PROSPER BUSINESS MEDIA


Amsterdam, 24 mei 2004

Beschikbaarheid spoorwegen onderwerp tijdens Maintenance-congres

Onderhoud aan de spoorwegen is één van de drie invalshoeken tijdens het eerste Industrial Maintenance Congres, op dinsdag 25 mei in Ahoy' Rotterdam. Zo zal topman Bert Klerk van ProRail om 10.00 uur spreken en daarna in debat gaan met onder andere Sharon Dijksma van de PvdA-fractie. Een debat dat nog meer in de actualiteit is komen te staan na de treinbotsing eind vorige week in Amsterdam.

Het thema van het Industrial Maintenance 2004 is 'de maatschappelijke impact van onderhoud'. De onderhoudssector is van oudsher ingetogen en treedt niet graag in de maatschappelijke schijnwerpers. Maar wat als de spotlights toch op de sector komen te staan? De gevolgen van onderhoud, en vooral het gebrek aan goed onderhoud, lijken steeds meer voelbaar te worden in de samenleving.
Op het gebied van veiligheid bijvoorbeeld. Denk aan de dodelijke ongelukken bij onderhoudswerkzaamheden in de Amercentrale in Geertruidenberg en de oven van DSM in Geleen. Zijn dit opzichzelfstaande incidenten met beperkte maatschappelijke impact, of ligt er een hele ijsberg onder dit topje?

Ook als het gaat om beschikbaarheid van onder meer treinverkeer is onderhoud een kernbegrip geworden. Als het onderhoud aan de spoorwegen niet gedegen wordt aangepakt, zal de beschikbaarheid er de komende jaren niet beter op worden. Met mogelijk meer vertragingen en uitval tot gevolg.
Iets soortgelijks is er aan de hand in de energiesector. Bekend zijn de berichten over stroomstoringen als gevolg van onderhoudswerkzaamheden. Ze zijn feitelijk, direct en terecht. Maar hoe zit het straks met de leveringszekerheid als er bezuinigd gaat worden op het onderhoud van energienetwerken en centrales?

Tijdens het Industrial Maintenance Congres brengen deskundigen de maatschappelijke risico's in kaart als gevolg van kostenbesparingen of gebrekkig onderhoud. Vervolgens zullen ze in het debat op zoek gaan naar mogelijke oplossingen.

PROGRAMMA


09.30 uur Ontvangst en registratie
10.00 uur Opening, onderwerp: Beschikbaarheid en onderhoud 10.10 uur Hoofdlezing
Bert Klerk, voorzitter raad van bestuur ProRail 10.35 uur Column
Sharon Dijksma, lid van de Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid
10.45 uur Column
Jakob Boelens, algemeen directeur Baas en Roost Maintenance
10.55 uur Debat
Tussen spreker, columnisten en congresdeelnemers

11.30 uur Pauze

12.00 uur Onderwerp: Leveringszekerheid en onderhoud 12.10 uur Hoofdlezing
Paul van Roon, directeur Ondernemings- en Sectorzaken, FME-CWM
12.35 uur Column
Jan Dekker, directeur Infra ENECO Energie Infra BV 12.45 uur Column
Walter Mesterom, directeur PDM
12.55 uur Debat
Tussen spreker, columnisten en congresdeelnemers

13.30 uur Lunchpauze

14.30 uur Onderwerp: Veiligheid en onderhoud
14.40 uur Hoofdlezing
Arie Deelen, lid directieteam, Milieudienst Rijnmond 15.05 uur Column
Jeu Jorissen, Deltalinqs University / site manager Akzo Nobel
15.15 uur Column
Wijnand Moonen, algemeen directeur Stork Maintenance Management BV
15.25 uur Debat
Tussen spreker, columnisten en congresdeelnemers 15.45 uur Slotwoord
Peter Hendrikx, manager World-Class-Manufacturing Nak 4 SABIC Hydrocarbons BV


---