouwing aan de woning (23%), een lijfrente afsluiten (17%), een auto kopen (13%) en de aanschaf van een tweede woning (10%). Bijna een kwart van de Nederlanders geeft aan geen tussenpersoon in te schakelen bij een financiële uitgave. Bijna eenderde van de Nederlanders stelt prijs op ongevraagde persoonlijke adviezen van de tussenpersoon. Mannen blijken daar meer van gediend dan vrouwen (37% tegenover 28%).

De bank verstrekt de meeste leningen. Nederlanders die wel eens een lening hebben afgesloten, hebben dit meestal bij een bank gedaan (60%). Via de tussenpersoon worden minder leningen afgesloten (32%). Ook degenen die nog nooit een lening hebben afgesloten, zouden hiervoor als eerste naar een bank gaan (87%). De tussenpersoon ligt voor deze groep minder voor de hand, want op de tweede en derde plaats komen respectievelijk de verzekeraar (34%) en de financieringsmaatschappij (24%). Bijna een kwart (22%) zou voor de tussenpersoon kiezen.

Het rentepercentage is doorslaggevend waar de lening wordt ondergebracht. Ruim driekwart van de Nederlanders (77%) vindt dit het belangrijkste criterium. De afbetalingsregeling (56%) en het advies van de tussenpersoon (37%) worden minder belangrijk gevonden.

Oriënteren via internet

Persoonlijk contact hoort kennelijk bij het afsluiten van een lening. Maar 5% van de leners ziet dit anders en heeft zijn lening via internet afgesloten. Van de mensen die nog nooit hebben geleend, zou 9% via internet een lening afsluiten. Het medium is wel redelijk populair als het gaat om het inventariseren van de financiële mogelijkheden en aanbieders: 41% van de Nederlanders gaat hiervoor als eerste het web op.

Over het onderzoek

InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. Daarnaast heeft InterBank gevraagd naar de ervaringen van consumenten met tussenpersonen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op betrouwbare wijze te verstrekken, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening aan tussenpersonen verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder vijfhonderd Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=31 (klik op 'Onderzoeksresultaten').

Over InterBank

InterBank N.V., gevestigd in Amsterdam, is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, Voordeelbank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: www.interbank.nl