Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


25-05-04: Water toeristische thema 2005

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft 2005 uitgeroepen tot het themajaar Water. "Op het gebied van water heeft Nederland veel in huis wat ons land uniek maakt. Dit themajaar biedt de mogelijkheid het wateraanbod bij de buitenlandse en binnenlandse bezoeker onder de aandacht te brengen", aldus Hans van Driem, Algemeen Directeur NBTC. Om de bezoekers maar ook de aanbieders in Nederland enig overzicht te bieden, zijn er ook subthema's vastgesteld: Water en Historie, Fun op en aan het Water, Leven van het Water en Bouwen met en tegen het Water.

NBTC stelt elk jaar een speciaal thema of groots evenement centraal in de marketing en promotie van Nederland. Dit jaar heeft NBTC uitgeroepen tot het themajaar Architectuur & Design 2004 en in 2006 staat Rembrandt 400 centraal. Op deze manier ontstaat het merk Holland met extra 'labels' naast de klassieke iconen. Van Driem: "Bovendien geven themajaren de mogelijkheid marketinginspanningen te bundelen, en ontstaat er door focus en schaalvoordelen meer promotiekracht om extra bezoekers te trekken".

water in de spotlights
Het themajaar biedt de mogelijkheid het unieke Nederlandse wateraanbod in de spotlights te zetten. "Voor Nederlanders is het vanzelfsprekend dat de helft van het land onder de zeespiegel ligt. Of dat varende schepen boven het land uitsteken. Wij beseffen niet hoe bijzonder dat voor buitenlanders is. Toeristen landen op Schiphol vier meter onder zeeniveau, als we niet zouden pompen, komt Amersfoort aan Zee te liggen. Nu kunnen we buitenlandse bezoekers nog beter laten zien hoe bijzonder ons Waterland is. Maar ook hoe bijzonder onze maritieme geschiedenis, watersport, evenementen op en aan het water en bijvoorbeeld ons culinaire aanbod zijn. En niet te vergeten alle mogelijkheden om op verschillende manieren op en aan het water te slapen", licht Van Driem toe.

subthema's
Het thema Water 2005 is veelomvattend. Daarom heeft NBTC de volgende vier subthema's benoemd.

* Water en Historie: Beleef Holland als zeevarende natie (VOC, Gouden eeuw, Sail 2005, maritieme musea, (oude) steden aan het water.

* Fun op en aan het Water: Geniet op en aan de duizend Hollandse wateren (logeren op en aan het water, terrassen, watersport, waterevenementen, waterattracties en wetlands.
* Leven van het Water: Geniet van Hollandse waterproducten (culinaire aanbod, vis uit Nederlandse wateren en typisch Hollandse dranken)

* Bouwen met en tegen het water: Kom kijken hoe Holland leeft met water (Deltawerken, polders, molens, dijken en havens).

promotie acties
NBTC ontwikkelt een website voor de bezoeker waar al het Nederlandse wateraanbod wordt gebundeld en te bekijken is. Deze website gaat in het najaar online. Bovendien promoot NBTC dit thema actief in haar activiteiten richting de media in zestien landen waar zij gevestigd of vertegenwoordigd is, en in ander PR activiteiten. "Het themajaar biedt volop kansen voor het Nederlandse toeristisch bedrijfsleven en anderen om op dit thema in te haken. Wij roepen een ieder dan ook op om aan te sluiten bij het thema", aldus Van Driem.