TVDMG
Laat Nederland tijdens het EU-voorzitterschap bruggen bouwen
Het komende voorzitterschap van de EU is voor Nederland een uitgelezen
kans om bruggen te bouwen. Dat zegt Oussama Cherribi, kandidaat voor
de komende EU - parelementsverkiezingen. Onder Nederlands
voorzitterschap kan zo een einde komen aan de verkoeling van de
betrekkingen tussen Europa en de Verenigde Staten.
Als gastdocent aan de Emory Universiteit heeft Cherribi gemerkt dat
Nederland in de Verenigde Staten een goede reputatie heeft. Een
reputatie die Nederland zich in de eeuwen van overzeese
handelsgeschiedenis eigen heeft gemaakt. Dutch staat niet alleen voor
de vliegende Hollander en Hansje Brinkers, Amerikanen zijn ook te
spreken over Old Dutch (een schoonmaakmiddel), Dutch (als honingmerk),
Lara Kroft, Rutger Hauer en Robocop. We hoeven hier heus niet bang te
zijn dat kritiek op de Amerikaanse politiek ook tegelijkertijd
anti-Amerikaans zou zijn.
Ook in Europa wordt Nederland gezien als een geloofwaardig en
onafhankelijke bondgenoot, zegt Cherribi. Dat een vermeende
pro-Amerikaans houding geen belemmering hoeft te wezen voor een
Nederlandse plaats in Europa laat de eensgezinde keus voor Jaap de
Hoop Scheffer als nieuwe secretaris generaal van de NAVO zien. Colin
Powell, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, is van mening
dat Nederland een dedicated transatlanticist is, een toegewijde
transatlantische bondgenoot. De keuze voor Wim Duisenberg als eerste
president van de Europese Centrale Bank is een ander voorbeeld.
Nederland was een van de zes staten die de grondslag hebben gelegd
voor het huidige vereende Europa en de as Parijs-Berlijn heeft twee
keer via ons land gelopen, met de verdragen van Maastricht en
Amsterdam als bekroning.
Hoe kan Nederland zich volgens Cherribi in de EU sterk maken voor een
rol als bruggenbouwer tussen de beide kusten van de Atlantische
Oceaan?
1. Door te blijven doen waar het sterk in is.
Door zich niet te gedragen als een klein land, maar als een fikse
middenmoter die heel wat te bieden heeft op het gebied van economie,
technologie en diplomatie. Valse bescheidenheid is nergens voor nodig.
Vreemd genoeg was het niet een Nederlander, maar een Amerikaan, die
onlangs een nieuw licht wierp op de geschiedenis van de Nederlandse
VOC in de zeventiende en achttiende eeuw.
2. Door Europa helder te profileren.
Momenteel bestaan aan vijftien Amerikaanse universiteiten European
Union Centers, en dat is op zich positief. Maar helaas doen deze
centra wat ze altijd al hebben gedaan zonder vernieuwing of
specialisatie. Nederland als kennisland kan hier nieuw leven inblazen.
Laat één of twee centra zich bijvoorbeeld specialiseren op de
Atlantische betrekkingen, een ander op de technologische ontwikkeling
van Europa, nog een ander op visies op ondernemen, globaliseren,
milieu of fundamenteel onderzoek. Kortom, ontdoe deze centra van hun
folkore en maak ze interessant voor de bezoekers van de Amerikaanse
universiteiten.
3. Door het formuleren van een gemeenschappelijk buitenlands
beleid.
Het feit dat Amerika de internationale politiek kan domineren heeft
alles te maken met het onvermogen van Europa om één buitenlands beleid
te formuleren. Toch wordt Europa steeds vaker gevraagd bij te dragen
aan internationale vredesmissies. Het is daarom onbegrijpelijk dat er
nog steeds geen Europees defensiebeleid is, waarbij de specialismes
van de verschillende landen optimaal tot hun recht komen. Als Europa
internationaal op dit gebied met meerdere gezichten naar buiten
treedt, is het niet verwonderlijk dat Amerika als enige speler op het
veld gezien wordt. Als middelgroot land, dat voor zijn voorspoed en
zekerheid afhankelijk is van andere landen moet het voor Nederland een
uitdaging zijn te werken aan een Europese buitenlandse politiek.
Nederland staat - naast zijn tulpen, schilders en grachten (en drugs)
- vooral bekend als waterland. Fameus zijn de dijken, sluizen en
bruggen. Amerikanen verwachten dat het bruggenbouwen zo'n beetje in de
Nederlandse genen zit, aldus Cherribi. Ook in overdrachtelijke zin.
Die eigenschap en reputatie kan Nederland op het internationale toneel
goed gebruiken.
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot het Campagenteeam: 0651
506 143
25 mei 04 21:18