Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
25-05-04: Water toeristische thema 2005
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft 2005
uitgeroepen tot het themajaar Water. "Op het gebied van water heeft
Nederland veel in huis wat ons land uniek maakt. Dit themajaar biedt
de mogelijkheid het wateraanbod bij de buitenlandse en binnenlandse
bezoeker onder de aandacht te brengen", aldus Hans van Driem, Algemeen
Directeur NBTC. Om de bezoekers maar ook de aanbieders in Nederland
enig overzicht te bieden, zijn er ook subthema's vastgesteld: Water en
Historie, Fun op en aan het Water, Leven van het Water en Bouwen met
en tegen het Water.
NBTC stelt elk jaar een speciaal thema of groots evenement centraal in
de marketing en promotie van Nederland. Dit jaar heeft NBTC
uitgeroepen tot het themajaar Architectuur & Design 2004 en in 2006
staat Rembrandt 400 centraal. Op deze manier ontstaat het merk Holland
met extra 'labels' naast de klassieke iconen. Van Driem: "Bovendien
geven themajaren de mogelijkheid marketinginspanningen te bundelen, en
ontstaat er door focus en schaalvoordelen meer promotiekracht om extra
bezoekers te trekken".
water in de spotlights
Het themajaar biedt de mogelijkheid het unieke Nederlandse wateraanbod
in de spotlights te zetten. "Voor Nederlanders is het vanzelfsprekend
dat de helft van het land onder de zeespiegel ligt. Of dat varende
schepen boven het land uitsteken. Wij beseffen niet hoe bijzonder dat
voor buitenlanders is. Toeristen landen op Schiphol vier meter onder
zeeniveau, als we niet zouden pompen, komt Amersfoort aan Zee te
liggen. Nu kunnen we buitenlandse bezoekers nog beter laten zien hoe
bijzonder ons Waterland is. Maar ook hoe bijzonder onze maritieme
geschiedenis, watersport, evenementen op en aan het water en
bijvoorbeeld ons culinaire aanbod zijn. En niet te vergeten alle
mogelijkheden om op verschillende manieren op en aan het water te
slapen", licht Van Driem toe.
subthema's
Het thema Water 2005 is veelomvattend. Daarom heeft NBTC de volgende
vier subthema's benoemd.
* Water en Historie: Beleef Holland als zeevarende natie (VOC,
Gouden eeuw, Sail 2005, maritieme musea, (oude) steden aan het
water.
* Fun op en aan het Water: Geniet op en aan de duizend Hollandse
wateren (logeren op en aan het water, terrassen, watersport,
waterevenementen, waterattracties en wetlands.
* Leven van het Water: Geniet van Hollandse waterproducten
(culinaire aanbod, vis uit Nederlandse wateren en typisch
Hollandse dranken)
* Bouwen met en tegen het water: Kom kijken hoe Holland leeft met
water (Deltawerken, polders, molens, dijken en havens).
promotie acties
NBTC ontwikkelt een website voor de bezoeker waar al het Nederlandse
wateraanbod wordt gebundeld en te bekijken is. Deze website gaat in
het najaar online. Bovendien promoot NBTC dit thema actief in haar
activiteiten richting de media in zestien landen waar zij gevestigd of
vertegenwoordigd is, en in ander PR activiteiten. "Het themajaar biedt
volop kansen voor het Nederlandse toeristisch bedrijfsleven en anderen
om op dit thema in te haken. Wij roepen een ieder dan ook op om aan te
sluiten bij het thema", aldus Van Driem.