TVDMG

Laat Nederland tijdens het EU-voorzitterschap bruggen bouwen

Het komende voorzitterschap van de EU is voor Nederland een uitgelezen kans om bruggen te bouwen. Dat zegt Oussama Cherribi, kandidaat voor de komende EU - parelementsverkiezingen. Onder Nederlands voorzitterschap kan zo een einde komen aan de verkoeling van de betrekkingen tussen Europa en de Verenigde Staten.

Als gastdocent aan de Emory Universiteit heeft Cherribi gemerkt dat Nederland in de Verenigde Staten een goede reputatie heeft. Een reputatie die Nederland zich in de eeuwen van overzeese handelsgeschiedenis eigen heeft gemaakt. Dutch staat niet alleen voor de vliegende Hollander en Hansje Brinkers, Amerikanen zijn ook te spreken over Old Dutch (een schoonmaakmiddel), Dutch (als honingmerk), Lara Kroft, Rutger Hauer en Robocop. We hoeven hier heus niet bang te zijn dat kritiek op de Amerikaanse politiek ook tegelijkertijd anti-Amerikaans zou zijn.

Ook in Europa wordt Nederland gezien als een geloofwaardig en onafhankelijke bondgenoot, zegt Cherribi. Dat een vermeende pro-Amerikaans houding geen belemmering hoeft te wezen voor een Nederlandse plaats in Europa laat de eensgezinde keus voor Jaap de Hoop Scheffer als nieuwe secretaris generaal van de NAVO zien. Colin Powell, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, is van mening dat Nederland een dedicated transatlanticist is, een toegewijde transatlantische bondgenoot. De keuze voor Wim Duisenberg als eerste president van de Europese Centrale Bank is een ander voorbeeld. Nederland was een van de zes staten die de grondslag hebben gelegd voor het huidige vereende Europa en de as Parijs-Berlijn heeft twee keer via ons land gelopen, met de verdragen van Maastricht en Amsterdam als bekroning.

Hoe kan Nederland zich volgens Cherribi in de EU sterk maken voor een rol als bruggenbouwer tussen de beide kusten van de Atlantische Oceaan?


1. Door te blijven doen waar het sterk in is.
Door zich niet te gedragen als een klein land, maar als een fikse middenmoter die heel wat te bieden heeft op het gebied van economie, technologie en diplomatie. Valse bescheidenheid is nergens voor nodig. Vreemd genoeg was het niet een Nederlander, maar een Amerikaan, die onlangs een nieuw licht wierp op de geschiedenis van de Nederlandse VOC in de zeventiende en achttiende eeuw.


2. Door Europa helder te profileren.
Momenteel bestaan aan vijftien Amerikaanse universiteiten European Union Centers, en dat is op zich positief. Maar helaas doen deze centra wat ze altijd al hebben gedaan zonder vernieuwing of specialisatie. Nederland als kennisland kan hier nieuw leven inblazen. Laat één of twee centra zich bijvoorbeeld specialiseren op de Atlantische betrekkingen, een ander op de technologische ontwikkeling van Europa, nog een ander op visies op ondernemen, globaliseren, milieu of fundamenteel onderzoek. Kortom, ontdoe deze centra van hun folkore en maak ze interessant voor de bezoekers van de Amerikaanse universiteiten.


3. Door het formuleren van een gemeenschappelijk buitenlands beleid.
Het feit dat Amerika de internationale politiek kan domineren heeft alles te maken met het onvermogen van Europa om één buitenlands beleid te formuleren. Toch wordt Europa steeds vaker gevraagd bij te dragen aan internationale vredesmissies. Het is daarom onbegrijpelijk dat er nog steeds geen Europees defensiebeleid is, waarbij de specialismes van de verschillende landen optimaal tot hun recht komen. Als Europa internationaal op dit gebied met meerdere gezichten naar buiten treedt, is het niet verwonderlijk dat Amerika als enige speler op het veld gezien wordt. Als middelgroot land, dat voor zijn voorspoed en zekerheid afhankelijk is van andere landen moet het voor Nederland een uitdaging zijn te werken aan een Europese buitenlandse politiek.

Nederland staat - naast zijn tulpen, schilders en grachten (en drugs) - vooral bekend als waterland. Fameus zijn de dijken, sluizen en bruggen. Amerikanen verwachten dat het bruggenbouwen zo'n beetje in de Nederlandse genen zit, aldus Cherribi. Ook in overdrachtelijke zin. Die eigenschap en reputatie kan Nederland op het internationale toneel goed gebruiken.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot het Campagenteeam: 0651 506 143

25 mei 04 21:18